XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini R, Maghsodi M, Khodaveisi M, soltanian A R. The Effect of Peer Education on Health Promotion Behaviors of Nursing Students in Hamadan University of Medical Sciences. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2017; 25 (5)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.html
امینی رویا، مقصودی مهدی، خداویسی مسعود، سلطانیان علیرضا. تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان پرستاری . مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (5)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.html


1- مربی مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانش آموخته کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- دانشیار مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، khodaveisi@umsha.ac.ir
4- دانشیار مرکز تحقیقات مدل سازی بیماری های غیر واگیر، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان،
چکیده:   (160 مشاهده)
مقدمه: از بهترین راه‏های حفظ سلامتی، انجام رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت است. تصحیح این رفتارها در دانشجویان ضروری است؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد مدل ارتقاء سلامت پندر بود. قبل از آموزش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بررسی شد. سپس دانشجویان ترم اول و دوم به ترتیب توسط آموزش با همتای کارشناسی ارشد و همتای کارشناسی طی 4 جلسه 5/1 ساعته آموزش دیدند. دو ماه پس از اتمام  آموزش پس آزمون گرفته شد. داده­ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردیدند.
نتایج: قبل از آموزش، دو گروه همتا از نظر میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد مرتبط با آن اختلاف معنی داری نداشتند(05/0 < P)؛ لیکن پس از آموزش، میانگین نمره رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد آن در گروه آموزش همتای کارشناسی ارشد افزایش معنی دار آماری نسبت به گروه آموزش همتای کارشناسی داشته است(  05/0  P<) که نشان دهنده تاثیر بیشتر آموزش در گروه همتای کارشناسی ارشد است.
نتیجه گیری: اثر بخشی آموزش رفتارهای ارتقا دهنده سلامت توسط گروه آموزش همتای کارشناسی ارشد، بیشتر از گروه آموزش همتای کارشناسی ارشد بود.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb