TY - JOUR T1 - The Relationship between Emotional Intelligence, Mental Health and Academic Achievement in Neyshabour Nursing Students TT - بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده نیشابور JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VL - 20 IS - 3 UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1121-fa.html Y1 - 2012 SP - 35 EP - 45 KW - Academic achievement / Emotional intelligence / Mental health/ / Nursing student N2 - مقدمه وهدف :امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید نقش مهمی در ابعاد مختلف زندگی افراد دارد. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است مبین نقش هوش هیجانی در جنبه های مختلف زندگی فرد، همچون پیشرفت تحصیلی، سلامت روان، ازدواج، شغل و روابط اجتماعی می باشد. این پژوهش نیز با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گردید. روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با روش نمونه گیری سرشماری،107 دانشجوی پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال 1388مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک­، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- اون و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ( 28 سوالی )و از معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد میانگین هوش هیجانی دانشجویان 05/9±74/73و میانگین سلامت روان آنها 13/10±57/30 بود. همچنین ارتباط معنادار­آماری بین هوش هیجانی ،سلامت روان و پیشرفت تحصیلی وجود داشت (001/0P M3 ER -