دوره 27، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 140-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، mohsen_shamsi1360@yahoo.com
3- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
4- استادیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (4846 مشاهده)
مقدمه: عفونت ادراری یکی از مشکلات مهم در دوران کودکی است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر سلامت کلیه‌های آنان دارد. هدف این پژوهش سنجش سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ادراری در مادرانی است که دختر زیر دو سال دارند. 
روش کار: این پژوهش مقطعی تحلیلی است که در آن ۲۸۰ نفر از مادران دارای دختر زیر دو سال مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی به صورت تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شده جمع‌آوری شد. این پرسشنامه شامل: مشخصات دموگرافیک مادر، ابعاد مدل، رفتار برنامه‌ریزی‌شده و سیاهه عملکرد مادران بود. در‌نهایت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ و از طریق آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش ۰/۳۷±۳/۸۷، هنجار ذهنی ۰
/۴۹±۴/۰۹، کنترل رفتار درک‌شده ۰/۴۷±۴/۳۲، قصد رفتاری ۰/۴۷±۴/۵۹، عملکرد ۰/۵۸±۲/۷۸ و آگاهی ۰/۱±۰/۶۲ بود. در تحلیل رگرسیونی متغیرهای آگاهی و قصد رفتار در مجموع ۱۵‌ درصد (۰/۰۰۱=R۲=۰/۱۶ ، B=۱/۳۴۲ ،P) از تغییرات رفتار را پیشگویی کردند. 
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش در طراحی مداخلات آموزشی بر میزان آگاهی و سازه قصد رفتار به‌عنوان مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی‌کننده رفتار مادران باید تأکید شود.

 
متن کامل [PDF 430 kb]   (1042 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/6/4 | پذیرش: 1397/9/17 | انتشار: 1398/1/7

فهرست منابع
1. Nicolle LE. Uncomplicated urinary tract infection in adults including uncomplicated pyelonephritis. Urologic Clinics. 2008; 35(1):1-12. [DOI:10.1016/j.ucl.2007.09.004] [PMID]
2. Arabestani MR, Mahmoudi H, Alikhani M, Khosravi S. Evaluation Prevalence agents of urinary tract infection and antibiotic resistance in patients admitted to hospitals in Hamedan University of Medical Sciences 1391-92. Pajouhan Scientific Journal. 2014; 12(3):20-27.
3. Fesharakinia A, Taheri F, Saadatjo SA. Prevalence of Urinary Tract Infection in 7 Year Old Children in Birjand: Screening for Urinary Tract Infection in Children Before Admission to School?. Journal of Medical Sciences, Biomedical Pathology. 2005; 9(1):53-56.
4. Roberts KB. Urinary tract infection: clinical practice guideline for the diagnosis and management of the initial UTI in febrile infants and children 2 to 24 months. Pediatrics. 2011; 128(3):595-610. [DOI:10.1542/peds.2011-1330] [PMID]
5. Gaither TW, Cooper CS, Kornberg Z, Baskin LS, Copp HL. Predictors of becoming overweight among pediatric patients at risk for urinary tract infections. Journal of Pediatric Urology. 2018.
6. Mahyar A, Ayazi P, Azimi E, Dalirani R, Barikani A, Esmaeily S. The Relation between Urinary Tract Infection and Febrile Seizure. Iranian Journal of Child Neurology. 2018; 12(4):120-126.
7. Gaither T, Cooper C, Kornberg Z, Baskin L, Copp H. Risk factors for the development of bladder and bowel dysfunction. Journal of Pediatrics. 2018; 141(1). [DOI:10.1542/peds.2017-2797] [PMID]
8. Hockenberry MJ, Wilson D. Wong's nursing care of infants and children [Shoghi M, Sanjari M, Persin trans]. 9th ed. Tehran: Jamehnegar-Saleme; 2011.
9. Dehdari T, Ramezankhani A, Zarghi A. Principles of health promotion. Tehran: Nazari publication; 2010.
10. Shamsi M, Tajik R, Mohammad BA. Effect of education based on Health Belief Model on self-medication in mothers referring to health centers of Arak. Arak Medical University Journal. 2009; 12(3):57-66.
11. McKenzie JF, Neiger BL, Thackeray R. Planning, implementing & evaluating health promotion programs: A primer. Pearson; 2016.
12. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health behavior and health education: theory, research, and practice: John Wiley & Sons; 2008.
13. Allahverdipoor H. Passing through traditional health education towards theory-oriented health education. Health Promotion and Education Magazine. 2005; 1(3):75-79.
14. Taylor D, Bury M, Campling N, Carter S, Garfied S, Newbould J, et al. A Review of the use of the Health Belief Model (HBM), the Theory of Reasoned Action (TRA), the Theory of Planned Behaviour (TPB) and the Trans-Theoretical Model (TTM) to study and predict health related behaviour change. London, UK: National Institute for Health and Clinical Excellence; 2006.
15. Sharma M, Romas JA. Theoretical foundations of health education and health promotion. Jones & Bartlett Publishers; 2011.
16. Jalali M, Shamsi M, Roozbahani N, Kabir K. The effect of education based on the theory of planned behavior in promoting preventive behaviors of urinary tract infections in pregnant women. Journal of Jahrom University of Medical Sciences. 2014; 12(3). [DOI:10.29252/jmj.12.3.49]
17. Hashemi Parast M, Shojaizade D, Dehdari T, Gohari MR. Design and evaluation of educational interventions on the health belief model to promote preventive behaviors of urinary tract infection in mothers with children less than 6 years. Razi Journal of Medical Sciences. 2013; 20(110):22-28.
18. Baghiani Moghadam M, Shojaeazadeh D, Mohamadloo A, Fallahzadeh H, Ranjbary M. Evaluation of Preventive Behaviors of UTI Based on Health Belief Model (HBM) in Mothers with Girls Younger Than 6 Years Old. TB. 2013; 12(1):78-88.
19. Taghdisi MH, Nejadsadeghi E. The effect of health education based on health belief model on behavioral promotion of urinary infection prevention in pregnant women. Journal Research & Health. 2012; 2(1):44-54.
20. Jalali M, Shamsi M, Roozbehani N, Kabir K. Preventive behaviors of urinary tract infection (UTI) based on the theory of planned behavior among pregnant women in Karaj in 2013. Daneshvar. 2014; 21(108):59-66.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.