دوره 20، شماره 3 - ( 9-1391 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 45-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

T. Hasan Tehrani, M.Sc., N. Karami Kabir, M.Sc., F. Sheraghi, Ph.D.. The Relationship between Emotional Intelligence, Mental Health and Academic Achievement in Neyshabour Nursing Students. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2012; 20 (3) :35-45
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1121-fa.html
طیبه حسن طهرانی ، ناهید کرمی کبیر ، دکتر فاطمه چراغی ، مهدی بکائیان ، یاسمن یعقوبی . بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده نیشابور. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1391; 20 (3) :35-45

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1121-fa.html


چکیده:   (23925 مشاهده)
مقدمه وهدف :امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید نقش مهمی در ابعاد مختلف زندگی افراد دارد. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است مبین نقش هوش هیجانی در جنبه های مختلف زندگی فرد، همچون پیشرفت تحصیلی، سلامت روان، ازدواج، شغل و روابط اجتماعی می باشد. این پژوهش نیز با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گردید.
روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با روش نمونه گیری سرشماری،107 دانشجوی پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال 1388مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک­، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- اون و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ( 28 سوالی )و از معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید.
نتایج: نتایج نشان داد میانگین هوش هیجانی دانشجویان 05/9±74/73و میانگین سلامت روان آنها 13/10±57/30 بود. همچنین ارتباط معنادار­آماری بین هوش هیجانی ،سلامت روان و پیشرفت تحصیلی وجود داشت (001/0P<). سایر یافته ها نشان داد ارتباط معنادارآماری بین بعضی اطلاعات دموگرافیک با هوش هیجانی) ترم تحصیلی )، سلامت روان(محل سکونت) و پیشرفت تحصیلی وجود دارد (001/0P<).
نتیجه نهایی ­: به منظور رسیدن دانشجویان به سطح بالایی از مهارتهای تحصیلی و موفقیت در آینده ، علاوه بر تواناییهای شناخت کلی ، بایستی به رشد مناسب در جنبه هایی چون کنترل هیجانات و عواطف دست یابند . لذا پیشنهاد می گردد تا در برنامه درسی دانشگاهها به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن در دانشجویان توجه لازم به عمل آید
متن کامل [PDF 181 kb]   (8528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |