XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salavati M, oshvandi K, ahmadi F, soltanian A. The effect of education on hemodialysis patients' lifestyle. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2017; 25 (5)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1805-fa.html
صلواتی محسن، عشوندی خدایار، احمدی فروزان، سلطانیان علیرضا. بررسی تاثیر آموزش ارتقاء سلامت بر سبک زندگی بیماران همودیالیز. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (5)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1805-fa.html


1- مربی دانشگاه علوم پزشکی همدان ، salavati@umsha.ac.ir
2- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (78 مشاهده)
هدف: اهمیت آموزش امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. حفظ کارکرد و استقلال افراد و ارتقاء سبک زندگی آنها متاثر از این آموزش هاست که این مهم در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن وتحت همودیالیز حائز اهمیت بیشتری می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش برسبک زندگی بیماران تحت همودیالیز انجام شد.
مواد و روش­ها: در این پژوهش از روش نیمه تجربی دو گروهی با طراحی قبل و بعد روی 70 بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان بعثت همدان انجام شد. بیماران بصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله 6 جلسه ی 30دقیقه ای آموزشی حین دیالیز برگزار شد. قبل و 3ماه پس از اجرای مداخله پرسشنامه ی سب زندگی والکر جهت تکمیل در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. داده ها بااستفاده از آزمون های کای اسکور،فیشر،تی مستقل وتی زوجی با نرم افزارspss.16 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: در گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله، بین میانگین نمرات در تمام حیطه ها و در نمره کل سبک زندگی اختلاف معنی‏دار آماری وجود نداشت (05/0<(p. بعد از مداخله، به جز حیطه های ورزش و تغذیه، بین میانگین نمرات در سایر حیطه ها و در نمره کل سبک زندگی در گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی‏دار آماری مشاهده گردید (05/0>p).
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه ،آموزش موجب بهبود و ارتقاء سبک زندگی بیماران تحت همودیالیز شد. لذا با توجه به ماهیت مزمن بیماری،آموزش این رفتارها می تواند گامی موثردر جهت افزایش ارتقاء سبک زندگی این بیماران باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb