XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SHobeiri F, Afshari K, Farhadian M. The Effect of Education on Nutrition Knowledge and Function of Pregnant Women in Hamadan Health Centers . Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2017; 25 (5)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1785-fa.html
شبیری فاطمه، دهقان افشاری خدیجه، فرهادیان مریم. تأثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای زنان باردار در مراجعین به مراکز بهداشتی ودر مانی شهر همدان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (5)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1785-fa.html


1- استاد مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- کارشناس مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، kh.afshari2015@yahoo.com
3- استادیار مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (81 مشاهده)
زمینه و هدف : ﺗﻐﺬﻳــﻪ ﺻــﺤﻴﺢ و ﻛــﺎفی در دوران ﺑﺎرداری بسیار حائز اهمیت است. لذا مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای زنان باردار انجام گردید.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است.  100 نفر از زنان بارداری مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهر همدان در سال 1395 که واجد شرایط مطالعه  پس از کسب رضایت آگاهانه وارد مطالعه شدند. افراد به صورت تصادفی به گروه های مداخله و کنترل اختصاص یافتند. در ﮔﺮوه آزﻣﻮن علاوه بر مراقبت روتین، آموزش رفتار های تغذیه ای در طی چهار جلسه  در دو هفته انجام شد. ابزار شامل پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و رفتار های تغذیه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی پرسشنامه ها سنجیده شد. در دو ﮔﺮوه ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪها قبل ، بلافاصله و 6 هفته بعد از مداخله تکمیل شدند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه16) و روش های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر و تحلیل اندازه های تکراری ) انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون کای دو از نظر متغیرهای سن، شغل، تحصیلات، نمایه توده بدنی، میزان ورزش و درآمد خانواده بین دو گروه تفاوت معناداری را نشان نداد و همگن بودند. قبل از مداخله افراد دو گروه از لحاظ میانگین نمرات اجزای مدل ارتقاء سلامت پندر همگن بودند. پس از مداخله در گروه آزمون میزان نمرات رفتار تغذیه ای و اجزای مدل ارتقاء سلامت پندر به طور معناداری( 001/0p<) افزایش یافت.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb