TY - JOUR JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna J Nurs Midwifery Care VL - 30 IS - 3 PY - 2022 Y1 - 2022/9/01 TI - Effect of Mindfulness-Based Self-Care Education on the Quality of Female Nurses’ Life TT - بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کیفیت زندگی پرستاران زن N2 - سابقه و هدف: استرس‌زا بودن ماهیت حرفۀ پرستاری بر کیفیت زندگی پرستاران تأثیر دارد. کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در بهبود کیفیت زندگی پرستاران مؤثر است. پژوهش حاضر به‌منظور تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کیفیت ‌زندگی پرستاران زن شاغل در بیمارستان افشار یزد انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش تجربی در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 60 نفر از پرستاران زن شاغل در بیمارستان افشار یزد به روش تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمون خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در 8 جلسه 2 ساعته آموزش داده شد. گروه کنترل هیچ‌ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های مشخصات دموگرافیک و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 0.05 با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 19 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه کنترل (13.00±69.58) و آزمون (11.41±64.58) اختلاف معناداری نداشت (0.11=P). این میانگین بعد از مداخله در گروه کنترل (14.21±68.75) و آزمون (09.09±69.58) بود که تفاوت بین دو گروه معنادار نبود (0.78=P). در زمینه ابعاد کیفیت زندگی، فقط در بعد روانی تفاوت معنادار مشاهده شد (‌0.001=P). نتیجه‌گیری: آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بعد روانی کیفیت زندگی پرستاران تأثیر دارد. لذا پیشنهاد می‌شود در این زمینه برنامه‌هایی به صورت دوره‌ای برای پرستاران اجرا شود و بدین ترتیب موجبات ارتقای سلامت روان آنان فراهم شود. SP - 181 EP - 190 AU - Fallah, Mahdieh AU - Barkhordari-Sharifabad, Maasoumeh AU - Nasiriani, Khadijeh AD - Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran KW - Mindfulness KW - Nurses KW - Quality of Life KW - Self-care UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2442-fa.html DO - 10.32592/ajnmc.30.3.181 ER -