TY - JOUR JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna J Nurs Midwifery Care VL - 30 IS - 2 PY - 2022 Y1 - 2022/5/01 TI - The Effect of Patient Education through Social Media on the COVID-19-Related Anxiety in Patients with Diabetes: A Single-Blind Clinical Trial TT - بررسی تأثیر آموزش به بیمار از طریق شبکۀ اجتماعی بر میزان اضطراب مرتبط با کووید ـ 19 در بیماران مبتلا به دیابت: یک کارآزمایی بالینی تک‌سوکور N2 - سابقه و هدف: همه‌گیری کوویدـ19 موجب افزایش سطح اضطراب ابتلا به این بیماری در افراد مبتلا به دیابت شده است. آموزش در این زمینه راهکار مناسبی برای کاهش سطح اضطراب این بیماران است. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش از طریق شبکه‌های اجتماعی بر سطح اضطراب مرتبط با کوویدـ19 در بیماران مبتلا به دیابت انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این کارآزمایی بالینی تک‌سوکور در سال 1400 با حضور 113 بیمار دیابتی در مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان انجام شد. بیماران به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. سپس بر اساس تخصیص تصادفی ساده به دو گروه آزمون (58 نفر) و کنترل (55 نفر) تقسیم شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه مشخصات دموگرافیک و مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) استفاده شد. آموزش‌های مرتبط با کوویدـ19 در فاصله دو هفته‌ای در اختیار گروه مداخله قرار داده شد. در طول این مدت گروه کنترل مراقبت‌های روتین را دریافت کردند. داده‌ها ابتدا وارد نرم‌افزار SPSS نسخۀ 26 و سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته‌ها: از نظر ویژگی‌های دموگرافیک و بالینی، بیماران هر دو گروه همگن بودند (0/05P>). هرچند بین میانگین نمره اضطراب بیماران گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معنی‌داری وجود داشت (0/05P<)، اما اختلاف در میانگین نمره اضطراب بین دو گروه پس از مداخله معنی‌دار نبود (0/05P>). نتیجه‌گیری: مداخلۀ آموزشی از طریق شبکۀ اجتماعی موجب کاهش اضطراب مرتبط با کوویدـ19 می‌شود؛ بنابراین، شبکه‌های اجتماعی روش مناسب و در دسترسی برای ارائه آموزش‌های مرتبط با کوویدـ19 هستند. SP - 134 EP - 141 AU - Sadeghian, Ali AU - Fallah, Ramazan AU - Zirak, Mohammad AD - Department of Nursing, Maragheh University of Medical Sciences, Maragheh, Iran KW - Anxiety KW - COVID-19 KW - Diabetes KW - Education KW - Social Media UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2410-fa.html DO - 10.32592/ajnmc.30.2.134 ER -