Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
23
1
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی\" آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی\" بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی
Premenstrual syndrome can affect people’s resilience and quality of life. The aim of this study was to determine the impact of awareness group training of premenstrual syndrome on resilience and quality of life in the female high school students.
پرستاری
Nursing
مرور سیستماتیک
Systematic Review
<p> <strong> مقدمه </strong><strong>: </strong>سندرم پیش از قاعدگی می تواند بر کیفیت زندگی و تاب آوری در برابر استرس نوجوانان تأثیر گذارد . لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد .</p>
<p> <strong> روش </strong><strong>کار </strong><strong>: </strong>این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون دو گروهی بود . دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-93 با نمونه گیری خوشه ای از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش، دو دبیرستان و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شدند . به طور تصادفی، از یک کلاس 15 نفر به گروه کنترل و از کلاس دیگر 15 نفر به گروه آزمون اختصاص یافتند . مداخله طی 10 جلسه صورت گرفت . داده ها در ابتدا و دوماه پس از پایان جلسات گردآوری شد . ابزار پژوهش، مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تشخیصی اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری ( Connor-Davidson resilience scale ) ، پرسشنامه زمینه یابی سلامت فرم کوتاه ( SF-36 ) بود . تحلیل داده ها با آزمون تی، تی - زوجی و من - ویتنی با اطمینان 95% توسط نرم افزار SPSS/16 انجام شد .</p>
<p> <strong> یافته </strong><strong>­ </strong><strong>ها </strong><strong>: </strong>مشخصات فردی دو گروه کنترل و آزمون تفاوت معنی داری نداشت (05/0 > P ). در بدو ورود، میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری و کیفیت زندگی دو گروه مشابه بودند (05/0 > P ). اما در مرحله دوم اندازه گیری، تنها در گروه آزمون، ارتقای واضحی در میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی (001/0> P ) ، تاب آوری (01/0> P ) ، و کیفیت زندگی (01/0> P ) دیده شد .</p>
<p> <strong> نتیجه </strong><strong>نهایی </strong><strong>: </strong>آموزش می تواند سبب بهبود نشانگان اختلال پیش از قاعدگی، تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی نوجوانان شود .</p>
<p> <strong> Background: </strong>Premenstrual syndrome can affect people’s resilience and quality of life. The aim of this study was to determine the impact of awareness group training of premenstrual syndrome on resilience and quality of life in the female high school students.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>The present study was quasi-experimental with pre- and post-test with a control group. The study population was second grade high school girls randomly selected by cluster sampling from one class in two high schools in each of the 20 districts of Education Office in Tehran. Fifteen students with dysmenorrhea in each class were randomly assigned to the control or the experimental group. Students in the experimental group participated in 10 weekly 75-minute sessions of training. Data were collected at baseline and two months after the end of the sessions in the experimental group. The study tools were a demographic questionnaire, the diagnostic questionnaire of premenstrual syndrome (DQPS), Connor-Davidson resilience scale (CDRS), and 36-Item Short Form Survey Instrument (SF-36). Data were analyzed by t-test, paired t-test and Mann-Whitney in the SPSS version 16.0.</p>
<p> <strong> Results </strong>: There was no statistical difference between control and experimental groups in their demographic characteristics (P>0.05). At baseline, the groups matched for mean scores of PMS, resilience and quality of life (P>0.05). However, at the post-test, only the students in the experimental group had an improvement in their mean scores of PMS (P<0.001), resilience (P<0.01) and quality of life (P<0.01).</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Training can enhance the mean scores of the adolescent’s PMS, resilience and quality of life.</p>
<p></p>
آگاهی افزایی , آموزش گروهی ,تابآوری, سندرم پیش از قاعدگی , کیفیت زندگی
Education, Premenstrual Syndrome (PMS) , Psychological Resilience ,Quality of Life
63
73
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-250-1&slc_lang=fa&sid=1
Nasim
Ashtari
نسیم
اشتری
nasimashtari@yahoo.com
10031947532846004426
10031947532846004426
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
Taghi
Pourebrahim
تقی
پورابراهیم
t_pourebrahim@sbu.ac.ir
10031947532846004427
10031947532846004427
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
Anahita
Khodabakhshi Koolaee
آناهیتا
خدابخشی کولایی
anna_khodabakhshi@yahoo.com
10031947532846004428
10031947532846004428
No
Islumic Azad University of Arak
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اراک
Abolghasem
Khosh Konesh
ابوالقاسم
خوش کنش
a-khosh@sbu.ac.ir
10031947532846004429
10031947532846004429
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
Mahnaz
Khatiban
مهناز
خطیبان
mahnaz.khatiban@gmail.com
10031947532846004430
10031947532846004430
Yes
Mother and Child Care Research Center.Hamedan University of Medical Science
دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک