دوره 18، شماره 2 - ( 8-1389 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 53-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (14571 مشاهده)
مقدمه و هدف: اجرای فرایند ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری به سبب ماهیت پیچیده ارائه خدمات در مراکز آموزشی درمانی کشور با موانع متعددی روبروست که موجب فقدان کارایی و اثربخشی ارائه خدمات برای مددجویان می شود. لذا مطالعه حاضر در راستای شناخت موانع ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی ، در سال 1387 صورت گرفته است.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی بوده، حجم نمونه شامل 56 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. روایی ابزار به روش روایی محتوایی ، و پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ (88/0) انجام شد.
نتایج: آزمون فریدمن نشان داد تفاوت آماری معنی داری بین هفت حیطه از موانع ارتقاء کیفیت از دیدگاه پرستاران وجود دارد. بیشترین عوامل بازدارنده " عدم برنامه ریزی بلند مدت توسط مدیران" و " عدم مشارکت" می باشد و کمترین عامل بازدارنده " ارتباطات" در سازمان می باشد.
نتیجه نهایی: با توجه به نتایج به نظر می رسد که فرایند مدیریت و کاربرد عناصرآن جهت ارائه مطلوب مراقبت و خدمات پرستاری با اهمیت می باشد.
متن کامل [PDF 212 kb]   (3272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.