دوره 30، شماره 3 - ( تابستان 1401 )                   جلد 30 شماره 3 صفحات 162-151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- مرکز تحقیقات اورولوژی و نفرولوژی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، a.karampourian@umsha.ac.ir
3- مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه جراحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1290 مشاهده)
سابقه و هدف: تبعیت نکردن از درمان باعث افزایش عوارض بعد از انفارکتوس میوکارد می‌شود. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی بر تبعیت بیماران از رژیم درمانی بعد از انفارکتوس میوکارد انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی با مشارکت 150 بیمار به صورت در دسترس و با تخصیص بلوک‌ جایگشتی به سه گروه مداخله 1 (آموزش حضوری)، مداخله 2 (آموزش حضوری و پیگیری تلفنی) و کنترل انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه تبعیت از رژیم درمانی کامرانی و فرم دموگرافیک بود. در گروه مداخله 1، آموزش فردی به مدت یک ساعت همراه با کتابچه آموزشی، در گروه مداخله 2، علاوه بر موارد فوق، به مدت 3 ماه پیگیری تلفنی و در گروه کنترل، فقط مراقبت معمول بخش انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه، کای دو، فیشر و تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری و با نرم‌افزار SPSS نسخۀ 21 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره تبعیت درمانی در ابتدای مطالعه 8.13 ± 64.60 (0.001<P) بود. 1.5 ماه بعد از مداخله، میانگین نمره تبعیت درمانی گروه مداخله 1 بیش از سایر گروه‌ها بود (5.12 ± 81.69) (0.001>p). سه ماه بعد از مداخله، میانگین نمره تبعیت درمانی در گروه مداخله 2 بیش از سایر گروه‌‌ها بود (4.04 ± 87.94) (0.001>p). در سه مرحله، تفاوت آماری معناداری بین دو روش پیگیری تلفنی و آموزش به‌تنهایی مشاهده نشد (0.710=p).
نتیجه‌گیری: دو روش آموزش با و بدون پیگیری تلفنی موجب بهبود تبعیت درمانی می‌شود. لذا می‌توان یکی از این روش‌ها را برای افزایش تبعیت درمانی بیماران انتخاب کرد.

 
متن کامل [PDF 1104 kb]   (713 دریافت) |   |   چکیده گسترده انگلیسی (HTML)  (585 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1400/4/23 | پذیرش: 1401/2/26 | انتشار: 1401/6/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.