دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1396 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 43-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، sadeghi@yahoo.com
چکیده:   (9045 مشاهده)

مقدمه: پرستاران یکی از بزرگترین گروه های ارائه دهنده خدمات درمانی هستند که ارائه خدمات آنها مبتنی بر دانش پرستاری است. مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمان ها و کسب مزایای رقابتی به شمار می آید و انگیزش از عوامل موثر در حفظ نیروی آموزش دیده در سازمان برای عملکرد مناسب است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط مدیریت دانش با انگیزش پرستاران در مراکز آموزشی- درمانی است.

روش کار: مطالعه ای توصیفی و تحلیلی با نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبتی  بر روی 265 پرستار مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان انجام گرفت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت دانش و انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها: بیشتر پرستاران از نظر مدیریت دانش (4/60%) و انگیزش شغلی (5/87%) نمره ی متوسط به بالا داشتند. بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی‏داری وجود داشت (05/0p<). تمام ابعاد انگیزش شغلی با ابعاد مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری داشتند به جز ابعاد حقوق و دستمزد و امنیت شغلی با خلق دانش رابطه معنی داری را نشان ندادند (05/0>P).

نتیجه گیری: با توجه به رابطه بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش، مدیران پرستاری می توانند جهت استفاده از مزایای اهرمی شکل مدیریت دانش جهت ارائه مراقبت به بیماران و پیاده سازی مدیریت دانش در موقعیت های مختلف پرستاری عوامل انگیزشی را محیط های بالینی به کار گیرند.

متن کامل [PDF 172 kb]   (2775 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/5/20 | پذیرش: 1395/6/1 | انتشار: 1395/11/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.