TY - JOUR T1 - Behavioral Disorders among Students of Girl’s Guidance Schools of Hamadan City and Affecting Factors TT - اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر همدان و عوامل مرتبط با آن JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VL - 21 IS - 1 UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1131-fa.html Y1 - 2013 SP - 59 EP - 69 KW - Child Behavioral Disorders / Hamadan / Students / Woodworth N2 - مقدمه : اختلالات رفتاری، اختلالات شایع وناتوان کننده‌ای هستند که باعث اضمحلال شخصیت ومانع پیشرفت فرد می‌شود. هدف این مطالعه، تعیین اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی همدان و ارتباط آن با برخی عوامل است. روش کار: در این مطالعه مقطعی، 400 دانش‌آموز بصورت نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ترجمه شده وودورث و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. اطلاعات به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری مانند آزمون کای-دو تحلیل شد. یافته ها: میانگین سنی 85/12 با انحراف معیار 94/0 سال بود.از افراد مورد مطالعه، 26% هیچیک از اختلالات را نداشتند، 7/43% یک الی 4 اختلال و بقیه بیش از 4 اختلال را نشان دادند. میزان شیوع اختلال هیجان‌پذیری 1/49% ، وسواس 6/36% ، گوشه‌گیری 5/30% ، پارانوئیدی 2/34% ، افسردگی 5/49% ، پرخاشگری 6/18% ، بی‌قراری 3/15% و تمایلات ضداجتماعی 4/2% برآورد شد. بین از دست دادن یک یا هر دو والدین و میزان اختلال هیجان‌پذیری در دانش‌آموزان ارتباط معناداری مشاهده شد (018/0(P=. همچنین اغلب اختلالات رفتاری در دانش‌آموزانی که پدران بیکار یا بازنشسته و از کار افتاده داشتند و یا در افرادیکه فاقد مالکیت منزل مسکونی بودند، بیشتربود. نتیجه‌نهایی: نتایج این مطالعه حاکی از شیوع بالای اختلالات رفتاری در بین دانش‌آموزان دختر جامعه مورد پژوهش است. با توجه به آثار سوء این اختلالات در روند یادگیری و ارتباطات اجتماعی دانش‌آموزان، توجه و تعامل بیشتر مسئولین، معلمین و والدین برای یافتن راهکارهایی به‌منظور پیشگیری از بروز این اختلالات را می‌طلبد. M3 ER -