دوره 21، شماره 1 - ( 2-1392 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 32-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (8612 مشاهده)
مقدمه :توجهبه سلامت روانی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در بهبود سلامت جامعه است. پرستاران به علت شرایط کاری خود بیشتر نیازمند تقویت در این حیطه می باشند. با توجه به اثرات مثبت آموزش مهارتهای زندگی ، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش این مهارتها بر کیفیت زندگی پرستاران انجام شد.
روش کار:در این مطالعه نیمه تجربی ، مهارتهای زندگی در سه حیطه خود آگاهی، برقراری ارتباط و کنترل استرس به پرستاران آموزش داده شد. 64 نفرکارشناس پرستاری به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون، هر کدام از گروهها 32 نفر، تقسیم شدند. آموزش شامل چهارده جلسه 5/1 ساعته ، سه بار در هفته بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه SF-36 بود و داده ها با نرم افزار SPSS-18 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث بهبود معنی داری در ابعاد عملکرد جسمی، درد بدنی ، سلامت عمومی ، نشاط و سرزندگی، عملکرد اجتماعی، سلامت روانی ،سلامت جسمی و در کل افزایش کیفیت زندگی پرستاران (0001/0p<) می شود. ولی در دو حیطه نقش عاطفی (119/0=p) و نقش جسمی (666/0=(p تفاوتی معنی داری بین دو گروه کنترل و آزمون مشاهده نشد.
نتیجه نهایی:آموزش مهارتهای زندگی می تواند تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی پرستاران داشته باشد و می توان ازآن به عنوان یک اقدام موثر در این زمینه استفاده نمود.
متن کامل [PDF 157 kb]   (2263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵