دوره 29، شماره 4 - ( پاییز 1400 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 291-284 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SAVEHUMS.REC.1400.007


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران
2- استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران ، baghcheghinayereh@gmail.com
چکیده:   (2439 مشاهده)

مقدمه:  دانشجویان پرستاری در طی دوران کرونا همواره در مواجهه با ناقلین یا مبتلایان به کووید ۱۹ هستند. پاندمی کرونا و تبعات ناشی از آن، می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از احساسات و واکنش‌های هیجانی و عاطفی در دانشجویان پرستاری گردد. این مطالعه با هدف بررسی واکنش‌های هیجانی به کووید ۱۹ و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش کار:  این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال ۱۴۰۰ در دانشکدۀ علوم‌پزشکی ساوه و با مشارکت ۱۰۶ دانشجوی پرستاری  به روش سرشماری انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسش‌نامۀ استاندارد واکنش‌های هیجانی به کووید ۱۹ Huang و همکاران و راهبردهای مقابلۀ (فرم کوتاه) Carver بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخۀ ۱۹ انجام شد.
یافته‌ها: میانگین نمرۀ ابعاد واکنش‌های هیجانی در حیطۀ ترس ۰/۵۶± ۴/۰۶، اضطراب ۰/۷۷± ۴/۱۹، غمگینی ۰/۵۶± ۳/۰۸، و خشم ۰/۵۶± ۲/۸۹  بود. بین میانگین نمرات ابعاد ترس و اضطراب با جنسیت تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۵ <P). میانگین نمرۀ راهبردهای مقابله‌ای مسئله‌محور و هیجان‌محور به‌ترتیب برابر با ۰/۹۷± ۲/۹۷ و ۰/۹۷± ۳/۰۶ بود (۰/۰۵ <P). بین راهبردهای مقابله‌ای هیجان محور با ترس، اضطراب و خشم همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۵ <P).
نتیجه‌گیری: بعد از گذشت ماه‌ها از شیوع بیماری کرونا میزان واکنش هیجانی منفی (شامل ترس، اضطراب، خشم و غمگینی) در دانشجویان پرستاری بالا است. بین راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌محور با واکنش‌های هیجانی، هم‌بستگی مثبتی وجود داشت. بنابراین باید بر ارائۀ حمایت روحی روانی از دانشجویان پرستاری و همچنین آموزش راهبردهای مقابله تأکید ویژه شود.

واژه‌های کلیدی: هیجانی، کووید- 19، سازگاری، دانشجو، پرستاری
متن کامل [PDF 354 kb]   (739 دریافت) |   |   چکیده گسترده انگلیسی (HTML)  (579 مشاهده)  

✅ بعد از گذشت ماه‌ها از شیوع بیماری کرونا میزان واکنش هیجانی منفی (شامل ترس، اضطراب، خشم و غمگینی) در دانشجویان پرستاری بالا است. بین راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌محور با واکنش‌های هیجانی، هم‌بستگی مثبتی وجود داشت. بنابراین باید بر ارائۀ حمایت روحی روانی از دانشجویان پرستاری و همچنین آموزش راهبردهای مقابله تأکید ویژه شود.


نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1400/6/28 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/9/30

فهرست منابع
1. Araban M, Karimy M, Mesri M, Rouhani M, Armoon B, Koohestani HR, et al. The COVID-19 Pandemic: Public Knowledge, Attitudes and Practices in a central of Iran. J Educ Community Health. 2021;8(1):35-40. [DOI:10.52547/jech.8.1.35]
2. Mesri M, Esmaeili Saber SS, Godazi M, Roustaei Shirdel A, Montazer R, Koohestani HR, et al. The effects of combination of Zingiber officinale and Echinacea on alleviation of clinical symptoms and hospitalization rate of suspected COVID-19 outpatients: a randomized controlled trial. J Complement Integr Med. 2021, Mar 31. [DOI:10.1515/jcim-2020-0283] [PMID]
3. Gonzalez T, de la Rubia MA, Hincz KP, Comas-Lopez M, Subirats L, Fort S, et al. Influence of COVID-19 confinement on students' performance in higher education. PLoS One. 2020;15(10):e0239490. [DOI:10.1371/journal.pone.0239490] [PMID] [PMCID]
4. Pourfarrokh P, Kkermani M, Jamali J. Assessment of the level of Perception stress of students of Mashhad University of Medical Sciences about COVID19 in 2020. Horizons Med Educ Dev. 2020;11(2):66-76.
5. Huang L, Lei W, Xu F, Liu H, Yu L. Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during Covid-19 outbreak: A comparative study. PLoS One. 2020;15(8):e0237303. [DOI:10.1371/journal.pone.0237303] [PMID] [PMCID]
6. McCarthy B, Trace A, O'Donovan M, Brady-Nevin C, Murphy M, O'Shea M, et al. Nursing and midwifery students' stress and coping during their undergraduate education programmes: An integrative review. Nur Educ Today. 2018;61:197-209. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.11.029] [PMID]
7. Ribeiro ÍJ, Pereira R, Freire IV, de Oliveira BG, Casotti CA, Boery EN. Stress and quality of life among university students: A systematic literature review. Health Prof Educ. 2018;4(2):70-7. [DOI:10.1016/j.hpe.2017.03.002]
8. Bagheri Sheykhangafshe F. Mental Health of Medical Students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19). J Rafsanjan Univ Med Sci Health Serv. 2021;20(2):251-6. [DOI:10.52547/jrums.20.2.251]
9. Safa F, Anjum A, Hossain S, Trisa TI, Alam SF, Abdur Rafi M, et al. Immediate psychological responses during the initial period of the COVID-19 pandemic among Bangladeshi medical students. Child Youth Serv Rev. 2021;122:105912. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105912] [PMID] [PMCID]
10. Ashktorab T, Baghcheghi N, Seyedfatemi N, Baghestani A. Psychometric parameters of the Persian version of the BriefCOPE among wives of patients under hemodialysis. Med J Islam Repub Iran. 2017;31:20.1-6 [DOI:10.18869/mjiri.31.20]
11. Folkman S, Lazarus RS. An analysis of coping in a middle-aged community sample. J Health Soc Behav. 1980:219-39. [DOI:10.2307/2136617] [PMID]
12. Ching SSY, Cheung K, Hegney D, Rees CS. Stressors and coping of nursing students in clinical placement: A qualitative study contextualizing their resilience and burnout. Nurse Educ Pract 2020;42:102690. [DOI:10.1016/j.nepr.2019.102690] [PMID]
13. Baghcheghi N, Ashktorab T, Seyedfatemi N, baghestani A. Relationship of Coping Strategies with Quality of Life in Women Living with Husband on Hemodialysis. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2017;25(1):9-17. [DOI:10.21859/nmj-25012]
14. Tuncay T, Musabak I, Gok DE, Kutlu M. The relationship between anxiety, coping strategies and characteristics of patients with diabetes. Health Qual Life Outcomes. 2008;6:79. [DOI:10.1186/1477-7525-6-79] [PMID] [PMCID]
15. Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020;287:112934. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.112934] [PMID] [PMCID]
16. Husky MM, Kovess-Masfety V, Swendsen JD. Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Compr Psychiatry. 2020;102:152191. [DOI:10.1016/j.comppsych.2020.152191] [PMID] [PMCID]
17. Miri Z, Razavi Z, Mohammadi S. Evaluation of Stress, Anxiety, Depression, and Sleep Disorders in Medical Students of Hamadan University of Medical Sciences, Iran, during the COVID-19 Pandemic. Avicenna J Clin Med. 2021;27(4):232-8. [DOI:10.52547/ajcm.27.4.238]
18. Aslan H, Pekince H. Nursing students' views on the COVID-19 pandemic and their percieved stress levels. Perspect Psychiatr Care. 2021;57(2):695-701. [DOI:10.1111/ppc.12597] [PMID] [PMCID]
19. Nurunnabi M, Hossain SFAH, Chinna K, Sundarasen S, Khoshaim HB, Kamaludin K, et al. Coping strategies of students for anxiety during the COVID-19 pandemic in China: a cross-sectional study. F1000Res. 2020;9:1115,1-23. [DOI:10.12688/f1000research.25557.1] [PMID] [PMCID]
20. Inanloo M, Baha R, Seyedfatemi N, Hosseini AF. Stress Coping Styles among Nursing Students. Hayat J. 2012;18(3):66-75.
21. Khodayarifard M, Asayesh MH. Psychological Coping Strategies and Techniques to deal with Stress & Anxiety around Coronavirus (COVID-19). Rooyesh-e-Ravanshenasi J(RRJ). 2020;9(8):1-18. 1-27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.