دوره 30، شماره 2 - ( بهار 1401 )                   جلد 30 شماره 2 صفحات 89-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KUMS.REC.1400.387


XML English Abstract Print


1- گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، mg.sauc@gmail.com
چکیده:   (1694 مشاهده)
سابقه و هدف: شیوع ویروس کرونا و پیامدهای روانی ناشی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین وقایع اجتماعی قرن 21 است که خانواده‌های پرستاران با پیامدهای روان‌شناختی ناشی از آن روبه‌رو هستند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حل مسئله خانواده‌محور بر آثار منفی فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19 در خانوادۀ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل خانواده‌های پرستاران متأهل شاغل در بخش کرونای بیمارستان‌های دولتی شهر کرمانشاه در سال 1400-1399 به تعداد 380 نفر بودند. نمونه پژوهش شامل خانواده‌های پرستارانی بود که در ابزار سنجش فاصله‌گذاری اجتماعی نمرۀ بالایی آورده بودند که تعداد آن‌ها 100 نفر بود و در دو گروه 50 نفره مداخله و 50 نفره کنترل گماشته شدند. برای گروه مداخله 10 جلسۀ دو ساعته آموزش مجازی پروتکل‌های حل مسئله خانواده‌محور برگزار شد. سپس از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آماره‌های فراوانی درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخۀ 20 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش حل مسئله خانواده‌محور بر تعارض زناشویی، اضطراب و ترس در پرستاران مؤثر بوده است و تفاوت معنی‌داری بین گروه کنترل و مداخله وجود دارد (0.001P<).
نتیجه‌گیری: آموزش حل مسئله خانواده‌محور بر آثار منفی فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19در خانواده پرستاران مؤثر است.
متن کامل [PDF 1107 kb]   (663 دریافت) |   |   چکیده گسترده انگلیسی (HTML)  (721 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1400/7/28 | پذیرش: 1400/11/18 | انتشار: 1401/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.