XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

halakoo S, salehmoghddam A, mazlum S R, heshmatinabavi F. Survey of changes in the clinical competence of beginner Nurses in terms of Leadership Competencies of theirs Head Nurses in educational hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2017; 25 (5)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1750-fa.html
هلاکو سولماز، صالح مقدم امیررضا، مظلوم سیدرضا، حشمتی نبوی فاطمه. بررسی تغییرات صلاحیت های بالینی پرستاران تازه کار بر حسب سطوح صلاحیت رهبری سرپرستاران آن ها در بیمارستان‌‌‌های ‌آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (5)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1750-fa.html


1- مربی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، solmazhalakou@gmail.com
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (167 مشاهده)

مقدمه: عملکرد پرستاری به شدت وابسته به اثربخشی مدیر پرستاری می‌باشد؛ یکی از بنیادی‌ترین رسالت‌های مهم آن ها حفظ مستمر صلاحیت‌بالینی پرستاران در راستای نیازهای واقعی حرفه‌ای است. رشد و توسعه صلاحیت پرستار در طول زمان که پرستار تازه‌فارغ‌التحصیل به سوی یک پرستار حرفه‌ای حرکت می‌کند صورت می‌گیرد

روش‌کار‌: پژوهش حاضر، یک مطالعه هم‌گروهی می‌باشد؛ که در سال 1394-1393در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. در این مطالعه  صلاحیت‌رهبری مدیران پرستاری که پرستاران تازه‌کار تحت سرپرستی خود دارند به صورت دگرارزیابی پرستاران تحت سرپرستی  آن‌ها سنجیده شد و صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار در طی سه مرحله، شروع مطالعه، دو و چهار ماه بعد از شروع مطالعه، به صورت خودارزیابی و دگرارزیابی بررسی شد. تغییرات صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار، بر حسب سطوح صلاحیت رهبری سرپرستاران آن‌ها در طی سه مرحله بررسی گردید. برای محاسبات آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS از آزمون‌های آماری کای‌دو، دقیق‌فیشر، آنالیز‌واریانس‌یک‌طرفه، کراسکال‌والیس، تحلیل‌واریانس‌داده‌های‌تکراری و پیرسون استفاده شد و نیز ضریب خطر محاسبه گردید.

یافته‌ها: 37 سرپرستار، 72 پرستار تازه‌کار به روش سرشماری و پرستاران غیر‌تازه‌کار با حجم نمونه 283 نفر در مطالعه شرکت کردند.میانگین نمره صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار بر‌حسب سطوح صلاحیت‌رهبری سرپرستارانشان در مرحله دوم و سوم تفاوت معناداری داشت (05/0>p). خطر نسبی دو ماه بعد از شروع مطالعه با 141/0=p ، 40/1= RR و 13/2-92/0 CI= معنی‌دار نیست و خطر نسبی چهار ماه بعد از شروع مطالعه با 001/0>p ، 92/1  RR= و 66/2-38/1 CI= معنی‌دار بود.

نتیجه‌گیری: ارتباط مثبت معناداری بین صلاحیت‌رهبری سرپرستاران و صلاحیت‌بالینی پرستاران ‌تازه‌کار بر حسب سطوح صلاحیت‌رهبری سرپرستاران وجود دارد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb