Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
27
5
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه جرأتورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
The Effect of Assertiveness Program on Clinical Competence of Intensive Care Units Nurses; A Randomized Clinical Trial
پرستاری
Nursing
پژوهشي اصیل
Original Research
<p style="font-style: normal; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:iransans;"><span style="color:#000080;"><strong>مقدمه:</strong></span> شایستگی بالینی پرستاران، عاملی مؤثر در تضمین کیفیت خدمات مراقبتی در دنیای پررقابت امروزی محسوب میشود؛ با توجه به نقش ارتباطی حیاتی پرستاران و ضعف قاطعیت موجود، جرأتورزی بهعنوان یک سبک ارتباطی میتواند نقش مؤثری در ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت مراقبتها در شرایط پرتنش مراقبتی داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه جرأتورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه انجام شد.<br>
<span style="color:#000080;"><strong>روش کار:</strong></span> در یک کارآزمایی بالینی، ۷۰ نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای شهرکرد در سال ۱۳۹۷ در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرأتورزی طی شش جلسه ۱/۵ ساعته قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزش دریافت نکرد. در هر دو گروه، دادهها قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه استاندارد شایستگی بالینی پرستاران <span dir="LTR">CIRN</span> به همراه اطلاعات دموگرافیک جمعآوری و با نسخۀ ۱۷ نرمافزار <span dir="LTR">SPSS</span> و آزمونهای آماری تیمستقل، آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات و کایاسکوئر تحلیل شدند.<br>
<span style="color:#000080;"><strong>یافتهها:</strong></span> آزمون تیمستقل و کایاسکوئر، اختلاف معنیداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای زمینهای نشان نداد (۰/۰۵<<em><span dir="LTR">P</span></em>). تفاوت میانگین نمرات شایستگی بالینی بین دو گروه، پیش از مداخله تفاوت معنیداری را نشان نمیدهد، اما این تفاوت بلافاصله و سه ماه پس از مداخله، بر اساس آزمون تیمستقل معنیدار بود (۰/۰۵><em><span dir="LTR">P</span></em>). آزمون آنالیزواریانس با تکرار مشاهدات، تفاوت معنیداری را در روند تغییرات میانگین نمرات در سه مرحله سنجش (پیش، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله) نشان داد (۰/۰۰۱><em><span dir="LTR">P</span></em>).<br>
<span style="color:#000080;"><strong>نتیجهگیری:</strong></span> آموزش جرأتورزی باعث افزایش شایستگی بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه میشود؛ از این رو بهتر است در دورهای آموزشی پرستاران به کار گرفته شود.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="color:#000080;"><strong>Introduction: </strong></span>Clinical competence of nurses is an effective factor in ensuring the quality of care in a competitive modern world. Given the vital role of nurses and the weakness of existing assertiveness, this concept as a communication style can play an important role in improving performance and improving the quality of care in tense stressful care settings. The purpose of this study was to determine the effect of the assertiveness program on the clinical competence of nurses in intensive care units.<br>
<span style="color:#000080;"><strong>Method:</strong></span> In this clinical trial, 70 nurses of ShahreKord in 2018 were randomly allocated into two groups experimental and control. The experimental group was trained in 6 sessions of ninety minutes, while the control group did not receive the training. Data was collected before, immediately and 3 months after intervention by demographic and CIRN Clinical Competency Questionnaire and analyzed using SPSS 17 with independent t-test, ANOVA with repeated measurement and Chi-square<span dir="RTL">.</span><br>
<span style="color:#000080;"><strong>Results:</strong> </span>There was no significant difference between the mean scores of clinical competency between the two groups before intervention, but this difference was significant in the immediately and 3 months after intervention based on independent t-test (<em>P</em><0.05). ANOVA test with repeated measurement showed a significant difference in the process of changes in mean scores in the three stages of measurement (before, immediately and three months after the intervention) (<em>P</em><0.001).<br>
<span style="color:#000080;"><strong>Conclusion:</strong></span> Assertiveness education leads to increasing the clinical competence of nurses in intensive care units. Therefore, it is suggested to be used in nursing education courses<span dir="RTL">.</span></span></span></p>
جرأتورزی, شایستگی بالینی, پرستاران, بخش مراقبت ویژه
Assertiveness, Clinical Competency, Nurses, intensive care units
293
305
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1139-1&slc_lang=fa&sid=1
Samira
Abbasi
سمیرا
عباسی
s.abbasi.nurse@gmail.com
100319475328460012570
100319475328460012570
No
MSc in Critical Care Nursing, Nursing and Midwifery School, ShahreKord University of Medical Sciences, ShahreKord, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه، گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد، دانشگاه علومپزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
Reza
Masoudi
رضا
مسعودی
masoodi1383@yahoo.com
100319475328460012571
100319475328460012571
Yes
Associate Professor, Department of Adult and Geriatric Nursing, Community-Oriented Nursing Midwifery Research Center, Nursing and Midwifery School, ShahreKord University of Medical Sciences, ShahreKord, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعهنگر، گروه پرستاری بزرگسالان و سالمندان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
Leili
Rabiei
لیلی
ربیعی
leila_rabiei@yahoo.com
100319475328460012572
100319475328460012572
No
PhD in Health Education and Promotion. Social Health Determinant Research Center, School of Health, ShahreKord University of Medical Sciences, ShahreKord, Iran
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
Koroush
Shahbazi
کوروش
شهبازی
Koroush.shahbazi@yahoo.com
100319475328460012573
100319475328460012573
No
PhD in Health Psychology, Psychology Department, School of Medicine, University of Medical Sciences, ShahreKord, Iran
دکترای روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ایران