Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
30
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش حل مسئله خانوادهمحور بر آثار منفی فاصلهگذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19 در خانوادۀ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
Effectiveness of Family-centered Problem-solving Training on the Negative Effects of Social Distancing Caused by COVID-19 in the Family of Nurses of Kermanshah University of Medical Sciences
آموزش در پرستاری و مامایی
Education in Nursing and Midwifery
پژوهشي اصیل
Original Research
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span style="color:#0a8510"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">سابقه و هدف:</span></span></span></span></span></b> <span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">شیوع ویروس کرونا و پیامدهای روانی ناشی از طرح فاصلهگذاری اجتماعی یکی از مهمترین وقایع اجتماعی قرن 21 است که خانوادههای پرستاران با پیامدهای روانشناختی ناشی از آن روبهرو هستند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حل مسئله خانوادهمحور بر آثار منفی فاصلهگذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19 در خانوادۀ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span style="color:#0a8510"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.1pt">مواد و روشها:</span></span></span></span></span></b> <span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">پژوهش حاضر نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل خانوادههای پرستاران متأهل شاغل در بخش کرونای بیمارستانهای دولتی شهر کرمانشاه در سال 1400-1399 به تعداد 380 نفر بودند. نمونه پژوهش شامل خانوادههای پرستارانی بود که در ابزار سنجش فاصلهگذاری اجتماعی نمرۀ بالایی آورده بودند که تعداد آنها 100 نفر بود و در دو گروه 50 نفره مداخله و 50 نفره کنترل گماشته شدند. برای گروه مداخله 10 جلسۀ دو ساعته آموزش مجازی پروتکلهای حل مسئله خانوادهمحور برگزار شد. سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از آمارههای فراوانی درصد، میانگین و انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="letter-spacing:-.1pt">SPSS</span></span><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt"> نسخۀ 20 تجزیهوتحلیل شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span style="color:#0a8510"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:.1pt">یافتهها:</span></span></span></span></span></b> <span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">یافتهها نشان داد آموزش حل مسئله خانوادهمحور بر تعارض زناشویی، اضطراب و ترس در پرستاران مؤثر بوده است و تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و مداخله وجود دارد (0.001</span></span><span dir="LTR"><span style="letter-spacing:-.1pt">P<</span></span><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">).</span></span><span dir="LTR"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA"><span style="color:#0a8510"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">نتیجهگیری:</span></span></span></span></span></b> <span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">آموزش حل مسئله خانوادهمحور بر آثار منفی فاصلهگذاری اجتماعی ناشی از کوویدـ19در خانواده پرستاران مؤثر است.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div class="rounded" style="background: rgb(238, 238, 238); border: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding: 5px 10px; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#0a8510"><span style="letter-spacing:-.1pt">Background and Objective:</span></span></b> The outbreak of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) and the psychological consequences of social distancing are among the most important social events of the 21st century that have made nurses' families face their related psychological consequences. This study aimed to evaluate the effectiveness of family-centered problem-solving training on the negative effects of social distancing caused by COVID-19 in the families of nurses at Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.</span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#0a8510"><span style="letter-spacing:-.1pt">Materials and Methods: </span></span></b>The present quasi-experimental study was conducted based on a pretest-posttest control group design. The statistical population (n=380) included the families of married nurses working in the COVID-19 ward of public hospitals in Kermanshah, 2020-2021. The sample consisted of the families of nurses who obtained a high score in the social distance measurement tool; accordingly, 100 people were included in the study and assigned to two groups of intervention and control (n=50 each). For the intervention group, 10 two-hour virtual sessions of training family-centered problem-solving protocols were held. Post-test was performed on both groups. Data were analyzed in SPSS software (version 20) using frequency, mean and standard deviation, and analysis of covariance.</span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#0a8510"><span style="letter-spacing:-.05pt">Results:</span></span></b> The findings showed that family-centered problem-solving training was effective on marital conflict, anxiety, and fear in nurses, and a significant difference was observed between the control and intervention groups (P<0.001).</span></span><br>
<b><span style="color:#0a8510"><span style="letter-spacing:-.1pt">Conclusion:</span></span></b><span style="color:black"> Family-centered problem-solving training was effective on the negative effects of social distancing caused by COVID-19 in nurses' families.</span></span></span></div>
آموزش حل مسئله خانوادهمحور, خانوادههای پرستاران, فاصلهگذاری اجتماعی, ویروس کرونا
Coronavirus, Family-centered Problem-solving Training, Nurses' Families, Social Distancing
81
89
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1481-1&slc_lang=fa&sid=1
Sahar
Rezaie
سحر
رضایی
saharrazaie@gmail.com
100319475328460018243
100319475328460018243
No
Department of Counseling, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
Mahmoud
Goudarzi
محمود
گودرزی
mg.sauc@gmail.com
100319475328460018244
100319475328460018244
Yes
Department of Family Counseling, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران