RT - Journal Article T1 - Assessing Relationship between Aggression and Perceived Self-Efficacy in High School Students of Hamadan City JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care YR - 2011 JO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VO - 19 IS - 2 UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1095-fa.html SP - 16 EP - 26 K1 - Aggression / Hamadan / Perceived Self-Efficacy AB - مقدمه و هدف : پرخاشگریدرپیشبینیسازگاریروانی اجتماعینقش مهمی دارد. خودکارآمدی به عنوان عامل میانجی شناختی، بر قضاوت فرد در مورد توانایی تفکر، هیجان وعمل فرد اثرمی گذارد.  روش مطالعه : این مطالعه یک پژوهش همبستگی است که روی دانش‌آموزان پسر دبیرستانهای شهر همدان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای صورت گرفت. به نسبت مدارس موجود در هر ناحیه، تعدادی مدرسه انتخاب وپرسشنامه‌های پرخاشگری باس و پری و خودکارآمدی ادراک شده موریس توسط 499 دانش‌آموز تکمیل شد. نتایج:نتایج نشان داد تنها 1/16% دانش آموزان از میانگین نمره بالایی در خودکارآمدی ادراک شده برخوردار بودند. 1/48% دانش‌آموزان پرخاشگری بالایی داشتند. بین دانش آموزان نواحی آموزش پرورش شهر از نظر متغیر پرخاشگری تفاوت وجود داشت. اما از نظر متغیر خودکارآمدی تفاوتی مشاهده نشد. بین پرخاشگری و خودکارآمدی ادراک شده رابطه منفی وجود داشت. بیشترین میزان پرخاشگری در دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان مشاهده شد. نتیجه نهایی: پرخاشگری بالا و خودکارآمدی پایین در نوجوانان از عوامل مهم و تعیین کننده در زندگی آینده این قشر به خصوص در زمینه های اجتماعی ،هیجانی و تحصیلی میباشد و لازم است در برنامه های آموزش بهداشت روانی و ارتقاء سلامت مد نظر قرار گیرد . LA eng UL http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1095-fa.html M3 ER -