دوره 24، شماره 1 - ( 3-1395 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falahinia G, Daneshgari M, Borzou S R, Moghimbeigi A, Sokoti T. Comparing the effects of CPR Teaching Using Two Methods, Practical with Model and film, on the Knowledge and Performance of Aid Groups in Hamadan, Iran. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2016; 24 (1) :9-15
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1486-fa.html
فلاحی نیا غلامحسین، دانشگری مجتبی، برزو سید رضا، مقیم بیگی عباس، سکوتی طاهره. مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان در سال 1394. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1395; 24 (1) :9-15

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1486-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی
2- دانشگاه علوم پزشکی ، borzou@umsha.ac.ir
چکیده:   (7900 مشاهده)

مقدمه: شروع سریع عملیات احیای قلبی-ریوی پایه توسط گروه های امدادرسان درحوادث به عنوان یک عامل تعیین کننده در افزایش میزان بقا مصدومین شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش احیای قلبی ریوی پایه به دو روش عملی با مولاژ و نمایش فیلم برآگاهی و عملکرد گروه های امدادرسان انجام شد.

روش کار: این مطالعه تجربی دو گروهی با طرح قبل و بعد، بر روی 72 نفر گروه های امدادرسان (امداد گران هلال احمر وآتش نشانان) شهر همدان صورت گرفت. نمونه ها بصورت تصادفی ساده در دو سازمان انتخاب و به دو گروه 36 نفری (A و B) تقسیم شدند. قبل از مداخله، آگاهی وعملکرد واحدهای مورد پژوهش به وسیله پرسشنامه آگاهی و چک لیست عملکرد سنجیده شد. مداخله بصورت برگزاری دوره آموزش نظری و عملی برای گروه A (مولاژ) در گروه های 6 نفری و درگروه B (فیلم) آموزش بصورت یک فیلم در قالب لوح فشرده با همان محتوا، انجام گرفت. بعد از 7 روز آگاهی و عملکرد مورد سنجش قرار گرفت. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: اختلاف آماری معناداری در آگاهی و عملکرد، بین قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه وجود داشت (05/0 P <)، اما در مقایسه، دو گروه ( Aو B) از نظر میزان آگاهی و عملکرد با یکدیگر اختلاف معنا داری مشاهده نشد (05/0 P >).

نتیجه گیری: براساس یافته های این مطالعه گرچه هر دو روش به یک میزان موثر بود ولیکن آموزش به روش فیلم به واسطه داشتن مزایایی چون استفاده از وقت آزاد، عدم نیاز به کلاس،کاربرد آسان و مقرون به صرفه بودن توصیه می گردد.

متن کامل [PDF 168 kb]   (3049 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/11/7 | پذیرش: 1394/12/5 | انتشار: 1395/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |