دوره 26، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 )                   جلد 26 شماره 6 صفحات 349-356 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri L, Dehghani Y. The Effectiveness of Education of Emotional Intelligence on Work Ethic Belief of Emam Reza Nursing Staff in Kaboodarahang. Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 26 (6) :349-356
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1855-fa.html
نوری لیلا، دهقانی یوسف. بررسی اثر‌بخشی آموزش هوش هیجانی بر اخلاق کاری پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان کبودرآهنگ. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1397; 26 (6) :349-356

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1855-fa.html


1- مددکار اجتماعی، بیمارستان امام خمینی شهرستان بروجرد، بروجرد، ایران
2- دانشگاه خلیج فارس بوشهر ، ydehghani@pgu.ac.ir
چکیده:   (1605 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل مهم هنگام جذب کارکنان و ارتقای شغلی افراد در سازمان، هوش آن‌ها است. رعایت اخلاق حرفه‌ای کارکنـان، بهبـود جایگـاه سازمان را در حوزه کسب و کار به دنبال دارد. شناخت ارتباط میان ویژگی‌های شخصیتی افراد و رعایت اصول و موازین اخلاقـی در محـیط کـار، در بهره‌وری و اثربخشی سازمان مؤثر است؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر اخلاق کاری پرستاران است.
روش‌کار: این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی است و جامعه پژوهش کلیه پرستاران شاغل بیمارستان امام رضا(ع) کبودرآهنگ بوده‌اند. حجم نمونه شامل ۳۰ نفر از پرستاران بیمارستان است که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفته‌اند. ابتدا با آزمون اخلاق کاری، مرحله پیش‌آزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. سپس برای گروه آزمایش برنامه مداخله‌ای آموزش هوش هیجانی به مدت ۱۰ جلسه (هفته‌ای یک بار به مدت ۲ ساعت) برگزار شد. در انتها برای هر دو گروه آزمایش و کنترل مرحله پس‌آزمون به اجرا درآمد و نتایج با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل عملکرد بهتری در پس‌آزمونِ اخلاق کاری داشته‌اند ( ۰/۰۵  P) و اختلاف نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه آزمون و کنترل از نظر آماری معنی‌دار بوده است( ۰/۰۵  P).
نتیجه گیری: می‌توان ادعا کرد سازمان‌ها با اهمیت دادن به تقویت هوش هیجانی کارکنان خود، می‌توانند شاهد افزایش اخلاق کاری آن‌ها باشند.
متن کامل [PDF 752 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۳

فهرست منابع
1. O'Boyle Jr EH, Humphrey RH, Pollack JM, Hawver TH, Story PA. The relation between emotional intelligence and job performance: A meta‐analysis. Journal of Organizational Behavior. 2011;32(5):788-818. [DOI]
2. Kouchakzadeh M, Sohrabi Z, Mosadegh Rad A M. The Relationship of Emotional Intelligence and its Dimensions on Communication Skills among Emergency Unit Nurses. jhosp. 2015; 14 (3):67-74.
3. Shahbazi S, Hazrati M, Moattari M, Heidari M. The Effect of Problem Solving Skills Training on Emotional Intelligence of Nursing Students of Shiraz (2008). Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (1):67-76
4. Rostami M, Movaghari M, Taghavi T, Mehran A. The relationship between emotional intelligence and coping styles of nurses in hospitals in Kermanshah University of Medical Sciences. Iranian Journal of Nursing Research. 2016;11(1):51-61. [Article]
5. Akhoond lotfali P, Hosseini M.A, Khankeh H.R, Fallahi Khoshknab M, Hosseinzadeh S. The effect of emotional intelligence education on job conflict in nurses. JHPM. 2012; 1 (1):7-16
6. Moeidfar S. Work Ethics among State Office Employees of the Tehran Provincial Administration. Social Welfare. 2007; 6 (23):321-344
7. Dehghani A, Radbeh F, Parviniannasab A M, Khaki S, Shamsizadeh M, Beyramijam M. Enactment of Professional Ethics Standards Compliance in Patients and Nurses Prospective. J Holist Nurs Midwifery. 2015; 25 (4):64-72
8. Khaki S, Esmaeilpourzanjani S, Mashoof S. The relationship of ethical observance of nurses with quality of care from patient’s point of view. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016; 5 (1):1-11
9. Stamatopoulou M, Galanis P, Tzavella F, Petrides KV, Prezerakos P. Trait emotional intelligence questionnaire–adolescent short form: a psychometric investigation in greek context. Journal of Psychoeducational Assessment. 2018 Aug;36(5):436-45.
10. Engelberg E, Sjöberg L. Emotional intelligence, affect intensity, and social adjustment. Personality and individual differences. 2004 Aug 1;37(3):533-42.
11. Mandell B, Pherwani S. Relationship between emotional intelligence and transformational leadership style: A gender comparison. Journal of business and psychology. 2003 Mar 1;17(3):387-404.
12. Mollaei E, Heravi L, Eftekharaldyn R, Asayesh H. Relationship between Emotional Intelligence and the Success of Educational Managers at Golestan University of Medical Sciences. Journal of Knowledge & Health. 2012;6(4):20-24
13. Osibanjo AO, Akinbode J, Falola HO, Oludayo OO. Work ethics and employees’ job performance. Journal of Leadership, Accountability and Ethics. 2018;12(1):107-17.
14. Ghorbanshiroodi S, Rangrazian F. The Effect of Training Emotional Intelligence on Public Health of Nurses Working in Hospitalization Wards of Shafa Hospital of Rasht City. Research in Medical Education. 2013; 5 (2):1-7. [Article] [DOI]
15. 15. Nooryan K, Gasparyan K, Sharif F, Zoladl M, Moghimi M, Hosseini N. The Effects of Emotional Intelligence (EI) Items Education on Job Related Stress in Physicians and Nurses who Work in Intensive Care Units. Armaghane danesh. 2011; 16 (5):472-479

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midfery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.