TY - JOUR T1 - The Current Status of Nurse Faculties' Performance Evaluation: A Qualitative Study TT - وضعیت موجود ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی پرستار: مطالعه‌ی کیفی JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VL - 19 IS - 1 UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1087-fa.html Y1 - 2011 SP - 23 EP - 33 KW - Current Status / Nurse Faculties / Performance Evaluation / Qualitative Study N2 - مقدمه و هدف: مطالعات در ایران نشان می­دهد که ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی همواره با مسایل مختلفی دست به گریبان است. اما با این وجود تاکنون، مطالعه­ای که مسایل را از دیدگاه افراد درگیر مورد موشکافی قرار دهد انجام نشده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف تبیین و موشکافی وضعیت موجود ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار براساس درک افراد انجام گردید. روش کار: مطالعهکیفیحاضر قسمتی از طرح پژوهشی وسیع می­باشد.داده­هایموردنیازتوسطدوروشمصاحبهفردینیمه ساختاریافتهباصاحبنظرانومشاهدهخط مشیهایموجود،رویه­هاوفرم­هایمربوطبهارزشیابیگردآوریشد. درمجموعمحتوای 22 مصاحبهفردی و 28سریموادموضوعی موردتحلیلکیفیمحتوابارویکردقراردادیقرارگرفت. روشنمونهگیریمصاحبهشوندگان،هدفمندودرمورداسنادارزشیابیسرشماریبود. نتایج : شرکتکنندگانادراکوسیعینسبت به وضعیت موجودارزشیابیعملکرداعضایهیأتعلمیپرستارداشتندکهپسازتجزیهوتحلیل،این دیدگاه­هاومحتوایمستنداتموجوددرسهدرونمایهاصلیقرارگرفتند: «عوامل مربوط به حرفه»، «عوامل درونی ارزشیابی» و «عوامل خارجی» موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی. نتیجه نهایی : یافتههایمطالعه­یحاضر، طبق نظرات و مطالعاتصاحبنظرانیکهوجود برخی از عوامل درونی و خارجی را سبب اثربخشی نظام ارزشیابی می­دانند، نشان می­دهد در حال حاضر نظام ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار اثربخشی لازم را ندارد. لذا شایسته است که مدیران و مسئولان دانشکده­ها جهت رفع یا کاهش مسایل اقدام نمایند.   M3 ER -