دوره 27، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholipour R, shahoei R, ghaderkhani G, zakaryaee S, bahmani S. Quality Of Postpartum Care From The Viewpoint Of Service Recipients Of Comprehensive Health Center Using The SERVQUAL Model . Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 27 (4)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1985-fa.html
قلی پور راحیل، شاهوی روناک، قادرخانی گلبهار، ذکریایی سوما، بهمنی سوما. کیفیت مراقبت های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات مرکز جامع سلامت با استفاده از الگوی سروکوال. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (4)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1985-fa.html


1- ، rshaho@yahoo.com
چکیده:   (2603 مشاهده)
مقدمه: خدمات پس از زایمان به عنوان یکی از مهم ترین مراقبت های بهداشتی، عامل بسیار مهمی در جلوگیری از پیامدهای ناخواسته مادری است. این دوره، یک زمان ایده آل برای انجام مداخلات و حمایت از مادران به منظور ارتقاء سلامت آن ها می باشد. امروزه مهم ترین راه افزایش کیفیت مراقبت ها، بررسی میزان کیفیت می باشد و مراجعین جز لاینفک در ارزیابی این نوع خدمات هستند لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت مراقبت های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات با استفاده از الگوی سروکوال در مراکز جامع سلامت شهر سنندج در سال 1396 صورت گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 384 نفر از زنان مراجعه کننده جهت دریافت مراقبت های پس از زایمان به مراکز جامع سلامت شهر سنندج صورت گرفت. نمونه گیری به روش طبقه بندی انجام شد. گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه استاندارد سروکوال که شکاف کیفیت را در 5 بعدخدمت (ملموسات، اطمینان، تضمین، پاسخگویی و همدلی) و با 22 سوال اندازه گیری می کند انجام شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS-23 و به کمک آمار توصیفی، آزمونهای تی و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: در تمامی ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات شکاف منفی کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بعد اطمینان  (82/1-) و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (55/1-) بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد بین سطح انتظارات و ادراکات گیرندگان خدمات فاصله وجود دارد و تلاش جهت برطرف کردن نیاز ها و دستیابی به انتظارات ضروری است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: موسسۀ فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.