دوره 26، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 )                   جلد 26 شماره 6 صفحات 397-406 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi N, Hooshian M, Omidi A, Soltanian A. The Effect of Health Belief Model Education on Nutrition Behavior of Boys in Secondary Schools in Hamadan. Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 26 (6) :397-406
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1791-fa.html
محمدی ناهید، هوشیان میثم، امیدی افسر، سلطانیان علیرضا. تأثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1397; 26 (6) :397-406

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1791-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، afsar_omidi@yahoo.com
4- مرکز تحقیقات مدل سازی بیماری‌های غیر واگیر، گروه آمار زیستی، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (2442 مشاهده)
مقدمه: نوجوانان بیش از هر گروه دیگری به آموختن اصول و شیوه تغذیه سالم نیاز دارند. در مطالعه حاضر، تأثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان پسر بررسی شده است.
روش‌کار: این مطالعه نیمه‌تجربی، با روش طرح قبل و بعد، روی ۱۲۰ دانش‌آموز پسر دوره اول متوسطه شهر همدان در سال ۱۳۹۶ انجام شد. روش نمونه‌گیری دومرحله‌ای، در مرحله اول به‌صورت تصادفی خوشه‌ای و در مرحله دوم به‌صورت تصادفی نسبتی بود. قبل از مداخله، هر دو گروه پرسش‌نامه رفتار تغذیه‌ای مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی را کامل کردند. سپس برای گروه مداخله طی سه جلسه ۴۵ دقیقه‌ای، جلسه آموزشی انجام شد. بعد از مداخله، مجددا در دو نوبت (بلافاصله و دو ماه بعد) داده‌ها جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ و آزمون آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری، تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی، در آغاز مطالعه همگن بودند. بعد از مداخله، میانگین نمرات براساس سازه‌ها، به‌جز حیطه موانع درک‌شده، به‌‌طور متوسط در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود. براساس نتیجه آزمون آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری، میانگین نمره تمام سازه‌ها پس از مداخله، به‌جز شدت و تهدید درک‌شده، اختلاف معناداری داشت (۰۵ / ۰>P).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی، از آنجا ‌که در تمام سازه‌های مدل (به‌جز موانع)، میانگین نمرات رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان افزایش یافت، پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزشی و برای تغییر رفتار، از این مدل استفاده شود.
متن کامل [PDF 1058 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵

فهرست منابع
1. 1. Mohammadi N, Omidi A, Amini R, Moghimbeigi A. Comparison of anthropometric indices of 13-15 year-old female students with NCHS standards in Hamadan city. journal of Pediatric Nursing. Spring. 20 16;2(3):71.
2. .Karamizadeh Z, Hakimi G. The survey of physical growth and secondary sex 2characteristics of 11-14 years old girls in Shiraz. medical science. 2002;21(2):129-31.
3. .Mohamadi N, Shobeiri F, Khirolahei A, Roshanaie Gh. Nutritional patterns in Iranian university students comparison between dormitoryand non-dormitory states. E3 Journal of Medical Research. 2014;3(1): 001-5.
4. Mrigen Kr, Deka, Anil Kumar Malhotra, Rashmi Yadav, Gupta1 S. Dietary pattern and nutritional deficiencies among urban adolescents.. Family Med Prim Care. 2015;4(3):364–8.
5. .Sheikholeslam R, Mohamad A, Mohammad K, S V. Non-Communicable disease risk factors in Iran. Asia Pac J Clinical Nutrition. 2004;2(13):100.
6. Sechrist KR, Walker SN, Pender NJ. Development and psychometric evaluation of the exercise benefits/barriers scale. Research in nursing & health. 1987;10(6):357-65. [DOI:10.1002/nur.4770100603]
7. Kotecha P, Patel SV, Baxi R, Mazumdar V, Shobha M, Mehta K, et al. Dietary pattern of schoolgoing adolescents in urban Baroda, India. Journal of health, population, and nutrition. 2013;31(4):490-6.
8. Mesías M, Seiquer I, Navarro MP. Iron nutrition in adolescence. Critical reviews in food science and nutrition. 2013;53(11):1226-37. [DOI:10.1080/10408398.2011.564333] [PMID]
9. Norouzinia R, Aghabarari M, Kohan M, Karimi M. Health promotion behaviors and its correlation with anxiety and some students’ demographic factors of Alborz University of Medical Sciences. Journal of Health Promotion Management. 2013;2(4):39-49.
10. Motlagh Z, Mazloomy-Mahmoodabad S, Momayyezi M. Study of Health-promotion behaviors among university of medical science students. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2011;13(4):29-34.
11. Rosner M. Maltese: Mixed language and multilingual technology mike rosner and Jan Joachimsen. Multilingual Processing in Eastern and Southern EU Languages: Low-Resourced Technologies and Translation. 2012 Apr 25:40.
12. .Peyman N, Rastegar K, Taghipor A, Esmaili H. The effectof education on a model PEN-3 nutritional behaviors in girls 16-12 years old with obesity and overweight in Razan, Hamedan. SID-ofogh danesh. 1390;5,18:254-60.
13. .Bahmanpour K, Nouri R, Nadrian H, Salehi B. Determinants of oral health behavior among highschool students in Marivan County, Iran based on the Pender's Health Promotion Model. Journal of School of Public Health & Institute of Public Health Research. 2011;9(2):93-106.
14. .Karimi M, Eshrati B. The effect of health promotion model-based trainingon promoting students’ physical activity. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences (J Kermanshah Univ Med Sci). 2012;16(3):192-200 [Persian].
15. Nutbeam D, Harris E, Wise W. Theory in a nutshell: a practical guide to health promotion theories: McGraw-Hill; 2010.
16. Alizadeh Siuki H, Jadgal K, Shamaeian Razavi N, Zareban I, Heshmati H, Saghi N. Effects of Health Education Based on Health Belief Model on Nutrition Behaviors of Primary School Students in Torbat e Heydariyeh City in 2012. journal of health. 2015;5(4):289-99.
17. Tomey A, Alligood M. Nursing theorists and their work sixth edition. Mosby Elsevier. St. Louis, MO; 2006.
18. Chenary R, Noroozi A, Tahmasebi R. Effective factors of health promotion behaviors based on Health Promotion Model in chemical veterans of Ilam province in 2012-13. www sjimu medilam ac ir. 2013;21(6):257-67.
19. M.Saffari D.Shojaeizadeh, F.Ghofranipour A.Heydarnia, A.Pakpour. Health Education & Promotion Theories, Models, Methods. (Book). 2012;New Edition:53-63.
20. Sadrzadeh-Yeganeh H, Angoorany P, Keshavarz S, Rahimi A, Ahmady B. Comparison of two nutrition education techniquies on breakfast-eating practice in primary school girls, Tehran. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2006; 6(1): 72-6 .
21. MH B, Sh O. Survey of health and nutritional behaviors among high school students. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2014;1(4):69-80.
22. Pender NJ, Murdaugh CL, Parsons MA. Health promotion in nursing practice. 2006
23. Mohebi S, Azadbakhat L, Feyzi A, Hozoori M, Kamran A, Sharifirad G. Educational Needs of Women with Metabolic Syndrome on Healthy Nutrition in Isfahan: Application of Health Promotion Model. Journal of Health. 2013;4(2):165-79
24. Pender N, Murdaugh C, Parsons M. Health promotion in nursing practice. 2006.
25. Tol A, Esmaeili Shahmirzadi S, Shojaeizadeh D, Eshraghian MR, Mohebbi B. Determination of perceived barriers and benefits of adopting health-promoting behaviors in cardiovascular diseases prevention: Application of preventative behavior model. Journal of Payavard Salamat. 2012;6(3):204-14.
26. Sakraida TJ. Health promotion model. Nursing theorists and their work. 2010;7:434-53.
27. Khodaveisi M, Omidi A, Farokhi S, Soltanian A. Dietary Behavior Status And Its Predictors Based On The Penders Health Promotion Model Constructs Among Overweight Women referred to Fatemieh hospital clinics in Hamedan, 2014. Journal of Nursing Education. 2016;5(2).
28. Rahimi T, Dehdari T, Ariaeian N, Gohari M. Survey of breakfast consumption status and its predictors among Qom students based on the Penders health promotion model constructs. Iranian Journal of Nutrition Sciences & Food Technology. 2012;7(2):75-84 [Persian].
29. Sh O. Survey of health and nutritional behaviors among high school students. Iran J Health Edu and Health Promo. 2014;1(4):69-80.
30. Safavi M, Yahyavi SH, Pourrahimi M. Impact of dietary behaviors and exercise activities education on the self- efficacy of middle school students. Med Sci J. 2012;22(2):143-51.
31. .Jung L-H, Choi J-H, Bang H-M, Shin J-H, Heo Y-R. A comparison of two differential methods for nutrition education in elementary school: lecture-and experience-based learning program. Nutrition research and practice. 2015;9(1):87-91 [DOI:10.4162/nrp.2015.9.1.87]
32. .Dehdari T, Yekehfallah F, Rahimzadeh M, Aryaeian N, Rahimi T. Dairy Foods Intake among Female Iranian Students: A Nutrition Education Intervention Using a Health Promotion Model. Global Journal of Health Science. 2016;8(10):192[Persian].
33. .Amini R, Moayeri E, Khodaveis M. The Effect of Health Belief Model Based Education on Breastfeedingof Unipara Mothers Referred to Imam Reza Educational Hospital. Iranian Journal of Pediatric Nursing (JPEN). 2016;3(2) [Persian].
34. .Movahed E, Arefi Z, Ameri M. The Effect of Health Belief Model-Based Training (HBM) on Self-Medication among the Male High School Students. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2014;2(1):65-72.
35. .King KA, Vidourek RA, English L, Merianos AL. Vigorous physical activity among college students: using the health belief model to assess involvement and social support. Archives of Exercise in Health and Disease. 2013;4(2):267-79. [DOI:10.5628/aehd.v4i2.153]
36. .Ivari TK, Heshmati H, Faryabi R, Goudarzian Z, Ghodrati A, Najafi F, et al. Effect of Health Belief Model based education on nutritional behaviors of pregnant women referred to health centers in Torbat-e-heydariyeh city. Journal of Health in the Field. 2016;3(4).
37. .Lotfi Mainbolaghi B, Rakhshani F, Zareban I, Montazerifar F, Sivaki HA, Parvizi Z. The effect of peer education based on health belief model on nutrition behaviors in primary school boys. Journal of Research & Health Social Development & Health Promotion Research Center. 2012;2(2):214-25.
38. Taslimi Taleghani M, Jazayeri S, Keshavarz S. Sadrzadeh yeganeh H, Rahimi A. Comparison of two methods of nutrition education (pamphlets andgroup discussion) on knowledge, attitude and behavior of First grade intermediate school female students in Tehran. J School Health and Health Research Institute. 2009;2(4):69-78.
39. Shariff ZM, Bukhari SS, Othman N, Hashim N, Ismail M, Jamil Z, et al. Keywords Adolescents Children Chinese College Students Health Health Education Health Promotion Internet Knowledge Obesity Online Learning Physical Activity Smoking adolescents global health health health behavior health education health promotion physicalactivity technology. 2008.
40. Shobeiri F, Afshari KH. The effect of nutritional education based on Pender's Health Promotion Model the behavior of pregnant women referred to health centers in Hamadan. 2017:47-50[Persian].
41. .Anderson AS, Campbell DM, Shepherd R. The influence of dietary advice on nutrient intake during pregnancy. British Journal of Nutrition. 1995;73(2):163-77. [DOI:10.1079/BJN19950021]
42. .Sharifirad G, Mohebi S, Matlabi M, Abasi MH, Rajati F, Tol A, editors. Effect of nutrition education Program on the recommended weight gain in during pregnancy in pregnant women; Application of Health Belief Model. The First International & 4th National Congress on health Education & Promotion, 2011; 2011: Tabtiz university of medical sciences.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midfery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.