دوره 26، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 237-246 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- کارشناس‌ارشد، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی کارشناسی‌ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، m.asgari94@ms.tabrizu.ac.ir
چکیده:   (1667 مشاهده)

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه سرسختی، ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های مقابله‌ای با رضایت شغلی پرستاران بیمارستان‌های دولتی تبریز بوده است. 
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن ۳۲۰ نفر از پرستاران بیمارستان‌های دولتی تبریز بودند که به روش نمونه-گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده و به ۴ پرسش‌نامه رضایت شغلی، ویژگی شخصیت نئو، سرسختی و مقابله با موقعیت تنیدگی‌زا پاسخ دادند. در نهایت داده‌های پژوهش با نرم‌افزار SPSS  نسخه ۱۶ تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد رضایت شغلی با روان‌نژندگرایی رابطه منفی و معنی‌دار و با انعطاف‌پذیری، با وجدان بودن و برون‌گرایی رابطه مثبت و معنی‌دار دارد. بین رضایت شغلی با دلپذیر بودن رابطه معنا‌داری به دست نیامد. سبک‌ مقابله‌ای مسئله‌مدار با رضایت شغلی رابطه مثبت و سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار و اجتنابی با رضایت شغلی رابطه منفی داشتند. مؤلفه‌های سرسختی هم با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری داشت. همچنین رگرسیون چند متغیری نشان داد از بین متغیر‌های پیش‌بین، فقط متغیر‌های روان‌نژندگرایی، انعطاف‌پذیری و با وجدان بودن قادر به پیش‌بینی رضایت شغلی پرستاران هستند. از بین سبک‌های مقابله‌ای، متغیر‌های پیش‌بین بر رضایت شغلی سبک مسئله‌مدار و اجتنابی مؤثر بودند. هر سه مؤلفه سرسختی، رضایت شغلی پرستاران را پیش‎بینی کرد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد دو بعد انعطاف‌پذیری و روان‌نژندگرایی در رضایت شغلی پرستاران  نقش پیش‌بینی‌کنندگی دارد؛ بنابراین ممکن است در گزینش کارکنان علاوه بر ارزیابی‌های استعداد و توانایی‌های عمومی به این دو بعد شخصیت هم بهای بیشتری داده شود. 

 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۵