@ARTICLE{Khodaveisi, author = {Amini, Roya and Maghsodi, Mehdi and Khodaveisi, Masoud and Soltanian, Ali Reza and }, title = {The Effect of Peer Education on Health Promotion Behaviors of Nursing Students in Hamadan University of Medical Sciences}, volume = {26}, number = {1}, abstract ={مقدمه: از بهترین راه‌های حفظ سلامتی، انجام رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت است. تصحیح این رفتارها در دانشجویان ضروری بوده و آموزش همتا می‌تواند از شیوه‌های تأثیر‏گذار آموزشی باشد؛ لذا مطالعۀ حاضر با هدف تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: در این مطالعۀ نیمه‌تجربی ، ۸۰ نفر از دانشجویان ترم اول و دوم دانشکدۀ پرستاری و مامایی در سال ۹۶-۱۳۹۵ به شیوۀ سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ استاندارد مدل ارتقای سلامت پندر بود. قبل از آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت بررسی شد. سپس دانشجویان ترم اول و دوم رشتۀ پرستاری به‌ترتیب با روش سخنرانی و آموزش همتا طی ۴ جلسۀ ۱/۵ ساعته آموزش دیدند. دو ماه پس از اتمام آموزش، پس آزمون گرفته شد. داده­ها با کمک نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از آموزش، دو گروه از نظر میانگین نمرات رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت (۰/۲۹=P) و ابعاد مرتبط با آن شامل رشد معنوی (P=۰/۷۷۶)، مسئولیت‌پذیری (۰/۴۴۰ P=)، روابط بین فردی (P=۰/۵۵۶)، مدیریت استرس (P=۰/۲۳۸)، ورزش (P=۰/۷۰۴)، تغذیه (P=۰/۰۶۰) بود، اختلاف معنی‌داری نداشتند؛ لیکن پس از آموزش، میانگین نمرۀ رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت و ابعاد آن در گروه آموزش سخنرانی نسبت به گروه آموزش همتا افزایش معنی‌دار آماری داشته است (P<۰/۰۰۱). بحث: اثربخشی آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت در دانشجویان پرستاری با روش سخنرانی بیشتر از آموزش به روش همتا بود. }, URL = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, doi = {10.30699/sjhnmf.26.1.11}, year = {2018} }