Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
26
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش برنامهریزیشده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون: یک مطالعۀ کارآزمایی بالینی
The Effect of Planned Education on Self-Efficacy of Patients with Hypertension: A Randomised Clinical Trial Study
پرستاری
Nursing
پژوهشي اصیل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>مقدمه:</strong> پرفشاری خون یکی از بیماریهای شایع، مزمن و عودکننده است و در سراسر دنیا از نظر درمانی پراهمیت محسوب میشود. ازاینرو آموزش به بیمار پرفشاری خون، بسیار مهم است که هدف از این مطالعه تأثیر آموزش برنامهریزیشده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون است.<br>
<strong>روش کار</strong>: این مطالعۀ کارآزمایی بالینی بر ۱۴۰ بیمار مبتلا به پرفشاری خون مراجعهکننده به درمانگاه قلب و عروق بیمارستان فرشچیان همدان انجام شد. بیماران به روش در دسترس انتخاب و بهصورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. آموزش بیماران در قالب ۳ جلسۀ آموزشی، بهصورت هر هفته پشت سر هم برگزار شد. ۴ هفته و ۸ هفته بعد از اتمام مداخله از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادهها بهوسیلۀ نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیهوتحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> هر دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن بودند و تفاوت آماری بین دو گروه وجود نداشت. همچنین نمرۀ خودکارآمدی هر دو گروه قبل از ورود به مطالعه، تفاوت آماری با هم نداشتند (۰/۰۵<<em>P</em>). اما بین نمرۀ خودکارآمدی دو گروه قبل از مداخله ، با ۴ هفته و ۸ هفته بعد از مداخله، تفاوت آماری مشاهده شد (۰/۰۰۱><em>P</em>). <br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد آموزش به بیماران پرفشاری خون میتواند بهعنوان یک روش کمهزینه و مؤثر باعث افزایش خودکارآمدی شود.</span></span><br>
</div>
<pre style="text-align: justify;">
<span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction:</strong> Hypertension is one of the most common, chronic and recurrent diseases that is considered to be an important treatment. Hence, teaching to a patient with hypertension it’s too important. The purpose of this study was to evaluate the effect of planned training on the self-efficacy of patients with hypertension.
<strong>Methods: </strong>This clinical trial was performed on 140 hypertension patients referred to the cardiology clinic of Farshchian Hospital in Hamadan. Patients were selected by random sampling and randomly assigned to two groups of intervention and control. Patients’ education was held in the form of 3 training sessions. Which were held every week. After 4 weeks and 8 weeks after the end of the intervention, both groups took a post-test. Data was analyzed by SPSS16.
<strong>Results:</strong> Both groups were homogeneous for demographic variables and statistically there was no significant difference between the two groups. Also, there was no significant difference between the self-efficacy scores of both groups before entering the study (P> 0.05). However, there was a significant difference between the self-efficacy score of the intervention and control group before the intervention (4 weeks and 8 weeks after intervention) (P <0.001).
<strong>Conclusion:</strong> According to the findings of this study, it seems that as a low cost and effective method education can increase hypertensive patients’ self-efficacy.
</span>
</pre>
آموزش برنامهریزی شده, بیماری پرفشاری خون, خودکارآمدی
Planned Education, Hypertension, Self-Efficacy
91
102
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-195-3&slc_lang=fa&sid=1
Akbar
Rahnama
اکبر
رهنما
arahnama1978@gmail.com
10031947532846009757
10031947532846009757
No
Student Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Morteza
Shamsizadeh
مرتضی
شمسی زاده
shamsizadeh@umsha.ac.ir
10031947532846009758
10031947532846009758
No
Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Mohsen
Salavati
محسن
صلواتی
salavatiMohsen42@yahoo.com
10031947532846009759
10031947532846009759
Yes
Instructor, Department of Medical-Surgical Nursing, Mother and Child Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مربی،گروه پرستاری داخلی ـ جراحی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Younes
Mohammadi
یونس
محمدی
younesmohamadi@gmail.com
10031947532846009760
10031947532846009760
No
Assistant Professor, Department of Epidemiology, Modeling of Noncommunicable Disease Research Center, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Nahid
Saheb Ekhtiari
ناهید
صاحب اختیاری
10031947532846009761
10031947532846009761
No
Educational Superviser, Imam Hossein Hospital, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
سوپروایزر آموزشی بیمارستان امام حسین ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران