دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1396 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/nmj-25011

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salavati M, khatiban M, moghadari koosha B, soltanian A. Evaluating the Effect of Teach Back Education on Self-Care Behaviours and Quality of Life in Patients With Myocardial Infarction in 2015: A Randomised Controlled Trial. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2017; 25 (1) :1-8
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1597-fa.html
صلواتی محسن، خطیبان مهناز، مقدری کوشا بهناز، سلطانیان علیرضا. بررسی تاثیر آموزش به روش Teach Back بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سال 1394 در شهر همدان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (1) :1-8

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1597-fa.html


1- ارشد پرستاری-مربی دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان ، bmoghadarikoosha@yahoo.com
4- دکترای آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (1548 مشاهده)

مقدمه: عوامل مختلف جسمی و روانی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد را تحت تاثیر قرار داده وآن را کاهش می دهد هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش به روش Teach Back بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سال 1394 در شهر همدان بود.

روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 70 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. برای هر بیمار در گروه آزمون، سه جلسه آموزشی 45 دقیقه ای در طول 10 روز به روش teach back برگزار گردید. پرسشنامه استاندارد ارزیابی کیفیت زندگی مک نیو توسط بیماران هر دو گروه آزمون و کنترل در بدو ورود به مطالعه و بعد از یک ماه از آخرین جلسه آموزشی تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و آزمون های تی مستقل، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: بین میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0p<). که این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود. اما اختلاف بین میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمون و کنترل بعد مداخله معنی دار بود (05/0p<)

نتیجه گیری: روش آموزشی Teach back می تواند باعث ارتقاء کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد شود. با توجه به نقش مهم پرستاران میتوان از این روش آموزشی در جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران قلبی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 247 kb]   (614 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb