TY - JOUR JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna J Nurs Midwifery Care VL - 26 IS - 6 PY - 2019 Y1 - 2019/2/01 TI - The Effectiveness of Education of Emotional Intelligence on Work Ethic Belief of Emam Reza Nursing Staff in Kaboodarahang TT - بررسی اثر‌بخشی آموزش هوش هیجانی بر اخلاق کاری پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان کبودرآهنگ N2 - مقدمه: یکی از عوامل مهم هنگام جذب کارکنان و ارتقای شغلی افراد در سازمان، هوش آن‌ها است. رعایت اخلاق حرفه‌ای کارکنـان، بهبـود جایگـاه سازمان را در حوزه کسب و کار به دنبال دارد. شناخت ارتباط میان ویژگی‌های شخصیتی افراد و رعایت اصول و موازین اخلاقـی در محـیط کـار، در بهره‌وری و اثربخشی سازمان مؤثر است؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر اخلاق کاری پرستاران است. روش‌کار: این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی است و جامعه پژوهش کلیه پرستاران شاغل بیمارستان امام رضا(ع) کبودرآهنگ بوده‌اند. حجم نمونه شامل ۳۰ نفر از پرستاران بیمارستان است که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفته‌اند. ابتدا با آزمون اخلاق کاری، مرحله پیش‌آزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. سپس برای گروه آزمایش برنامه مداخله‌ای آموزش هوش هیجانی به مدت ۱۰ جلسه (هفته‌ای یک بار به مدت ۲ ساعت) برگزار شد. در انتها برای هر دو گروه آزمایش و کنترل مرحله پس‌آزمون به اجرا درآمد و نتایج با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل عملکرد بهتری در پس‌آزمونِ اخلاق کاری داشته‌اند ( ۰/۰۵ ≤ P) و اختلاف نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه آزمون و کنترل از نظر آماری معنی‌دار بوده است( ۰/۰۵ ≤ P). نتیجه گیری: می‌توان ادعا کرد سازمان‌ها با اهمیت دادن به تقویت هوش هیجانی کارکنان خود، می‌توانند شاهد افزایش اخلاق کاری آن‌ها باشند. SP - 349 EP - 356 AU - Nouri, Leila AU - Dehghani, Yousef AD - Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran KW - Ethics KW - Nursing KW - Education KW - Emotional Intelligence KW - Nurses UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1855-fa.html DO - 10.30699/sjhnmf.26.6.349 ER -