دوره 18، شماره 2 - ( 8-1389 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 60-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMCID: 24895953

XML English Abstract Print


چکیده:   (11800 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانش آموختگان پرستاری نیز یکی از گروههای کادر درمانی هستند که در خدمت به تامین سلامت جامعه دارای اهمیت بوده و رضایتمندی دانش آموختگان آن در دستیابی به اهداف استراتژیک این رشته دارای اهمیت است ، بنابراین هدف این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانش آموختگان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن ، از رشته تحصیلی خود طی سالهای 1384-1374 بوده است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی و توصیفی ـ تحلیلی ، نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و تمامی 166نفر فارغ التحصیلان ده دوره کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن ( مشتمل بر 108 نفر زن و 58 نفر مرد ) بررسی شدند . ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه خود ساخته وتایید شده ای بود که حاوی مشخصات دموگرافیک و سایر سوالات مبتنی بر اهداف تحقیق بوده است . داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: این بررسی نشان داد، 28/ 69 درصد از افراد مورد مطالعه با وجوداعلام سختی رشته و شغل پرستاری ، از این حرفه را ضی و72/30 درصد ناراضی بوده ا ند و دراین مورد بین نظر خانمها و آقایان اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (949/0= P ). همچنین نتایج نشان داد که ، 87/66 درصد از افراد باوجود اعلام متوسط بودن حقوق دریافتی، از درآمد شغل پرستاری راضی و 13/33 درصد ناراضی بوده اند و در این مورد نیز اختلاف آماری معنی داری بین نظر آقایان و خانمها مشاهده نگردید (266/0=P) . دربررسی اعلام نظر افراد نسبت به سختی شغل پرستاری ، مشخص شد که خانمها نسبت به آقایان شغل پرستاری را سخت تر اعلام کرده اند(001/0 P<).
نتیجه نهایی: اکثریت افراد مورد مطالعه با وجود درآمد متوسط ومشکلات کاری و حرفه ای ، از این شغل و حرفه پرستاری راضی بوده اند، که این موضوع میتواند نشان دهنده علاقمندی آنها به کار تیمی و خدمت به سلامت جامعه باشد.
واژه‌های کلیدی: پرستاری، دانش آموختگان، رضایتمندی
متن کامل [PDF 142 kb]   (3050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.