مقدمه: امروزه مادران تحت تاثیر عوامل متعددی تمایل به شیردهی را از دست داده و شیردهی مصنوعی را شروع می کنند که صدمات بیشماری را بر کودکان ، خانواده ها و جامعه تحمیل می کند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب روش شیردهی مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر شاهرود بوده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مداخله ی است که بر روی 60 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شاهرود در سال 1390 انجام شده است . پس از انجام آزمون اولیه با استفاده از پرسشنامه، در گروه مداخله ، آموزش اختصاصی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده ، انجام گردید . و یک ماه بعد آزمون مجدد در هر دو گروه انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین نمره آگاهی، ارزیابی از نتایج و نگرش و کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای انتزاعی ، قصد رفتاری بین زنان باردار گروههای مداخله و شاهد بعد از انجام مداخله آموزشی وجود داشته است (0.05>P).
نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مادران باردار درزمینه ی ترغیب به شیردهی از پستان مؤثر بوده است. بنابراین استفاده از تئوری تغییر رفتار برای تشویق مادران به شیردهی توصیه می شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |