دوره 30، شماره 1 - ( زمستان 1400 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1399.1076


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mo.torabi@umsh.ac.ir
چکیده:   (355 مشاهده)
سابقه و هدف: در حرفه پرستاری، وجود سطح مناسبی از استدلال اخلاقی موجب ارائه مراقبت‌های باکیفیت‌تر به بیماران و افزایش رضایت شغلی در پرستاران می‌شود. از طرفی ارزش‌های حرفه‌ای بخش مهمی از این حرفه را تشکیل می‌دهند که پرستاران موظف هستند فعالیت‌های خود را متناسب با این ارزش‌ها تنظیم کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح استدلال اخلاقی و نگرش ارزش‌های حرفه‌ای دانشجویان سال آخر پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در سال 1399 انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی ـ مقطعی است که روی 125 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری در مقطع کارشناسی با روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه سه قسمتی شامل فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه آزمون معضلات اخلاقی (NDT) و پرسش‌نامه ارزش‌های حرفه‌ای پرستاری (NPVS-R) بود. پرسش‌نامه‌ها به صورت حضوری و الکترونیکی توزیع شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد بین استدلال اخلاقی و ارزش‌های حرفه‌ای رابطه معناداری وجود ندارد (0/79P=، 0/023=r). میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان بیشتر از سطح متوسط گزارش شد (6/84± 46/4). همچنین میانگین نمره ارزش‌های حرفه‌ای دانشجویان در سطح مطلوبی گزارش شد (9/28±96/84).
نتیجه‌گیری: اگرچه بین استدلال اخلاقی و ارزش‌های حرفه‌ای دانشجویان رابطه معناداری مشاهده نشد، به‌منظور ارتقای سطح استدلال اخلاقی و نهادینه کردن ارزش‌های حرفه‌ای در دانشجویان، داشتن برنامه‌ریزی آموزشی در دانشکده ضروری است.
متن کامل [PDF 1015 kb]   (188 دریافت) |   |   چکیده گسترده انگلیسی (HTML)  (24 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1401/2/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.