دوره 24، شماره 4 - ( 9-1395 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 264-271 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/nmj-24047

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasandost F, Haj Hashemkhani M A, Alizadeh A, Momeni M, Norozi N, Yousefi F et al . The relationship between spiritual intelligence & happiness in nursing students in 2015. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2016; 24 (4) :264-271
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1547-fa.html
حسن دوست فاطمه، حاج هاشم خانی ملیحه اعظم، علیزاده عاطفه، مومنی مریم، نوروزی پرشکوه نسترن، یوسفی فاطمه و همکاران.. ارتباط هوش معنوی با شادکامی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی قزوین در سال 1394 . مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1395; 24 (4) :264-271

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1547-fa.html


1- هیئت علمی دانشکده پرستاری ومامایی قزوین
2- دانشکده پرستاری ومامایی قزوین ، fateme_hd_66@yahoo.com
3- دانشکده پرستاری ومامایی قزوین
چکیده:   (2289 مشاهده)

زمینه: امروز ارائه مراقبت معنوی یکی از جنبه های مراقبت کلی نگر است و نقش پرستاران در ارائه خدمات به بیماران حائز اهمیت باشد .لزوم توجه به متغیرهای دخیل در این نوع مراقبت می تواند زیربنا بسیاری از برنامه های آموزشی علی الخصوص در سیستم بهداشتی و درمانی باشد. از این رو پژوهشگران برآن شدند که مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی با شادکامی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در آینده کشور هستند انجام دهند.

روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی به شیوه نمونه گیری سهمیه ای در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد.107 نفر از دانشجویان پرستاری در ترم های تحصیلی مختلف به تکمیل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و هوش معنوی پرداختند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از spss,16 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

یافته ها: میانگین سنی دانشجویان پرستاری25/5 ± 61/21 بود. اکثریت واحدهای مورد پژوهش(6/63%) مونث بودند. نمره کلی هوش معنوی و شادکامی با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 44/16± 29/145 و 44/16± 32/39 به دست آمد. بین هیچ یک از متغیرهای فردی و اجتماعی به جز سن و شادکامی(031/., P=  209/0 =R)  ارتباط معنی داری مشاهده نشد . بین هوش معنوی و شادکامی ارتباط معنی دار و ضعیفی مشاهده گردید(000/., P=  427/0 =R) .

نتیجه گیری: به نظر می رسد ارتقا شادکامی و هوش معنوی در دانشجویان پرستاری می تواند موجب بهبود سطح علمی آنان و در نهایت افزایش کیفیت مراقبتی  با تاکید بر مراقبت معنوی بیماران گردد.

متن کامل [PDF 231 kb]   (1003 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb