دوره 30، شماره 2 - ( بهار 1401 )                   جلد 30 شماره 2 صفحات 89-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KUMS.REC.1400.387


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaie S, Goudarzi M. Effectiveness of Family-centered Problem-solving Training on the Negative Effects of Social Distancing Caused by COVID-19 in the Family of Nurses of Kermanshah University of Medical Sciences. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2022; 30 (2) :81-89
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2389-fa.html
رضایی سحر، گودرزی محمود. اثربخشی آموزش حل مسئله خانواده‌محور بر آثار منفی فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19 در خانوادۀ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1401; 30 (2) :89-81

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2389-fa.html


1- گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، mg.sauc@gmail.com
چکیده:   (244 مشاهده)
سابقه و هدف: شیوع ویروس کرونا و پیامدهای روانی ناشی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین وقایع اجتماعی قرن 21 است که خانواده‌های پرستاران با پیامدهای روان‌شناختی ناشی از آن روبه‌رو هستند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حل مسئله خانواده‌محور بر آثار منفی فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19 در خانوادۀ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل خانواده‌های پرستاران متأهل شاغل در بخش کرونای بیمارستان‌های دولتی شهر کرمانشاه در سال 1400-1399 به تعداد 380 نفر بودند. نمونه پژوهش شامل خانواده‌های پرستارانی بود که در ابزار سنجش فاصله‌گذاری اجتماعی نمرۀ بالایی آورده بودند که تعداد آن‌ها 100 نفر بود و در دو گروه 50 نفره مداخله و 50 نفره کنترل گماشته شدند. برای گروه مداخله 10 جلسۀ دو ساعته آموزش مجازی پروتکل‌های حل مسئله خانواده‌محور برگزار شد. سپس از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آماره‌های فراوانی درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخۀ 20 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش حل مسئله خانواده‌محور بر تعارض زناشویی، اضطراب و ترس در پرستاران مؤثر بوده است و تفاوت معنی‌داری بین گروه کنترل و مداخله وجود دارد (0/001P<).
نتیجه‌گیری: آموزش حل مسئله خانواده‌محور بر آثار منفی فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19در خانواده پرستاران مؤثر است.
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1400/7/28 | پذیرش: 1400/11/18 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |