دوره 25، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 35-43 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/nmj-25015

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hasanian Z M, heydari A, sadeghi A, moghimbeighi A. The Relationship between Knowledge Management and Job Motivation of Nurses in Educational Treatment Centers of Hamadan University of Medical Sciences, 2015. nmj. 2017; 25 (1) :35-43
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1591-fa.html
حسنیان زهرا مرضیه، حیدری عاطفه، صادقی امیر، مقیم بیگی عباس. ارتباط مدیریت دانش با انگیزش شغلی پرستاران مراکز آموزشی- درمانی شهر همدان در سال 1394. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (1) :35-43

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1591-fa.html


1- هیات علمی پایه دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ، sadeghi@yahoo.com
4- هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (1071 مشاهده)

مقدمه: پرستاران یکی از بزرگترین گروه های ارائه دهنده خدمات درمانی هستند که ارائه خدمات آنها مبتنی بر دانش پرستاری است. مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمان ها و کسب مزایای رقابتی به شمار می آید و انگیزش از عوامل موثر در حفظ نیروی آموزش دیده در سازمان برای عملکرد مناسب است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط مدیریت دانش با انگیزش پرستاران در مراکز آموزشی- درمانی است.

روش کار: مطالعه ای توصیفی و تحلیلی با نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبتی  بر روی 265 پرستار مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان انجام گرفت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت دانش و انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها: بیشتر پرستاران از نظر مدیریت دانش (4/60%) و انگیزش شغلی (5/87%) نمره ی متوسط به بالا داشتند. بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی‏داری وجود داشت (05/0p<). تمام ابعاد انگیزش شغلی با ابعاد مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری داشتند به جز ابعاد حقوق و دستمزد و امنیت شغلی با خلق دانش رابطه معنی داری را نشان ندادند (05/0>P).

نتیجه گیری: با توجه به رابطه بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش، مدیران پرستاری می توانند جهت استفاده از مزایای اهرمی شکل مدیریت دانش جهت ارائه مراقبت به بیماران و پیاده سازی مدیریت دانش در موقعیت های مختلف پرستاری عوامل انگیزشی را محیط های بالینی به کار گیرند.

متن کامل [PDF 172 kb]   (282 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb