دوره 26، شماره 3 - ( مرداد و شهريور 1397 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 203-210 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahmani A, Biglarkhani A, Fallahinia G H, Shirani F. The Relationship Between Organizational Culture and Knowledge Management in Educational-Therapeutic Hospitals (Case study Hamadan Educational-Therapeutic Hospitals in 2017) . Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2018; 26 (3) :203-210
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1771-fa.html
بهمنی چوب بستی اکبر، بیگلرخانی امین، فلاحی نیا غلامحسین، شیرانی فاطمه. ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در بیمارستان‌های آموزشی- درمانی (مطالعه موردی بیمارستان‌های آموزشی ـ درمانی شهر همدان در سال 1396) . مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1397; 26 (3) :203-210

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1771-fa.html


1- دکتری مدیریت، استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، biglarkhani@gmail.com
3- مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- کارشناس‌ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1407 مشاهده)
مقدمه: مدیریت دانش در نظام بهداشتی ـ درمانی می‌تواند موجب کاهش خطاهای پزشکی، افزایش کیفیت مراقبت، بهبود یادگیری سازمانی و افرایش همکاری، نوآوری و کاهش هزینه‌ها شود. موفقیت چشمگیر سازمان‌های موفق، در فرهنگ سازمانی و باورهای کارکنان نهفته است. این تحقیق با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در بیمارستان‌های آموزشی ـ درمانی همدان انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه همبستگی است که به شیوه مقطعی در سال 1396 روی 300 نفر از پرستاران بیمارستان‌های آموزشی ـ درمانی شهر همدان انجام شد. این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده، انتخاب و بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش‌نامه‌های فرهنگ سازمانی الوانی و مدیریت دانش سلطانحسینی و موسوی استفاده شده است. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و روش‌های توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار، واریانس) و تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: در این مطالعه فرهنگ سازمانی پرستاران با نمره 5/2 و مدیریت دانش آن‌ها با نمره 16/3 در شرایط مناسبی بود. بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری دیده شد) P Value= 0/001 ,r=0/639 و تمام مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش همبستگی مثبت و معناداری داشتند.
نتیجه‌گیری: در صورت بهبود فرهنگ سازمانی و مؤلفه‌های آن، شاهد پیشرفت و بهبود مدیریت دانش و افزایش کیفیت خدمات درمانی خواهیم بود. پیشنهاد می‌شود در فرایند استقرار مدیریت دانش در مراکز درمانی به ابعاد ساختاری و فرهنگی سازمان؛ به‌ویژه توسعه خلاقیت فردی، سبک رهبری، انسجام و یکپارچگی توجه شود.


متن کامل [PDF 285 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.