Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1387
2
1
gregorian
2008
5
1
16
1
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان بکارگیری ارتباطِ درمانی توسط پرستاران در بیماران بستری
A Survey on Nurses-Patients Communication in Emergencies Wards
پرستاری
Nursing
پژوهشي اصیل
Original Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt mso-bidi-language: FA">مقدمه و هدف :</span></strong><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-language: FA"><font size="2"> ارتباط درمانی عبارت از یک ارتباط معنیدار و هدفمند است که پرستار با بیمار در جهت حل مشکلات او و ایجاد واکنشهای سازگارانه در وی برقرار می کند. این پژوهش به منظور تعیین میزان بکارگیری ارتباطِ درمانی توسط پرستاران با بیماران بستری در مراکز اورژانس همدان انجام گرفت.<!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt mso-bidi-language: FA">روش کار :</span></strong><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-language: FA"><font size="2"> در این مطالعه توصیفی، 74 پرستار در 444 ساعت مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها از طریق مشاهده عملکرد پرستاران که در هر شیفت<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بطریق تصادفی ساده انتخاب میشدند، کسب گردید. میزان ارتباط، شیوه ارتباط، ومیزان رضایت بیماران، با استفاده از چک لیست و یادداشتهای مشاهدهگر،و تکمیل پرسشنامه توسط بیماران مربوطه مشخص میگردید.در نهایت جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار کامپیوتری </font></span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Traffic' mso-bidi-font-size: 10.0pt">SPSS</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-language: FA"><font size="2"> استفاده شد.<!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt mso-bidi-language: FA">نتایج :</span></strong><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-language: FA"><font size="2"> در مجموع تعداد برقراری ارتباط بین پرستار و بیمار در این مطالعه 787 فقره ثبت شد که طی یک شیفت کمترین آن 4 بار و بیشترین آن 30 بار انجام شده است. بررسیها همچنین نشان داد که میزان رضایت بیماران از ارتباط درمانی در 5/29% موارد کم، در 6/40% موارد متوسط و در 9/29% موارد زیاد بوده است.آزمون آماری نشان میدهد<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بین میزان رضایت بیماران با نسبت تعداد پرستار به بیمار در بخش مربوطه، ارتباط معنی داری وجود ندارد.<!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt mso-bidi-language: FA">نتیجه نهایی:</span></strong><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-language: FA"><font size="2"> مجموعاً نتایج حاکی از آن است که میزان برقراری ارتباط پرستاران در بخشهای اورژانس ما مناسب و مطلوب نیست و از عوامل مهم آن میتوان به کمبود وقت ، محیط پر استرس و عدم توجه پرستاران به اهمیت ارتباط درمانی اشاره کرد.</font></span><span lang="FA" style="color: black font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-language: FA mso-ascii-font-family: Arial mso-hansi-font-family: Arial"><!--stripped--><!--stripped-->
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><strong><span style="mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font size="2">Introduction & Objective:</font></span></strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: Lotus">The communication for care is a purposive and significant relationship between nurses and patients results to solving patients' problems and develops coping mechanism. This study was done to determine the extent in which the nurse with in bed-patients in emergency wards</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> of <st1:city w:st="on"><st1:place w:st="on">Hamadan</st1:place></st1:city> educational hospitals. <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><strong><span style="mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font size="2">Materials & Methods:</font></span></strong><strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span></strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: Lotus">In this descriptive study 74 nurses were observed during 444 hours. The data gathered by observation of nurses with the structured observational check list and patients' satisfaction questionnaire. We used simple random sampling for nurses and their patients in each workday. Finally, the data saved and analyzed by SPSS</span><span style="font-size: 12pt mso-fareast-font-family: Calibri mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font size="2">Results:</font></span></strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: Lotus">Findings showed that 787 communications were recorded with minimum 4 times and maximum 30 times in a workday. The levels of patients' satisfaction were low in 29.5%, medium in 40.6% and high in 29.9%. There was no significant relation between patient satisfaction and nurse-patient ratio in relevant wards</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0.45pt 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font size="2">Conclusion:</font></span></strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: Lotus">The amount of communication was unsuitable and undesirable. Lack of enough time, stressful condition, and inadequate consideration to communication maybe some of the causing factors</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-font-weight: bold">.</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">
ارتباط ، بخش اورژانس ، بیمار ، پرستار
Emergency Ward / Medical Communication / Nurse-Patient Relation
40
50
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1047&slc_lang=fa&sid=1
G. Sangestani, M.Sc.
گیتا سنگستانی
10031947532846001139
10031947532846001139
No
Gh. Fallahinia, M.Sc.
غلامحسین فلاحی نیا
10031947532846001140
10031947532846001140
No
N. Jafarian, M.Sc.
نجیبه جعفریان
10031947532846001141
10031947532846001141
No