AU - Aghamohammadi, Maryam AU - Khatiban, Mahnaz AU - Soltanian, Alireza AU - Khalili, Zahra TI - Comparison of the Effect of Two Teach-Back Training and Pictorial Training Methods on Medication Adherence in Heart Failure Patients PT - JOURNAL ARTICLE TA - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JN - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VO - 28 VI - 3 IP - 3 4099 - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2142-fa.html 4100 - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2142-fa.pdf SO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care 3 AB  - مقدمه: عدم تبعیت دارویی مانع دستیابی به اهداف درمانی در بیماران قلبی‌عروقی می‌شود و آموزش جهت افزایش تبعیت دارویی امری ضروری است. بنابراین، مطالعۀ حاضر تأثیر دو روش آموزش بازخوردمحور و تصویری را بر تبعیت دارویی بیماران نارسایی قلبی بررسی کرده است. روش‌ کار: این مطالعه به صورت نیمه‌تجربی روی ۲۱۰ نفر از بیماران نارسایی قلبی در بیمارستان قلب همدان در سال ۱۳۹۸ انجام شد. بیماران به صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی ساده در یکی از سه گروه آموزش بازخوردمحور، تصویری و کنترل قرار گرفتند. جلسات آموزشی در طی سه جلسه در سه روز متوالی برگزار شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه دموگرافیک و تبعیت دارویی موریسکی قبل، بلافاصله و شش‌هفته بعد از آموزش گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری واریانس، کوواریانس و اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: تبعیت دارویی در بدو ورود به مطالعه بین سه گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. بلافاصله بعد از آموزش به‌طور معناداری تبعیت دارویی در گروه بازخوردمحور و تصویری بیشتر از گروه کنترل بود (۰/۰۰۱>P)، اما تفاوتی بین گروه بازخوردمحور با تصویری وجود نداشت (۰/۱۲۳=P) شش‌هفته بعد از آموزش تبعیت دارویی در گروه بازخوردمحور به‌طور معناداری بالاتر از گروه تصویری و کنترل گزارش شد (۰۰۱/۰>P). بین دو روش در سطوح مختلف تحصیلات تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد (۰/۰۵>P). نتیجه‌گیری: آموزش بازخوردمحور باعث حفظ و نگهداری تبعیت دارویی در بیماران نارسایی قلبی می‌شود؛ بنابراین، توصیه می‌شود پرستاران از این روش آموزشی جهت بهبود تبعیت دارویی در این بیماران استفاده کنند. CP - IRAN IN - Faculty Member, Research Center for Chronic Disease Care, Department of Medical Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran LG - eng PB - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care PG - 193 PT - Original Research YR - 2020