TY - JOUR T1 - The Relationship between Knowledge Management and Job Motivation of Nurses in Educational Treatment Centers of Hamadan University of Medical Sciences, 2015 TT - ارتباط مدیریت دانش با انگیزش شغلی پرستاران مراکز آموزشی- درمانی شهر همدان در سال 1394 JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VL - 25 IS - 1 UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1591-fa.html Y1 - 2017 SP - 35 EP - 43 KW - Knowledge management KW - Job Motivation KW - Hospital and Nurses N2 - مقدمه: پرستاران یکی از بزرگترین گروه های ارائه دهنده خدمات درمانی هستند که ارائه خدمات آنها مبتنی بر دانش پرستاری است. مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمان ها و کسب مزایای رقابتی به شمار می آید و انگیزش از عوامل موثر در حفظ نیروی آموزش دیده در سازمان برای عملکرد مناسب است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط مدیریت دانش با انگیزش پرستاران در مراکز آموزشی- درمانی است. روش کار: مطالعه ای توصیفی و تحلیلی با نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبتی بر روی 265 پرستار مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان انجام گرفت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت دانش و انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: بیشتر پرستاران از نظر مدیریت دانش (4/60%) و انگیزش شغلی (5/87%) نمره ی متوسط به بالا داشتند. بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی‏داری وجود داشت (05/0p<). تمام ابعاد انگیزش شغلی با ابعاد مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری داشتند به جز ابعاد حقوق و دستمزد و امنیت شغلی با خلق دانش رابطه معنی داری را نشان ندادند (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به رابطه بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش، مدیران پرستاری می توانند جهت استفاده از مزایای اهرمی شکل مدیریت دانش جهت ارائه مراقبت به بیماران و پیاده سازی مدیریت دانش در موقعیت های مختلف پرستاری عوامل انگیزشی را محیط های بالینی به کار گیرند. M3 10.21859/nmj-25015 ER -