@article{ author = {M.Yaghoubi,M.Sc., and S.Karimi,Ph.D., and M.Javadi,M.Sc., and A.Hassanzadeh,M.Sc,}, title = {A Survey on Relationship between Job Stress and Three Dimensions of Organization Commitment among Nursing Managers}, abstract ={Introduction & Objective: All organizations admit that staff are the greatest asset of, but despite this, What to say Less act. Alone and that they are really believed it. Attention to such concepts as organizational commitment and staff attitude and the time considered as a work is able to useful information for planning, organizing, increase efficiency, high performance, reduce absenteeism and delay. Materials & Methods: Thisresearch isa descriptive, relationship study. The research populations are nursing manager of university hospital in Isfahan. Data is gathered through two questionnaire including (stress, commitment). The questionnaire reliability were supported based on alfa coron bakh and questionnaire validity confirmed by specialist view of point. For analysis of data use spss soft ware. Results: The mean score of organizational commitment was (6.65±1.12). There was a significant relationship between organizational commitment and job experience, based on ANOVA test. There wasn’t a significant relationship between job stress and age, work experience, Kind of employe. In general there was a significant relationship between job stress and organizational commitment. (p= 0.003 and r=0.085.). Conclusion: Is necessary that organizations with the study period assessment organizational commitment and stress of themselves and staff and with recognizing individual factors, job factors and organizational factors influencing organizational commitment improving their Implications, and reduce nursing managers stress.}, Keywords = {Job Stress / Organizational Commitment}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {5-15}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی رابطه بین استرس شغلی و ابعاد سه گانه تعهد سازمانی در بین مدیران پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه و هدف:همه سازمان‌ها هرروزه اذعان می‌کنند که کارکنان بزرگترین دارایی آنها هستند، ولی با وجود این، به آنچه که می‌گویند کمتر عمل می‌کنند چه رسد به آن که واقعاً معتقد به آن باشند.توجه به مفاهیمی چون تعهد سازمانی کارکنان و مدیران به‌عنوان یک نگرش و طرز تلقی کاری قادر است اطلاعات مفیدی برای برنامه‌ریزی، سازماندهی، افزایش کارآیی، عملکرد بالا، کاهش غیبت و تأخیر در اختیار سارمان ها قرار دهد. روش کار: پژوهش حاضر با بررسی میزان رابطه تعهد سازمانی و فشار روانی یا استرس در بین مدیران پرستاری بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به صورت توصیفی ـ تحلیلی ومقطعی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش کلیه مدیران پرستاری بیمارستان بوده که نمونه گیری به روش سر شماری صورت گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه مربوط به اندازه گیری استرس و تعهد بوده که اعتبار و روایی آن توسط محقق مورد تایید قرار گرفته است . سوالات این پرسشنامه ها به سبک لیکرت طراحی شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. نتایج: میانگین نمره تعهد سازمانی   (1/12+6/65)بوده که به طور کلی بین استرس شغلی مدیران و تعهد سازمانی آنها رابطه معناداری مشاهده شد. ( 003/0=p و 85./0r=) . بین میزان تعهد سازمانی با سن از لحاظ آزمون آماری(ANOVA) معنادار می باشد. بین تعهد سازمانی مدیران با سابقه کار از لحاظ آزمون آماری ANOVA. رابطه معنا داری مشاهده می شود. بیشترین میزان تعهد مربوط به کسانی بوده که سابقه کار بالاتری داشتند..بین استرس شغلی و سابقه کار ، نوع پست مدیریتی ونوع استخدام هیچ رابطه معنا داری وجود ندارد.  نتیجه نهایی: لازم است سازمان ها با بررسی دوره ای وضعیت تعهد سازمانی واسترس شغلی در بین خود و کارکنانشانو با شناخت عوامل فردی، عوامل شغلی و عوامل سازمانی موثر بر آنها درجهت بهبود تعهد سازمانی , و کاهش استرس مدیران پرستاری اقدام نمایند.}, keywords_fa = {استرس شغلی ، تعهد سازمانی}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1069-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1069-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {Zh.Sajedi,M.Sc., and M.K.Zarabian,M.Sc., and E.Sadeghian,M.Sc.,}, title = {Prevalence Behavior Disorders in 3 to 6 Years\' Children in Hamadan City}, abstract ={Introduction & Objective:Children are susceptible for mental disorders that depended on developmental process and control of environmental condition by parents. This research was a cross sectional study with aim of prevalence of behavioral problems in 3 to 6 years children. Materials & Methods:Sample size was 400, that selected by stratified method. Data collected by interview include two sections: first section 7 questions about demographic characteristic, second ward behavioral problems check list with 24 questions for assessment of defect attention, fear, social behavior problem and aggression .Data analyzed by descriptive and inferential statistics. Results:Sample size was 400, that selected by stratified method. Data collected by interview include two sections: first section 7 questions about demographic characteristic, second ward behavioral problems check list with 24 questions for assessment of defect attention, fear, social behavior problem and aggression .Data analyzed by descriptive and inferential statistics. Conclusion: Suggest primary prevention prefer to treatment, with attention to high prevalence of problem behaviors and negative effect on social and educational behaviors in children and adolescences.}, Keywords = {Aggression / Children / Defect Attention / Fear / Social Behavior Problems}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {11-21}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله مهدهای کودک و کلاس های آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان}, abstract_fa ={چکیده: مقدمه و هدف: کودکان به عنوان یکی از گروههای سنی آسیب پذیر در معرض انواع اختلالات روانشناختی قرار دارند . عوامل آسیب پذیری در این سنین به فرآیند فعال رشد و مقتضیات خاص مراحل آن از یکطرف و کنترل شرایط محیطی و موقعیتی کودک توسط بزرگسالان از طرف دیگر نسبت داده می شود . روش کار: این پژوهش که یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد با هدف بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله مهدهای کودک و کلاس های آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان انجام گرفته است . حجم نمونه 400 نفر می باشد که از روش نمونـــه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است . ابزارگردآوری داده ها فرم مصاحبه ای شامل دو بخش می باشد که بخش اول شامل 7 سوال در رابطه با مشخصات دموگرافیک است و بخش دوم شامل چک لیست مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ویژه والدین مورد استفاده قرار گرفته است و شامل 24 سوال که مشکلاتی چون نقص توجه ، ترس ، اشکال در رفتار اجتماعی و پرخاشگری را می سنجد . محیط پژوهش مهدهای کودک و کلاسهای آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان میباشد و از روش آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است . نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که شیوع نقص توجه 15 درصد ، ترس 5/17 درصد ، پرخاشگری 5/15 درصد و اشکال در رفتار اجتماعی 75/6 درصد بوده است و مقایسه میانگین نمرات در سنین مختلف و در پسران و دختران تفاوت معنی داری را نشان می دهد . نتیجه نهایی: با توجه با شیوع بالای مشکلات رفتاری و تاثیرات منفی بر رفتار اجتماعی و تحصیلی کودکان و نوجوانان ، لذا مداخلات اولیه جهت پیشگیری که بر درمان آن ارجح می باشد، توصیه می شود.}, keywords_fa = {اشکال در رفتار اجتماعی ، پرخاشگری ، ترس ، کودکان ، نقص توجه}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1070-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1070-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {R.MahdipourRaberi,M.Sc., and M.Nematollahi,M.Sc., and F.IsmaielzadehNighabi,M.Sc.,}, title = {Effect of Distraction Techniques on Pain Intensity Catheter Insertion in Children with Strabismus}, abstract ={Introduction & Objective: Children are excitable, restless and excited in response to pain. Most children predict pain by injecting and prevent it with non-adaptive behaviors combined with stress before the injection they usually spent a lot of time for accepting injection.   Materials & Methods: This study was a quasi-experimental study. 72 patients to the age group 5 to 12 years old in 14 monthswere randomly assigned to three groups. One group was control and two groups experimental. Control group received verbal routine education by nurses and experimental groups received a touch therapy and play with bubbles instrument. Tool collection was oucher scale. Data was collection with spss version 16. Results: 54.7% mails and 66.6% at age 5 -8 years old participated in the study. The mean intensity of pain was in the control group (18.9), touch therapy group (11.2) and bubbles instrument (10.7). There was a statistically significant reduction in pain of experimental groups (p<0.05). There was no statistically significant between experimental groups at reduction in pain (p>0.05 (but there was a statistically significant between experimental groups and control group at reduction of intensity of pain (p<0.05). Conclusion: The use of distraction techniques is a useful method for reduction in pain intensity catheter insertion in children.}, Keywords = {Bubbles Maker / Pain in Children / Touch Therapy}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {18-28}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تاثیر روش های انحراف فکر بر شدت درد رگ گیری در کودکان مبتلا به استرابیسم}, abstract_fa ={مقدمه و هدف : کودکان در پاسخ به درد تحریک پذیر ، بی قرار و هیجان زده می شوند اغلب کودکان درد ناشی از تزریق را پیش بینی می کنند  و با رفتار های غیر سازگارانه توام با اضطراب قبل از تزریق، مانع انجام آن می شوند آنها معمولا وقت زیادی را برای پذیرش تزریق صرف می کنند. بنابراین مطالعه فوق به منظور بررسی تاثیر روش های انحراف فکر بر شدت درد رگ گیری در کودکان مبتلا به استرابیسم مراجعه کننده به اتاق عمل چشم  بیمارستان آموزشی درمانی شفای کرمان انجام گردید . روش کار : این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که در آن به مقایسه  تاثیر دو روش انحراف فکر(  حباب ساز و لمس درمانی) در  شدت درد در حین رگ گیری کودکان مبتلا به استرابیسم  مراجعه کننده به اتاق عمل بیمارستان شفای کرمان  پرداخته شد. تعداد  72 مراجعه کننده در گروه سنی 5 تا 12 سال و به صورت در دسترس  طی چهارده ماه  انتخاب شدند و به سه گروه به صورت تصادفی  تقسیم شدند . یک گروه ،گروه شاهد و یک گروه کودکان تحت انحراف فکر با روش استفاده از حباب ساز و گروه سوم انحراف فکر با استفاده از لمس درمانی بودند  ابزار گرداوری داده ها مقیاس اوچر بود.  دادها با استفاده از SPSS16  جمع آوری شد . نتایج : یافته ها نشان داد که اکثر شرکت کنندگان(6/66% ) در گروه سنی  5 تا 8 سال و پسر بودند (7/54%) . میانگین شدت درد در گروه شاهد یا عادی 9/18 در گروه  بازی با حباب ساز 7/10 و در گروه لمس درمانی 2/11بود بین شدت درد در دو گروه انحراف فکر بوسیله لمس و بازی درمانی تفاوت معنی داری وجود نداشت(05/0(p> اما بین شدت درد در این دو روش و گروه عادی تفاوت معنی دار بود (05/0. (p< نتیجه نهایی : استفاده از روش های انحراف فکر باعث کاهش درد در حین رگ گیری در کودکان می شود.}, keywords_fa = {حباب سازی ، درد در کودکان ، لمس درمانی}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1071-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1071-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {M.Shakoor,M.Sc., and Sh.ZeighamiMohammadi,M.Sc.,}, title = {Nurse\'s Attitude to Ward Deterring Factors of Participation in Continuing Nursing}, abstract ={Introduction & Objective:Acquiring new knowledge and skills is essential for nurses. Continuing educations improve knowledge, attitudes and performance of nurses and have important role in improving quality of care. The aim of this study was to evaluate deterring factors of participation in continuing nursing education in two hospital social security of Alborz of Karaj and social security hospital of Shahriar (2009). Materials & Methods: This is a descriptive study that utilized census sampling and  132 nurses of two hospital social security organization of Alborz of Karaj and Shahriar participated in this study. The instruments used included: demographic data form, deterrents to participation Scale. Data was analyzed by SPSS software and using descriptive statistics, t-test and ANOVA. Results:The findings indicated that greater mean of deterring factors of participation in continuing nursing education was relate to workplace issues (2.94±1.20), time constraints (2.48±1.10), lack of Convenience(2.30 ±0.99), lack of relevance(2.05± 0.84). Conclusion:The results from this study show that workplace issues and time constraints lack of convenience, lack of relevance was more important deterring factors of participation in continuing nursing education and decrease deterring factors may be increase participation in continuing nursing education program}, Keywords = {Continuing Education / Deterred / Nurses}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {23-33}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نگرش پرستاران به عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم پرستاری}, abstract_fa ={مقدمه و هدف :کسب دانش و مهارت جدید برای پرستاران ضروری است .آموزش مداوم دانش ،نگرش وعملکرد پرستاران را ارتقاء داده و نقش مهمی در ارتقاء کیفیت مراقبت دارد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم پرستاری   در دو بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج و بیمارستان تامین اجتماعی شهریار در سال 1388 بود . روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی بود که از روش نمونه گیری سرشماری استفاده گردید و 132 پرستار از دو بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج و شهریار در این مطالعه شرکت نمودند .ابزار های استفاده شده شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه عمومی عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم   بود . داده ها توسط نرم افزار  SPSS و با استفاده از آمار توصیفی ،آزمون تی و آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل گردید. نتایج:یافته ها نشان دادند بیشترین میانگین مربوط به عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم مربوط به مسائل کاری (20/1±94/2)، محدودیت زمانی (10/1±48/2)،کمبود تسهیلات (99/0±30/2)،مرتبط نبودن دوره (84/0±05/2) بود . نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه نشان داد مسائل محل کار ،محدودیت زمانی و کمبود تسهیلات و مرتبط نبودن دوره ها مهمترین موانع شرکت در آموزش مداوم هستند و کاهش فاکتورهای بازدارنده ممکن است سبب افزایش شرکت در برنامه های آموزش مداوم پرستاری شود.}, keywords_fa = {آموزش مداوم ، بازدارنده ، پرستاران}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1072-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1072-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {L.Takfallah,M.Sc., and A.Najafi,M.D., and T.Heidari,M.Sc., and A.Hamidzadeh,M.Sc.,}, title = {An Assessment of Menstrual Disorder 3 Years after Menarche in Blindness Girls in Rasht City}, abstract ={Introduction & Objective:Puberty is a critical stage through which the foundation of an individuals adult life is estabilished. Menstruation disorder are very common is this stage. Lake of sight affects the release of LH & FSHhormones. Therefore, blindness can have some effects on puberty, fertility and menstruation processes in girls. The present research was done with the aim of investigation some of the menstruation disorders at the onset of puberty in blind girls in 2009. Materials & Methods:This study is peripheral and descriptive. The research samples were 72 sightless girls. Sampling was done using census method after enlightening the units under study. Data collecting instrument consisted of a questionnaire including demographic and menstrual features and linear-visual analog which were undertaken by a trained interviewer. The collected information was analyzed using spss by variance analysis tests and Pearson correlation coefficient and p< 0/05 proved meaningful. Results:From a total of 72 samples,70 were analyzed and examined. The girls average age was 13.10.8 and menarche average age was 11.71.4.The prevalence of menstruation disorders was estimated as 58.55%.The highest and lowest frequencies were,respetively oligomenorrhea(19.9%) and amenorrhea(1.4%). 8.1% of them had referred to medical centers for examination.82.2% of the blind girls suffered from menstrual pain, before and during the menstrual period. In investigating the relationship between the onset of menstruation and BMI,a meaningful statistical relation was observed(p<0.02).A meaningful statistical relation was noticed among the emergence of menstrual disorder,BMI,exercise, menarche age and menstrual pain. There was no significant statistical relation between the parent's literacy level, economic status and the menstrual disorder. Conclusion:Finding showed that menstrual disorders have high prevalence among blind girls, nevertheless, few of them referred to clinical centers for an examination.Additionally, due to the low age of menarche, these girls encounter different type of menstrual disorders sooner than normal girls do.Hence, it is essential to give the relevant necessary trainings and insights concerning these issues, to the girls themselves, their mothers and teachers.}, Keywords = {Blind Girl / Menarche / Menstruation Disorders}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {31-41}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی اختلالات قاعدگی 3 سال بعد از منارک در دختران نابینای شهر رشت}, abstract_fa ={مقدمه و هدف:اختلالات قاعدگی در دوران بلوغ بسیار شایع است. فقدان بینایی بر ترشح هورمونهای LH  و FSHموثر است لذا نابینایی می تواند اثراتی بر روند بلوغ ، باروری و قاعدگی در دختران داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی برخی اختلالات قاعدگی در اوایل بلوغ دردختران نابینا و ارتباط آن با برخی عوامل در سال 1388 انجام شد . روش کار : مطالعه حاضر مقطعی و توصیفی می باشد. نمونه های پژوهش ، 72 نفر از دختران نابینا بودند . نمونه گیری، بعد از توجیه واحد های مورد پژوهش به روش سرشماری انجام شد.ابزار گرد آوری اطلاعات ، پرسشنامه ای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و مشخصات قاعدگی و آنالوگ خطی – بصری بود که با انجام مصاحبه حضوری تکمیل گردید. اطلاعات جمع اوری شده ، از طریق نرم افزاز spss از طریق آزمونهای تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0<P معنی دار تلقی گردید. نتایج : از مجموع 72 نفر ، نهایتا 70 نفر مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین سنی دختران 8/01/13 و میانگین سن منارک 4/1  7/11 سال بود . شیوع اختلالات قاعدگی 5/58 % برآورد شد. بیشترین فراوانی ، الیگومنوره  9/19% و کمترین فراوانی آمنوره 4/1% بود . 1/8 % آنان جهت پیگیری به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند. 8/82 % دختران نابینا از درد قبل و حین قاعدگی رنج می بردند. در بررسی ارتباط بین سن شروع قاعدگی و BMI ، ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد( 02/0 >p ) . ارتباط آماری معنی داری بین بروز اختلالات قاعدگی و BMI ، ورزش ، سن شروع قاعدگی ، درد زمان قاعدگی ، دیده شد . ارتباط آماری معنی داری بین سطح تحصیلات پدر و مادر ، وضعیت اقتصادی با اختلالات قاعدگی ، وجود نداشت .   نتیجه نهایی : یافته ها نشان دادند که اختلالات قاعدگی ، شیوع زیادی در دختران نابینا دارد با این جود ،فقط درصد اندکی از آنان جهت پیگیری به مراکز درمانی مراجعه نموده بودند. علاوه براین به علت پایین بودن سن منارک ، این دختران زودتر از دختران عادی ، با انواع اختلالات قاعدگی مواجه می شوند. بنابراین ضروریست تا آگاهی وآموزشهای های لازم در این موارد به دختران ،معلمان و مادران داده شود . در این راستا انجام مطالعات بیشتر پیشنهاد می شود.}, keywords_fa = {اختلالات قاعدگی ، دختران نابینا ، منارک}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1073-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1073-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {E.Habibi,Ph.D., and S.Pourabdian,Ph.D., and A.KianpourAtabaki,M.Sc.,}, title = {Evaluation of Work-Related Psychosocial and Ergonomics Factors in Relation to Low Back Discomfort in Emergency Unit Nurses}, abstract ={Introduction & Objective: The aim of this study was to evaluate the relation of intensity of low back discomfort with two factors that contribute to low back pain-Ergonomics risk factorsand psychosocial factors- most seen in emergency unit nurses. Materials & Methods: This cross-sectional survey was conducted on 120 emergency unit nurses in Isfahan. For daily assessment of psychosocial and Ergonomics factors and intensity of Low back discomfort, questionnaires such as: Job Content, Ergonomics hazards and Nordic questionnaire were used respectively. Nurses were questioned during a 5-week period, at the end of each shift work. Using Spearman, Mann-Whitney and Kolmogorov-Smirnove test, the final results were analyzed with SPSS software18/PASW. Results:There was significant relationship between work demand, job content, social support, Ergonomics risk factors and intensity of low back discomfort (P-value<0.05). But there was not any link between intensity of Low Back discomfort and decision latitude. Conclusions:This study showed that intensity of low back discomfort will increase with decreasing social support and increasing work demand, Job Content, Ergonomics factors, manual patient handling and repetitiveness, standing continuously more than 30 minutes). So, to decrease work related low back discomfort, psychosocial factors should be attended in addition to Ergonomics factors.}, Keywords = {Emergency Unit Nurses / Ergonomics Factors / Low Back Pain / Work-Related Psychosocial Factors}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {37-47}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی فاکتورهای شغلی روانی- اجتماعی و عوامل ارگونومیکی در رابطه با شدت ناراحتیِ کمر در پرستاران بخش اورژانس}, abstract_fa ={مقدمه و هدف : هدفِ این تحقیق بررسی رابطه شدت ناراحتی در ناحیه کمر با دو فاکتور مسبب کمردرد شغلی- عوامل خطر ارگونومیکی و عوامل روانی- اجتماعی- که در پرستاران بخش اورژانس نِمود بالایی دارند، بود. روش کار :این مطالعه مقطعی بر روی 120 پرستارِ بخش اورژانس سه بیمارستان در اصفهان انجام شد. برای ارزیابی روزانه عواملِ شغلی روانی- اجتماعی، عوامل خطر ارگونومیکی و شدت ناراحتی کمربه ترتیب از پرسشنامه معتبرمحتوای شغلی(1)، چک لیست شناسایی خطرات ارگونومیکی (NIOSH, 1994) و پرسشنامه نوردیک استفاده شد. سوالات در پایان هر روز کاری و به مدت پنج هفته از افراد پرسیده شدند. تجزیه و تحلیل نهایی با آزمون آماری Spearman ،Mann-Whitneyو اسمیرنوف کولوگروف با نرم افزارSPSS18/PASW انجام شد. نتایج : نیاز کار، ماهیت شغل، تقابل اجتماعی و عوامل خطرارگونومیکی با شدت ناراحتی کمر رابطه معنی داری داشتند (P <0.05). درحالی که میان آزادی تصمیم گیری با شدت ناراحتی کمر رابطه وجود نداشت. نتیجه نهایی:با کاهش تقابل اجتماعی و افزایش نیاز کاری، ماهیت شغل، عوامل خطر ارگونومیکیشدت ناراحتی کمردر پرستاران بخش اورژانس افزایش می یابد. بنابراین به منظور کاهش شدت ناراحتی کمردر پرستاران، باید علاوه بر فاکتورهای ارگونومیکی، فاکتورهای روانی اجتماعی را نیز مدنظر قرار داد.}, keywords_fa = {پرستاران بخش اورژانس ، عوامل ارگونومیکی ، عوامل رشغلی روانی اجتماعی ، کمردرد}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1074-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1074-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {M.Khodaveisi,M.Sc., and N.Mohammadi,M.Sc., and A.Omidi,M.Sc., and R.Amini,M.Sc.,}, title = {Antibody Titers of Hepatitis B in Hamadan\'s Nursing and Midwifery Students}, abstract ={Introduction & Objective: Hepatitis B is a recent century disease. Estimated that exist more than 350 million persons suffering from this disease in worldwide. Also hepatitis B is a serious health problem and is among the 10 leading causes of death in Iran. This study aims is to identify the antibody titer hepatitis B in Hamedan's nursing and midwifery students as an alternative preventive measure against HBV infection in 2006. Materials & Methods: A cross-sectional study was conducted to the immunologic status against hepatitis B virus in nursing and midwifery students who received three time vaccination at least four months before this study. Fifty students were randomly enrolled in this study. The tool of data collection was questionnaire and anti-HBs titer. Data were analyzed using SPSS statistical software. Results: It was found that 66% of students achieved high level, 28% moderate level. There was no statistically significant relationship between immunity level of students and their weight, sex and age. Conclusion: The prevention is an important matter in public health. Active immunization is an effective method to prevent HBV infection in high risk groups especially in nursing and midwifery students. Identify antibody titer for hepatitis B immunity in high risk groups recommended.}, Keywords = {Efficacy / HBV Vaccination / Students}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {45-55}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تیتر آنتی بادی هپاتیت ?Bدر دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: هپاتیت B بیماری قرن اخیر است. تخمین زده می شود در سراسر جهان 350 میلیون نفر مبتلا وجود داشته باشد. همچنین یک مشکل جدی سلامت در ایران بوده و دهمین علت مرگ و میر در ایران می باشد. ایمنی فعال موثرترین روش پیشگیری از هپاتیت Bمی باشد. این مطالعه با هدف تعیین تیتر آنتی بادی هپاتیتB دردانشجویان دانشکده پرستاری مامایی همدان در سال 1385 انجام گردید. روش کار:این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که بر روی 50 دانشجوی پرستاری و مامایی که سه نوبت واکسیناسیون هپاتیتBرا دریافت کرده و مدت 4 ماه از نوبت سوم واکسیناسیون آنها گذشته بود، انجام گردید. نمونه ها به روش نمونه گیریتصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه و تست تعیین تیتر آنتی بادی بود. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شد. نتایج: این پژوهش نشان داد در66 درصد دانشجویان واکسینه شده ایمنی مطلوب، در 28 درصد آنها ایمنی متوسط و در 6 درصد ایمنی ضعیف وجود داشت. نتایج آزمون آماری کای اسکوئیر نشان داد که میزان ایمنی واحدهای مورد پژوهش ارتباط آماری معنی داری با جنسیت، وزن و سن آنها نداشت. نتیجه نهایی: پیشگیری موضوع مهمی در سلامتی عمومی محسوب می گردد. واکسیناسیون گروههای در معرض خطر خصوصا دانشجویان از روشهای پیشگیری محسوب می گردد. با توجه به وجود 6 درصد ضعف ایمنی بدنبال واکسیناسیون هپاتیتB، تعیین تیترآنتی بادی بدنبال واکسیناسیون توصیه می گردد.}, keywords_fa = {تیتر آنتی بادی ، دانشجویان ، واکسن هپاتیت B}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1075-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1075-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {H.Rostami,M.Sc., and S.H.Montazam,Ph.D., and A.Ghahremanian,M.Sc.,}, title = {Survey of Education Barriers from Nurses and Patients Viewpoint}, abstract ={Introduction & Objective:Patient education is a basic rights of patients. But it has difficulties and barriers for doing, example anxiety, pain, lackof information about benefits, lack of patient coorperation, problems of human sources, deficit of nurses's knowledge and skills. deficit of nurses interests for patient education, management factors. So we decided to do "survey of patient education barriers from patients and nurses viewpoint. Materials & Methods:It is a descriptive-analytical study and selected 50 nurses and 50 patients .collection data and information was done by questionnaire with interview method .all information were tabulated in computer analyzed with spss (11edition) statistical test such as T test and chi-square. Results:The finding indicated that mean of patient's age were 37 and nurses were 34.from viewpoint of patients , major's barriers were illiteracy of patients(42%), knowledge deficit of patient about their rights(40%), inadequacy of educational source(50%), insufficient of educational environment(54%), inadequacy of budget(68%), inadequacy of educational atmosphere(64%), inattention of managers for patient education (56%). From viewpoint of nurses , major's barriers were knowledge deficit of patient about their rights(58%), lack of patient interest for behaviour change(50%), numerous of nurse duties(94%), deficit of nursing staff(88%), inadequacy of budget(68%), inadequacy of educational environment(62%), disagreement between medical and health specialists(42%). Conclusion:Findings showed that there were a statistical significance differences between nurses and patients about patient barriers like, lack of patient coorperation and non compliance education(p<0.05). Research findings showed that there were statistical significance differences between nurses and patients about numerous of nurses duties (p<0.05). Nurses and patient were agreement about others patient education barriers.}, Keywords = {Education Barriers / Patient Education / Nurses / Viewpoint}, volume = {18}, Number = {1}, pages = {50-60}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {موانع آموزش به بیمار از دید بیماران و پرستاران}, abstract_fa ={مقدمه و هدف :آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران می باشد. موانع زیادی مانند اضطراب ، درد ، بی اطلاعی از فواید آن،عدم همکاری بیمار ، کمبود نیروی انسانی و وقت ، کمبودآگاهی و مهارت پرستاران ،عدم علاقه پرستاران به آموزش به بیمار وعوامل مدیریتی در اجرای آن وجود دارد، با توجه به اهمیت مسئله ، مطالعه موانع آموزش به بیمار از دید بیماران بستری و پرستاران شاغل و مقایسه آنها ضروری به نظر می رسد.   روش کار : پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی بوده و کلیه پرستاران شاغل به تعداد50 نفر به صورت سرشماری و به همان تعداد بیمار بستری به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند ، داده ها با استفاده از پرسشنامه و به روش مصاحبه و پرسش جمع آوری گردید و برای تجزیه وتحلیل آماری از آزمون های تی و کای دو استفاده شد. نتایج : میانگین سنی بیماران 37 و پرستاران 34 سال بود . از دیدگاه بیماران بستری بیشترین موانع ، کم سوادی بیماران (42 درصد)، عدم آگاهی بیماران از حقوق خود (40درصد )، کمبود منابع آموزشی (50درصد )نامناسب بودن محیط آموزشی (54 درصد)، کمبود بودجه (68 درصد )، کمبود فضای آموزشی (64 درصد )، اهمیت ندادن مدیران به آموزش به بیمار (56 درصد ) بود. از دیدگاه پرستاران شاغل بیشترین موانع ، عدم آگاهی بیماران از حقوق خود (58 درصد )، فقدان علاقه بیمار به تغییر رفتار (50 درصد)، وظایف زیاد پرستاران (94 درصد )، کمبود نیروی انسانی (88 درصد )، کمبود بودجه( 68 درصد )، کمبود فضای آموزشی (62 درصد )، اختلاف نظر بین متخصصین (42 درصد )بود. نتیجه نهایی :یافته ها در مورد موانع مربوط به بیمار ، در خصوص ، عدم همکاری بیمار و عدم پذیرش آموزش از سوی بیمار بین پرستاران وبیماران با استفاده از آزمون تی اختلاف معنی دار آماری را نشان داد. در مورد موانع مربوط به پرستار ، وظایف زیاد پرستاران بین پرستاران و بیماران با استفاده از آزمون تی اختلاف معنی دار آماری نشان داد.}, keywords_fa = {آموزش به بیمار ، بیماران ، پرستاران ، دیدگاه ، موانع آموزش}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1076-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1076-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {Kh.Oshvandi,Ph.D., and M.AdinehFathabady,M.Sc., and Gh.FalahiNia,M.Sc.,}, title = {The Effect of Small Group Education on Serum\'s Electrolytes in Hemodialysis Patients}, abstract ={Introduction & Objective:One of the most and important problems of hemodialysis Patients is electrolytes disorders. Most of patients have not suitable knowledge about their diet's restrictions. Education is a powerful method to help patients for modification of their behaviors and improve their abilities and knowledge for good performance. Small group education is a kind of group education. Materials & Methods: This is a quasi-experimental study that data were collected from 42 Hemodialysis patients. Before education serum's electrolytes measured. Then small group education performed in 4 sessions. One week and month after education this variables measured again. Results: The means of serum's sodium before, one week and one month after education was 137.21, 135.81 and 134.95 meq/l respectively which was not statistically significant (P>0.05). The means of serum's potassium before, one week and one month after education were 5.16, 4.96 and 4.99 meq/l respectively differences between before education and one week after education was statistically significant(P<0.05), but differences between before education and one month after education was not statistically significant (P>0.05).The means of serum's calcium before, one week and one month after education were 8.76, 9.25 and 9.58 mg/dl respectively which was statistically significant (P<0.05). The means of serum's phosphor before, one week and one month after education was 5.15, 4.45 and 4.60 mg/dl respectivelywhich was statistically significant (P<0.05). Conclusion:Small group education is effective to modifying the disorders of serum's potassium, calcium and phosphor in hemodialysis' patients.}, Keywords = {Education / Hemodialysis / Serum\'s Electrolyte / Small Group}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {5-15}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تاثیر آموزش به شیوه گروه کوچک بر میزان الکترولیت‌های سرم در بیماران همودیالیزی}, abstract_fa ={مقدمه و هدف:یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران همودیالیزی اختلالات الکترولیتی است. بسیاری از بیماران آگاهی کاملی از محدودیت مصرف رژیم غذایی ندارند. آموزش ابزاری قدرتمند برای کمک به بیماران در تصحیح رفتارها و ارتقا توانایی، دانش و آگاهی آنها برای عملکرد صحیح می­باشد. یکی از روش­های آموزش، آموزش به شیوه گروه کوچک است. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی داده­های مورد نظر از 42 بیمار همودیالیزی در سال 1389 جمع­آوری شد. قبل از شروع آموزش­ها، میزان الکترولیت­ها ثبت شد. سپس آموزش گروهی طی 4 جلسه ارائه شد. یک هفته و یکماه پس از اتمام آموزش مجدداً الکترولیت­ها اندازه­گیری شد. نتایج: میانگین سدیم سرم بیماران قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 21/137، 81/135 و 95/134 میلی اکی والان بر لیتر بود که از لحاظ آماری اختلاف معناداری نداشته است. میانگین پتاسیم سرم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 16/5، 96/4 و 99/4 میلی اکی والان بر لیتر بود که در یک هفته بعد از آموزش تغییرات معنادار بوده(05/0>P) اما در یک ماه بعد از آموزش کاهش معناداری از لحاظ آماری وجود نداشته است. میانگین کلسیم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 76/8، 25/9 و 58/9 میلی گرم بر دسی لیتر بود که تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>p). میانگین فسفر قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 15/5، 45/4و 60/4 میلی گرم بر دسی لیتر بود که این تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>P).  نتیجه نهایی:آموزش به شیوه گروه کوچک باعث کاهش اختلالات پتاسیم، فسفر و کلسیم در بیماران همودیالیزی می­شود.}, keywords_fa = {آموزش ، الکترولیت های سرم ، گروه کوچک ، همودیالیز}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1077-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1077-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {F.Yaghmaei,Ph.D., and R.AbolghasemTabar,M.Sc., and N.Varzeshnejad,M.Sc.,}, title = {NICU Nurses Satisfaction about Participate in ICDL Course}, abstract ={Introduction & Objective: Development of information technology has a significant effect on improvement Delivered public services and cooperation with international changes and generally better life. International Computer Driving License (ICDL) is performed in 70 countries now and includes: Information technology, windows XP, internet, Microsoft word, Microsoft excel, Microsoft access and Microsoft power point.. Materials & Methods:In this descriptive correlation study, 68 neonatal intensive care unit nurses and neonate ward in Tehran hospitals were participated by random sampling. Participants in this study had passed ICDL courses. A questionnaire with 42 items (was designed by researchers) was used for data collection in this study. The questionnaire including 7 parts. The questionnaire was validated by content method and reliability was measured by Alpha Coronbach (;alpha=0.76) and ordinal Coefficients Alpha (0/80). SPSS l6 version was used for data analysis. Results:All participants were woman. Mean age of women was 35.9. Mean age of job was 11.2 years. 86.8% had license degree and 11.2% had master degree and diploma. 82.4% were nurses and 14.7% was head nurse and 2.9% supervisor. 55.9% had mean satisfaction, 22.1% was very satisfied and 20.6% had low level of satisfaction from passing ICDL courses. Conclusion: In general, improving the content of ICDL courses in regard to nursing can be effective in increasing nurses' satisfaction}, Keywords = {ICDL / Nurses Satisfaction / NICU}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {11-21}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی میزان رضایت پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان از آموزش دوره های هفتگانه گواهینامه جهانی کاربری کامپیوتر}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: توسعه فناوری اطلاعات تاثیر بسیار گسترده ای در افزایش بهره وری سازمان و موسسات، بهبود ارایه خدمات به مردم و توسعه ارتباطات بین المللی دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان رضایت پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان از آموزش مهارت های هفتگانه رایانه و کاربرد آن در پرستاری در بیمارستان های شهر تهران در سال 1388 بوده است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بوده و 68  نفر از پرستاران بخش مراقبت های ویژه نوزادان در پنج بیمارستان شهر تهران که دوره ICDL را گذرانده بودند در این پژوهش شرکت کردند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شد. پرسش نامه شامل7 قسمت: اطلاعات دموگرافیک،  رضایت از  نحوه تدریس  مدرس، رضایت از محتوای دوره، زمان آموزش، فضای فیزیکی، ارزشیابی دوره و کاربری این دوره در پرستاری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. نتایج: افراد شرکت کننده در این پژوهش همگی زن بودند و میانگین سنی این افراد32/5 ±9/35 سال و میانگین سابقه کاری 38/5± 2/11سال کار پرستاری بود. 8/86 درصد مدرک تحصیلی کارشناسی و 2/11 در صد دارای مدرک کاردانی و کارشناسی ارشد بودند. 4/82 در صد شرکت کنندگان، پرسنل پرستاری، 7/14 در صد سرپرستار و 9/2 در صد را سوپروایزران بودند. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها 9/55 درصد از پرستاران رضایت در حد متوسط، 1/22 درصد رضایت زیاد و 6/20 درصد رضایت کم از گذراندن دوره داشتند. نتیجه نهایی: اگرچه رضایت نسبی از گذراندن دوره ICDL در میان پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه نوزادان وجود دارد ولی این میزان می تواند افزایش یابد. لذا  ایجاد دوره های آموزشی کامپیوتری با کاربرد بیشتر در پرستاری، می تواند رضایت پرستاران را افزایش دهد}, keywords_fa = {بخش مراقبت ویژه نوزادان ، رضایت پرستاران ، گواهینامه جهانی کاربری رایانه}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1078-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1078-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {F.Cheraghi,Ph.D., and F.Shamsaei,M.Sc., and H.Riazi,M.Sc.,}, title = {Survey of Nursing and Care Needs of Patients with Mental Disorders than of Hospital Discharge}, abstract ={Introduction & Objective:The needs of people with mental illness and their families are multiple and varied and differ at different stages of illness. A wide variety of services are required to provide comprehensive care for some of the people with mental illness. The aim of this study is to survey of nursing and care needs of patients with mental disorders than of hospital discharge. Materials & Methods: This was a descriptive cross-sectional study. The participants consist of 200 patients' family, schizophrenic, Mood disorders and obsessive-compulsive, who were selected by stratified sampling. A 30 item questionnaire was used to gather data from the sample. It consisted of two parts:  A- demographic factors B– questions related to nursing and cares needs. Results: The demographic findings included: 68% male and 32% female and mean age of the participants was 38.5 years, 35.5% Schizophrenic, 21.5% depression, 31.5% bipolar disorders type I, 5.5% obsessive –compulsive and 6% . Mean of disease was 4.3 years. The needs such as counseling, community health care, fallow up, health teaching and social and psychological rehabilitation were important for the majority of the patients and their families. Conclusion: Community mental health services need to provide comprehensive and locally based treatment and care which is readily accessible to patients and their families. Services should be comprehensive in that they provide a range of facilities to meet the mental health needs of the population at large as well as of special groups. Ideally, services should include: nutrition provision for acute admissions to general hospitals outpatient care community centers outreach services residential homes respite for families and careers occupational, vocational and rehabilitation supports and basic necessities such as shelter and clothing.}, Keywords = {Discharge / Care Needs / Patients Family / Treatment Needs}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {15-25}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی نیازهای درمانی و مراقبتی خانواده بیماران روانی پس از ترخیص از مرکز روانپزشکی فرشچیان شهر همدان}, abstract_fa ={مقدمه و هدف : نیازهای بیماران روانی و خانواده های آنان متعدد و متنوع و بر حسب مراحل مختلف بیماری متفاوت هستند. برای فراهم آوردن مراقبت همه جانبه برای برخی از بیماران روانی، طیف وسیعی از خدمات مورد نیاز است. هدف از این مطالعه تعیین نیازهای درمانی و مراقبتی بیماران روانی پس از ترخیص از بیمارستان فرشچیان شهر همدان در سال 1389 می باشد. روش کار: این پژوهش مطالعه ای توصیفی – مقطعی است. دراین مطالعه 200خانواده بیمار که با تشخیص اسکیزوفرنی ، اختلالات خلقی اولیه و اختلال وسواس-اجباری بستری و تحت درمان های روانپزشکی قرار داشتند یک ماه پس از ترخیص مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش نمونه گبری بصورت دردسترس بود وابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و شامل دو بخش بود: الف- سوالات مربوط به مشخصات دموگرافیک ب- سوالات در رابطه با ارزیابی نیازهای درمانی و مراقبتی بیماران پس از ترخیص نتایج: از نظر مشخصات دموگرافیک، میانگین سنی بیماران 5/38 سال و 68 درصد مرد و 32 درصد زن بودند. تشخیص های بیماری شامل 5/35 درصد اسکیزوفرنی؛ 5/21   درصد افسردگی؛   5/31 درصد اختلال دوقطبی تیپ I؛ 5/5 درصد اختلال وسواس- اجبار و 6 درصد تشخیص نامشخصی داشتند. میانگین طول مدت بیماری 3/4 سال بود. اکثریت خانواده های بیماران روانی نیازهایی مانند مشاوره منظم توسط متخصص، ارائه مراقبت در جامعه، پیگیری درمان پس از ترخیص، آموزش به بیمار و خانواده، بازتوانی روانی و اجتماعی را مهم می دانستند. نتیجه نهایی: خدمات روانپزشکی و سلامت روان در جامعه باید طیفی وسیعی از تسهیلات را برای رسیدگی به نیازهای درمانی و مراقبتی بیماران تامین کنند که این خدمات شامل مراقبت سرپایی، ایجادمراکز مبتنی بر جامعه، مراقبتهای حمایتی، مراکز نگهداری از بیماران، حمایتهای شغلی، حرفه ای و بازتوانی و تامین نیازهای اساسی از قبیل پناهگاه و لباس می باشد}, keywords_fa = {ترخیص ، خانواده بیماران روانی، نیاز های درمانی، نیازهای مراقبتی}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1079-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1079-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {Z.Masoomi,M.Sc., and M.Khatiban,Ph.D., and B.Khodakarami,M.Sc.,}, title = {The Effectiveness of the Education of the World Health Organization\'s Recommendations about Puerperal Infections on the Midwives\' Knowledge and Clinical Performance in Fatemieh Hospital in Hamadan}, abstract ={        Introduction & Objective:Annually, numerous women die as a result of pregnancy or child birth, nearly all in developing countries as Iran. Therefore, the World Health Organization (WHO) in 2007 focused on the education of the proper management of the labor and puerperal infections for midwives. This study performed to determine and compare the effect of the education of the WHO’s principles on knowledge and clinical performance of the midwives in Fatemieh Hospital in Hamadan 2007. Materials & Methods: This quasi experimental study was done for the all midwives in the selected hospital. The standards design by WHO trained to the sample group. The data gathered by: 1) Pretest questionnaire, 2) Posttest questionnaire, and 3) the observational performance checklist. The validity of the tools was increased by the literature reviews and the experts’ comments and the reliability was improved by the test- retest. The data were analyzed by the SPSS version 16. Results:The findings showed that there are significant statistical differences between the mean of the midwives’ knowledge (P <.005) and clinical performance (P<.001) before and after the education of the post partum Infection. Conclusion:The education of the proper management of the puerperal infections according to the WHO’s standards can improve the knowledge and the clinical performance of midwives, so, it is recommended that this education do learn for larger groups.}, Keywords = {Clinical Performance / Knowledge / Midwives / Puerperal Infection}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {23-33}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش استانداردهای پیشگیری از عفونت‌های نفاسی بر آگاهی و عملکرد بالینی ماماها}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: عفونت های نفاسی از علل عمده مرگ و میر مادران و بسیاری از عوارض دوران بارداری به خصوص در کشورهای جهان سوم می باشد. بنابراین به کارگیری اصول کنترل عفونت در حین ارائه مراقبت های مامایی الزامی است، در همین راستا سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 استانداردهایی را برای ماماها جهت کنترل طراحی نموده که لازم است به نحو صحیح آموزش داده شوند. بدین لحاظ پژوهش حاضر جهت تعیین و مقایسه‌ی تاثیر آموزش توصیه های سازمان‌بهداشت جهانی در زمینه پیشگیری از عفونتهای نفاسی ‌ برمیزان آگاهی و عملکرد بالینی پرسنل مامایی بیمارستان فاطمیه شهرهمدان درسال 1387 انجام گردید. روش کار: مطالعه‌ی نیمه تجربی حاضر جهت کلیه‌ی ماماهای شاغل دربیمارستان منتخب انجام‌گردید. برای نمونه‌ها، آموزش استانداردهای طراحی شده‌ی سازمان بهداشت جهانی اجراشد. ابزار گردآوری اطلاعات را، 1ـ پیش‌آزمون آموزش‌های تئوری 2ـ پس‌آزمون آموزش‌های تئوری و 3ـ چک‌لیست مشاهده‌ای عملکردتشکیل می‌داد. روایی ابزارها با مطالعه متون علمی و نظر اساتید و پایایی آنها با روش آزمون مجدد تایید گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت. نتایج: نتایج، اختلاف معنی‌داری را بین میزان آگاهی p<0/005)) وعملکردبالینی(p<0/001) پرسنل مامایی قبل و بعد از آموزش استانداردهای طراحی شده سازمان بهداشت جهانی درمورد پیشگیری از عفونتهای نفاسی نشان‌داد. نتیجه نهایی: بنابر یافته های حاصل می توان نتیجه گرفت که روش پیشنهاد شده‌ی سازمان بهداشت جهانی جهت آموزش استانداردهای پیشگیری از عفونت نفاسی می تواند سبب افزایش آگاهی و عملکرد بالینی ماماها گردد. لذا توصیه می‌شود در مقیاس بزرگتری آموزش‌های لازم صورت‌گیرد.}, keywords_fa = {آگاهی ، عفونتهای پس از زایمان، عملکرد بالینی ماما}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1080-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1080-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {P.AfsarKazerooni,M.D., and A.R.Heidari,M.Sc., and M.AminiLari,M.Sc.,}, title = {Knowledge and Attitude of Nurses and Health Care Workers about AIDS in Shiraz-South of Iran}, abstract ={Introduction & Objective:Acquired immunodeficiency syndrome (AIDS) is one of the occupational hazard threats in young active people who employ in medical professions. In order to planning an effective program to reduce risk of AIDS in this group providing accurate information about their knowledge and attitude towards AIDS is essential. The purpose of this study was to determine HIV/AIDS related knowledge and attitude of nurses and health care workers in the greatest educational hospital in Shiraz- south of IRAN. Materials & Methods:This was a cross-sectional descriptive-analytic study. Target groups were nurses and healthcare workers of Namazi hospital in Shiraz in 1388.The participants were selected with random sampling method including 178 nurses and 75 healthcare workers. Data gathering tool was a questionnaire with 30 questions related to knowledge and 15 questions related to attitude. The data was analyzed through SPSS software .Statistical methods such as one way ANOVA, spearman correlation and T-Test were used for analyzing data. Results:Findings showed the majority of subjects were female (86.5%), 54.4% were married and 34.5% were permanent staff. The most of nurses and healthcare workers had an intermediate knowledge about AIDS (62.9% and 65.9% respectively). More than half of cases had a week attitude towards AIDS (55.9% of nurses and 57.7% of health care workers). There was a significant relationship between attitude and knowledge level of nurses with their information recourses (P=0.025 & P=0.004). A correlation between different hospital wards and nursesattitude was observed (P=0.025). Also there was a significant relationship between knowledge and attitude of nurses (P=0.001) and knowledge and attitude of health care workers. (P=0.001). Conclusion:It seems focus on routine educational program and lack of update teaching caused intermediate knowledge, therefore anew formative planning should be considered for CME program , also more cultural and educational activities are essential to decrease stigmatization and discrimination against AIDS and improve their attitudes.}, Keywords = {Attitude / Health Care Workers / HIV/AIDS / Knowledge / Nurses}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {28-38}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی آگاهی ونگرش پرستاران و بهیاران شیراز در مورد بیماری ایدز}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی از مخاطرات شغلی حرفه های پزشکی و قشر جوان و فعال جامعه به حساب می آید. لذا هدف از انجام این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نحوه نگرش پرستاران و بهیاران شیراز در مورد بیماری ایدز بوده است. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه  توصیفی- مقطعی  می باشد.جهت این مطالعه پرستاران و بهیاران شاغل در بیمارستان نمازی شهر شیراز در سال 1388در نظر گرفته و نمونه مورد نظر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. 178نفر پرستار و 75 نفر بهیار در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه 45 سئوالی شامل30 سئوال مربوط به آگاهی و 15 سئوال مربوط به نگرش بود.آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار آماری(5.11)SPSSانجام گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه ، ضریب همبستگی اسپیرمنو  T-test استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که اغلب نمونه ها زن(5/86%)، متأهل (4/54%) و رسمی(5/34%) بودند. اکثر پرستاران(9/62 %) و بهیاران (7/65 %) آگاهی متوسطو اغلب پرستاران(9/55 % )و بهیاران(3/57 %) نگرش ضعیفی درباره بیماران ایدزی داشتند. بین سطح آگاهی پرستاران با منبع کسب اطلاعات از نظر آماری رابطه معنی داری مشاهده شد( 004/0 P=). بین سطح نگرش پرستاران با بخشهای مختلف بیمارستان ( 025/ 0 P= ) و بین سطح نگرش پرستاران با منبع کسب اطلاعات( 025/ 0 P= ) از نظر آماری رابطه معنی داری مشاهده شد. بین سطح آگاهی پرستاران با نگرش آنها (001/0  P=) وبین سطح آگاهی بهیاران با نگرش آنها نیز رابطه آماری معنی داری داشت (001/0P= ). نتیجه نهایی: سطح آگاهی متوسط ناشی از تمرکز بر آموزشهای تکراری وعدم توجه به نوآموزی مطالب جدید می باشد و نگرش ضعیف پرسنل به دلیل عدم وجود اقدامات آموزشی و فرهنگی می باشد لذا  توجه مسئولین به آموزشهای مستمرو جدید در قالب برنامه ریزی مدون ضروری می باشد}, keywords_fa = {آگاهی ، ایدز ، بهیاران ، پرستاران ، نگرش}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1081-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1081-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {H.Riazi,M.Sc., and S.Bashirian,M.Sc., and F.Cheraghi,Ph.D.,}, title = {Folic Acid Intake during Preconceptional Period}, abstract ={Introduction & Objective: Folic acid a member of vitamin B complex has an important role in prevention of neural tube defects. The closure of neural folds occurs at 28th day of pregnancy and most of women are not informed about their pregnancy at this time, so folic acid supplementation must begin before pregnancy. This study conducted with the aim of determining preconception intake of folic acid. Materials & Methods: 322 womenwho hadterminated their pregnancy at Fatemieh hospital (Iran,Hamadan) were interviewed through a descriptive and analytical study. Data analysis was on the basis of SPSS software. Results:79.8% of pregnancies were planned and 90.4% of women had not mentioned folic acid usage before conception and only 9.6% of mothers had used folic acid in this way: 5% of them took it 3 months before conception, 1.5% from 2 months and 3.1% from one month preconception began the supplementation. There was a significant relation between preconception usage and education, employment, the number of abortions and receiving education (P= 0.000, P=0.001, P=0.004, P=0.000 respectively). Conclusions: Most of mothers have planned pregnancies but very few of them had took preconception folic acid supplementation so it is necessary to do some interventions for getting them to be familiar with folic acid and correct time of usage}, Keywords = {Folic Acid / Neural Tube Defects / Preconception}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {38-48}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {مصرف اسید فولیک قبل از بارداری}, abstract_fa ={مقدمه و هدف:اسید فولیک یکی از ویتامین های گروه B است که در پیشگیری از نقائص لوله عصبی نوزادان نقش بسزایی دارد. از آنجا که لوله عصبی در روز 28 بارداری بسته می شود و در این زمان اغلب زنان از بارداری خود مطلع نیستند لذا توصیه می شود مصرف اسید فولیک تکمیلی قبل از وقوع بارداری شروع شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین مصرف اسید فولیک قبل از بارداری در سال 1385 صورت گرفت. روش کار: طی یک مطالعه توصیفی تحلیلی با 322 زن که جهت ختم بارداری به بیمارستان فاطمیه همدان که تنها مرکز آموزشی زنان و مامایی شهر همدان است مراجعه کرده بودند مصاحبه شد و پرسش نامه تکمیل گردید. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج: اگرچه 8/79 درصد بارداریها با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته بود، اما 4/90 درصد زنان قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نکرده و تنها 6/9 درصد مصرف قبل از بارداری اسید فولیک را ذکر کرده بودند که 5 درصد از سه ماه قبل، 5/1 درصد از دو ماه قبل و 1/3 درصد از یک ماه قبل از بارداری، مصرف اسید فولیک را شروع کرده بودند. بین مصرف قبل از بارداری اسید فولیک و میزان تحصیلات زنان و اشتغال آنان ارتباط آماری معنی داری یافت شد(به ترتیبP=0.000 و P=0.001). همچنین بین مصرف اسید فولیک با تعداد سقط (P=0.004) و دریافت آموزش (P=0.000) ارتباط قابل توجهی وجود داشت. نتیجه نهایی: بر اساس نتایج حاصله با اینکه اکثریت زنان بارداریهای برنامه ریزی شده دارند اما تعداد بسیار کمی قبل از بارداری اسیدفولیک مصرف می کنند لذا انجام اقداماتی در خصوص آشنا نمودن زنان با فواید اسید فولیک و زمان صحیح مصرف آن ضروری بنظر می رسد.}, keywords_fa = {اسید فولیک ، قبل از بارداری ، نقائص لوله عصبی}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1082-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1082-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {M.Akbarbegloo,M.Sc., and R.Bairami,M.Sc.,}, title = {Barriers of Quality Nursing Services Promotion from Viewpoint of Nurses}, abstract ={Introduction & Objective:To carry out process ofpromotion in quality of nursing services as a result of nature giving services inmedical educational centers expose with several barriers that cause lack of usefulness of nursing services for clients. Therefore this study has done todistinguish barriers of quality nursing services promotion from viewpoint ofnurses in medical educational hospitals of Khoy city, 2009. Materials & Methods:This study is descriptive andthe study population consisted of 56 nurses that work in medical educationalhospitals of Khoy city, Sampling was simple accidental and data collectedby questionnaire . Validity of scale determined bycontent validity. Reliability of scale determined byCronbachalpha (0.88). Results:Fridman test showed there was positive andsignificant correlation between seven dimensions of barriers of quality nursingservices from viewpoint of nurses. The most barriers were “lake of longtimeplanning by managers” and “lake of partnership” and the least barriers were “lack of communications “ in organizat ion. Conclusion:In regarding to resultsit seemed that management process and application of items is important forprovidingnursing careandnursing services.  }, Keywords = {Barriers / Nurse / Nursing Services / Quality Promotion}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {43-53}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {عوامل بازدارنده ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: اجرای فرایند ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری به سبب ماهیت پیچیده ارائه خدمات در مراکز آموزشی درمانی کشور با موانع متعددی روبروست که موجب فقدان کارایی و اثربخشی ارائه خدمات برای مددجویان می شود. لذا مطالعه حاضر در راستای شناخت موانع ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی ، در سال 1387 صورت گرفته است. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی بوده، حجم نمونه شامل 56 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. روایی ابزار به روش روایی محتوایی ، و پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ (88/0) انجام شد. نتایج: آزمون فریدمن نشان داد تفاوت آماری معنی داری بین هفت حیطه از موانع ارتقاء کیفیت از دیدگاه پرستاران وجود دارد. بیشترین عوامل بازدارنده " عدم برنامه ریزی بلند مدت توسط مدیران" و " عدم مشارکت" می باشد و کمترین عامل بازدارنده " ارتباطات" در سازمان می باشد. نتیجه نهایی: با توجه به نتایج به نظر می رسد که فرایند مدیریت و کاربرد عناصرآن جهت ارائه مطلوب مراقبت و خدمات پرستاری با اهمیت می باشد.}, keywords_fa = {ارتقاء کیفیت ، پرستار ، خدمات پرستاری ، موانع}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1083-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1083-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} } @article{ author = {A.BorjianBorujeni,B.Sc., and S.Reisi,B.Sc., and S.BorjianBorujeni,M.Sc.,}, title = {The Survey of Satisfaction of Nursing Educated about their Field of Study , Borujen}, abstract ={Introduction & Objective:The nursing graduates like the other groups of medical and health graduates , are under society healh servicing , so the satisfaction of nursing students and graduates is important . Therefore, the aime of this research was study of the satisfaction of Borujen nursing faculty graduates about nursing course , nursing job, its income and also study of their viowpoint about nursing job difficulties. Materials & Methods:This study was a descriptive cross-sectional study. Sampling was done by census method and all of the 166(108 women and 58 men) nursing graduates of this faculty, based on the research purposes, were surveyed. The data were gathered by a self-administrated and confirmed questionnaire consisting of the questions about demographic characteristics of the graduates and the other research aims ,and then were analyzed. Results:In this study, 69.28% of all the graduates in spite of declaration the nursing difficulties were satisfied of this course and job and 30.72 % were unsatisfied (P=0.949). Also , about the nursing job income, 66.87% of respondents were satisfied , and 33.13% were unsatisfied(P=0.949). Statistical analysis did not show significant difference between viewpoints of the male and female graduates about two above items. The analysis of data about the nursing course and job difficulties, showed that , the viewpoint of 89.16% of the respondents about this item were hard , but females(by 95.37%) opposite of the males (by 77.59%0) , declared that nursing course and job were harder, and statistical analysis showed significant difference between them(P<0.001). Conclusion:Although the majority of nursing graduates, particularly the females, declared that nursing were hard , but they were satisfied of their job, them interested to their, team-work and giving service to the health of society.}, Keywords = {Graduates / Nursing / Satisfaction}, volume = {18}, Number = {2}, pages = {50-60}, publisher = {Hamadan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی رضایتمندی فارغ التخصیلان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن نسبت به رشته تحصیلی خود}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: دانش آموختگان پرستاری نیز یکی از گروههای کادر درمانی هستند که در خدمت به تامین سلامت جامعه دارای اهمیت بوده و رضایتمندی دانش آموختگان آن در دستیابی به اهداف استراتژیک این رشته دارای اهمیت است ، بنابراین هدف این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی دانش آموختگان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن ، از رشته تحصیلی خود طی سالهای 1384-1374 بوده است. روش کار: در این مطالعه مقطعی و توصیفی ـ تحلیلی ، نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و تمامی 166نفر فارغ التحصیلان ده دوره کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری بروجن ( مشتمل بر 108 نفر زن و 58 نفر مرد ) بررسی شدند . ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه خود ساخته وتایید شده ای بود که حاوی مشخصات دموگرافیک و سایر سوالات مبتنی بر اهداف تحقیق بوده است . داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: این بررسی نشان داد، 28/ 69 درصد از افراد مورد مطالعه با وجوداعلام سختی رشته و شغل پرستاری ، از این حرفه را ضی و72/30 درصد ناراضی بوده ا ند و دراین مورد بین نظر خانمها و آقایان اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (949/0= P ). همچنین نتایج نشان داد که ، 87/66 درصد از افراد باوجود اعلام متوسط بودن حقوق دریافتی، از درآمد شغل پرستاری راضی و 13/33 درصد ناراضی بوده اند و در این مورد نیز اختلاف آماری معنی داری بین نظر آقایان و خانمها مشاهده نگردید (266/0=P) . دربررسی اعلام نظر افراد نسبت به سختی شغل پرستاری ، مشخص شد که خانمها نسبت به آقایان شغل پرستاری را سخت تر اعلام کرده اند(001/0 P<). نتیجه نهایی: اکثریت افراد مورد مطالعه با وجود درآمد متوسط ومشکلات کاری و حرفه ای ، از این شغل و حرفه پرستاری راضی بوده اند، که این موضوع میتواند نشان دهنده علاقمندی آنها به کار تیمی و خدمت به سلامت جامعه باشد.}, keywords_fa = {پرستاری ، دانش آموختگان ، رضایتمندی}, url = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1084-en.html}, eprint = {http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1084-en.pdf}, journal = {Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care}, issn = {2676-5748}, eissn = {2676-5748}, year = {2010} }