دوره 31، شماره 3 - ( تابستان 1402 )                   جلد 31 شماره 3 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KERMAN.REC.1399.005


XML English Abstract Print


1- گروه پرستاری و مامایی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، mkhandan@iauk.ac.ir
2- گروه پرستاری و مامایی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده:   (3182 مشاهده)
سابقه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین  سرطان‌ها  و عامل مرگ و میر مردان است. سواد سلامت از طریق بهبود رفتارهای خود مراقبتی موجب حفظ و ارتقاء سلامت می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی‌درمانی  شهر شیراز در سال 99-1398 انجام گرفته است.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 134 بیمار مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی‌درمانی  به روش نمونه‌گیری  تصادفی ساده، در دو گروه آزمون (67 نفر) و کنترل (67 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل آموزش‌های  روتین را دریافت کردند و برای گروه آزمون آموزش بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم ارائه شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه سواد سلامت و جهت تحلیل از نرم‌افزار 21SPSS استفاده شده است.
یافته‌ها: میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون و کنترل به ترتیب قبل از مداخله 13.02±97.14 و 41.99±98.14 و بعد از مداخله 9.09 ± 146.02 و 14.14± 100.22 بود. بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی‌داری  وجود داشت (0.05p<). در میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله نیز  بهبودی معنی‌دار مشاهده شد (001 p<). بین میانگین نمره سواد سلامت مشارکت‌کنندگان  و تحصیلات و نحوه دسترسی به اطلاعات تفاوت معنی‌داری  وجود داشت (0.05p<).
نتیجه‌گیری: آموزش خود مراقبتی بر اساس نظریه اورم، موجب افزایش سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی‌درمانی  شد. از این رو مداخلات آموزشی بر اساس این نظریه، جهت ارتقاء سواد سلامت بیماران پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1744 kb]   (1227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/12/6 | پذیرش: 1402/1/13 | انتشار: 1402/5/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.