دوره 18، شماره 2 - ( 8-1389 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 5-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8558 مشاهده)
مقدمه و هدف:یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران همودیالیزی اختلالات الکترولیتی است. بسیاری از بیماران آگاهی کاملی از محدودیت مصرف رژیم غذایی ندارند. آموزش ابزاری قدرتمند برای کمک به بیماران در تصحیح رفتارها و ارتقا توانایی، دانش و آگاهی آنها برای عملکرد صحیح می­باشد. یکی از روش­های آموزش، آموزش به شیوه گروه کوچک است.
روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی داده­های مورد نظر از 42 بیمار همودیالیزی در سال 1389 جمع­آوری شد. قبل از شروع آموزش­ها، میزان الکترولیت­ها ثبت شد. سپس آموزش گروهی طی 4 جلسه ارائه شد. یک هفته و یکماه پس از اتمام آموزش مجدداً الکترولیت­ها اندازه­گیری شد.
نتایج: میانگین سدیم سرم بیماران قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 21/137، 81/135 و 95/134 میلی اکی والان بر لیتر بود که از لحاظ آماری اختلاف معناداری نداشته است. میانگین پتاسیم سرم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 16/5، 96/4 و 99/4 میلی اکی والان بر لیتر بود که در یک هفته بعد از آموزش تغییرات معنادار بوده(05/0>P) اما در یک ماه بعد از آموزش کاهش معناداری از لحاظ آماری وجود نداشته است. میانگین کلسیم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 76/8، 25/9 و 58/9 میلی گرم بر دسی لیتر بود که تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>p). میانگین فسفر قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 15/5، 45/4و 60/4 میلی گرم بر دسی لیتر بود که این تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>P). 

نتیجه نهایی:آموزش به شیوه گروه کوچک باعث کاهش اختلالات پتاسیم، فسفر و کلسیم در بیماران همودیالیزی می­شود.

متن کامل [PDF 157 kb]   (1523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵