%0 Journal Article %A Amini, Roya %A Maghsodi, Mehdi %A Khodaveisi, Masoud %A Soltanian, Ali Reza %T The Effect of Peer Education on Health Promotion Behaviors of Nursing Students in Hamadan University of Medical Sciences %J Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care %V 26 %N 1 %U http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.html %R 10.30699/sjhnmf.26.1.11 %D 2018 %K Health promotion, Health Behaviors, Education, Students, %X مقدمه: از بهترین راه‌های حفظ سلامتی، انجام رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت است. تصحیح این رفتارها در دانشجویان ضروری بوده و آموزش همتا می‌تواند از شیوه‌های تأثیر‏گذار آموزشی باشد؛ لذا مطالعۀ حاضر با هدف تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: در این مطالعۀ نیمه‌تجربی ، ۸۰ نفر از دانشجویان ترم اول و دوم دانشکدۀ پرستاری و مامایی در سال ۹۶-۱۳۹۵ به شیوۀ سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ استاندارد مدل ارتقای سلامت پندر بود. قبل از آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت بررسی شد. سپس دانشجویان ترم اول و دوم رشتۀ پرستاری به‌ترتیب با روش سخنرانی و آموزش همتا طی ۴ جلسۀ ۱/۵ ساعته آموزش دیدند. دو ماه پس از اتمام آموزش، پس آزمون گرفته شد. داده­ها با کمک نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از آموزش، دو گروه از نظر میانگین نمرات رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت (۰/۲۹=P) و ابعاد مرتبط با آن شامل رشد معنوی (P=۰/۷۷۶)، مسئولیت‌پذیری (۰/۴۴۰ P=)، روابط بین فردی (P=۰/۵۵۶)، مدیریت استرس (P=۰/۲۳۸)، ورزش (P=۰/۷۰۴)، تغذیه (P=۰/۰۶۰) بود، اختلاف معنی‌داری نداشتند؛ لیکن پس از آموزش، میانگین نمرۀ رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت و ابعاد آن در گروه آموزش سخنرانی نسبت به گروه آموزش همتا افزایش معنی‌دار آماری داشته است (P<۰/۰۰۱). بحث: اثربخشی آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت در دانشجویان پرستاری با روش سخنرانی بیشتر از آموزش به روش همتا بود. %> http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.pdf %P 11-18 %& 11 %! Peer Education and Health Promotion Behaviors %9 Systematic Review %L A-10-73-4 %+ Associate Professor, Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran %G eng %@ 2676-5748 %[ 2018