دوره 19، شماره 1 - ( 3-1390 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 35-45 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 27659756

Cited 0 times in PubMed Central

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

F. Cheraghi, Ph.D., P. Hassani, Ph.D., H. Riazi, M.Sc.. Correlation Study of Nursing Students’ Self-Efficacy with Clinical Performance. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2011; 19 (1) :35-45
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1088-fa.html
دکتر فاطمه چراغی ، دکتر پرخیده حسنی ، هدیه ریاضی . بررسی همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1390; 19 (1) :35-45

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1088-fa.html


چکیده:   (7826 مشاهده)
مقدمه و هدف: خودکارآمدی ریشه در نظریه شناختی ـ اجتماعی بندورا دارد. پژوهش حاضر براساس نظریه بندورا و با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی پرستاری دانشجویان سال آخر انجام شد.
روش کار:پژوهش همبستگی حاضر با نمونه ای متشکل از 207 دانشجوی پرستاری سال آخر انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل " خودکارآمدی عملکرد بالینی" با 37 عبارت در چهار حیطه و مقیاس لایکرت 100-0 و "عملکرد بالینی پرستاری" با 5 سناریوی موردی و 15 سوال چهار گزینه ای بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه "خودکارآمدی عملکرد بالینی" 96/0 &alpha= با دامنه بین 92/0- 90/0، پایایی آزمون مجدد با فاصله دو هفته 94/0r =  بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه "عملکرد بالینی پرستاری" 78/0&alpha= و پایایی آزمون مجدد 81/0r =  بود.
نتایج: یافته ها نشان داد که بین "خودکارآمدی عملکرد بالینی" با "عملکرد بالینی پرستاری" (001/0>p، 425/0 = r) همبستگی مثبت و معنادارآماری مشاهده شد.

نتیجه نهایی:با توجه به میانگین درصد نمراتواحدهای مورد پژوهش، خودکارآمدی و عملکرد بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری متوسط بود. همچنین بین "خودکارآمدی عملکرد بالینی" با "عملکرد بالینی" دانشجویان پرستاری همبستگی وجود داشت. لذا، عوامل غیردرسی، مانند خودکارآمدی، در عملکرد دانشجویان، بخصوص در بالین،  نقش مهمی را بر عهده دارند.

متن کامل [PDF 241 kb]   (2022 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb