ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط بین مقابله با سرطان و خودکارآمدی مدیریت علائم، حمایت اجتماعی درکشده، عدم قطعیت و جهتگیری زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان
مقدمه : هدف از این مطالعه بررسی مقابله با سرطان و ارتباط آن با خودکارآمدی مدیریت علائم، حمایت اجتماعی درکشده، عدم قطعیت در زندگی و جهتگیری زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان است.
روش کار: مطالعۀ حاضر به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی با حجم نمونۀ ۱۵۰ نفر، در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعهکننده به مراکز آموزشی درمانی و پژوهشی ارومیه در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای خصوصیات دموگرافیک، مقابله با سرطان، خودکارآمدی مدیریت علایم سرطان پستان مرتبط با شیمیدرمانی، حمایت اجتماعی درکشده، عدم قطعیت میشل در بیماری و آزمون جهتگیری زندگی بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ ۲۰ و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد.
یافتهها: همبستگی مثبت بین مقابله با سرطان و خودکارآمدی مدیریت علائم، حمایت اجتماعی درکشده و جهتگیری زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان وجود داشت و همبستگی منفی بین مقابله با سرطان و عدم قطعیت در زندگی مشاهده شد ( sig کمتر از ۰/۰۱). نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد ۰/۵۷۱% از واریانس مقابله با سرطان از طریق متغیرهای حمایت اجتماعی درکشده، خودکارآمدی مدیریت علائم، جهتگیری زندگی و عدم قطعیت تعیین میشود.
بحث: براساس نتایج پژوهش خودکارآمدی مدیریت علائم، حمایت اجتماعی درکشده، جهتگیری زندگی و عدم قطعیت در زندگی بر میزان مقابله با سرطان پستان تأثیر دارد. بنابراین انجام مداخلاتی در این زمینهها برای افزایش توانایی مقابله با سرطان توصیه میشود.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1736-fa.pdf
2017-08-05
1
10
10.30699/sjhnmf.26.1.1
سرطان پستان
مقابله
خودکارآمدی
حمایت اجتماعی
عدم قطعیت
خوشبینی
The Investigation of the Relationship Between Cancer Coping and Symptom Management Self-Efficacy, Perceived Social Support, Uncertainty and Life Orientation in Breast Cancer Female Survivors
Introduction: The purpose of this study was to investigate the cancer coping and its relationship with symptom management self-efficacy, perceived social support, uncertainty about life, and life orientation in Iranian breast cancer female survivors.
Methods: This study was carried out through a descriptive-analytical cross-sectional method .The data were collected from 150 breast cancer survivors referred to educational and therapeutic centers in Urmia. The tools used to collect data were demographic characteristic questionnaire, cancer coping questionnaire, symptom management self-efficacy scale for breast cancer related to chemotherapy, Mishel uncertainty scale in illness, life orientation test perceived social support questionnaires during 2016. Data were analyzed using SPSS 20 and descriptive-analytical statistical tests.
Results: The symptom management self-efficacy, optimistic life orientation and perceived social support all correlated positively with cancer coping in women with breastcancer. Significant Negative correlation was identified between uncertainty and cancer coping (Significant at the 0.01 level (.). Results of stepwise multiple regression analysis demonstrated that 0.517% of the variance in cancer coping was elucidated by an integration of four predictors: perceived social support, symptom management self-efficacy, optimistic life orientation, and uncertainty.
Conclusion: The results of the study clarified that perceived social support, symptom management self-efficacy, uncertainty and optimistic life orientation have relationship with cancer coping among Iranian breast cancer female survivors. Thus, these variables should be taken into account while designing plans to promote cancer coping.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1736-en.pdf
2017-08-05
1
10
10.30699/sjhnmf.26.1.1
Breast Cancer
Coping
Self-efficacy
Social support
Uncertainty
Optimism
Fatemeh
Moghaddam Tabrizi
fmtabrizi@gmail.com
1
Associate Professor in Nursing and Midwifery Department, Reproductive Health Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5273-7264
Saeedeh
Alizadeh
saeeideh.alizadeh@gmail.com
2
Midwifery Consultation Master Student, Student Research Center affiliated to Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-8467-9070
Samira
Barjasteh
samira_barjaste_70@yahoo.com
3
Ph.D Student in Reproductive Health, Nursing and Midwifery School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری
مقدمه: از بهترین راههای حفظ سلامتی، انجام رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت است. تصحیح این رفتارها در دانشجویان ضروری بوده و آموزش همتا میتواند از شیوههای تأثیرگذار آموزشی باشد؛ لذا مطالعۀ حاضر با هدف تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: در این مطالعۀ نیمهتجربی ، ۸۰ نفر از دانشجویان ترم اول و دوم دانشکدۀ پرستاری و مامایی در سال ۹۶-۱۳۹۵ به شیوۀ سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد مدل ارتقای سلامت پندر بود. قبل از آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت بررسی شد. سپس دانشجویان ترم اول و دوم رشتۀ پرستاری بهترتیب با روش سخنرانی و آموزش همتا طی ۴ جلسۀ ۱/۵ ساعته آموزش دیدند. دو ماه پس از اتمام آموزش، پس آزمون گرفته شد. دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: قبل از آموزش، دو گروه از نظر میانگین نمرات رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت (۰/۲۹=P) و ابعاد مرتبط با آن شامل رشد معنوی (P=۰/۷۷۶)، مسئولیتپذیری (۰/۴۴۰ P=)، روابط بین فردی (P=۰/۵۵۶)، مدیریت استرس (P=۰/۲۳۸)، ورزش (P=۰/۷۰۴)، تغذیه (P=۰/۰۶۰) بود، اختلاف معنیداری نداشتند؛ لیکن پس از آموزش، میانگین نمرۀ رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت و ابعاد آن در گروه آموزش سخنرانی نسبت به گروه آموزش همتا افزایش معنیدار آماری داشته است (P<۰/۰۰۱).
بحث: اثربخشی آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت در دانشجویان پرستاری با روش سخنرانی بیشتر از آموزش به روش همتا بود.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.pdf
2017-12-19
11
18
10.30699/sjhnmf.26.1.11
ترویج بهداشت
رفتار بهداشتی
آموزش
دانشجویان
The Effect of Peer Education on Health Promotion Behaviors of Nursing Students in Hamadan University of Medical Sciences
Introduction: Practicing health promotion behaviours is one of the best ways to maintain health. Modification of health promoting behaviors is essential for students and peer education can be an effective way. Therefore, the present study was conducted to evaluate the effect of peer education on nursing students' health promoting behaviors.
Methods: In this quasi-experimental study , 80 nursing and midwifery students were selected by covenience sampling method in 2016-2017. Data gathering tool was Pender Health Promotion Standard Questionnaire. Before education, health promoting behaviors were examined. Then, the first and second semester nursing students were educated in a 4 sessions (each session was 1.5-hour), with lecture and peer education methods, respectively. Two months after education, post-test was done. The data were analyzed using statistical test by SPSS 16
Results: There were no significant differences between the two groups in terms of the mean score of health promotion behaviors (P=0.29) and their related dimensions including spiritual growth (P=0.776), responsibility (P=0.44), interpersonal relationships (P=0.556), stress management (P=0.238), exercise (P=0.704), and nutrition (P=0.06) before education. However, after education, the mean score of health promotion behaviors and their dimensions in the lecture group had a statistically significant increase compared to that of peer education group (P <0.001).
Conclusion: The effectiveness of health promoting behaviors education in lecture group was more than peer group.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-en.pdf
2017-12-19
11
18
10.30699/sjhnmf.26.1.11
Health promotion
Health Behaviors
Education
Students
Roya
Amini
aminiroy@gmail.com
1
Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-6586-7842
Mehdi
Maghsodi
mahdy.maghsody@gmail.com
2
MSc, Department of Nursing School of Nursing & Midwifery, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Masoud
Khodaveisi
khodaveisi@umsha.ac.ir
3
Associate Professor, Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-4635-175X
Ali Reza
Soltanian
soltanian@umsh.ac.ir
4
Associate Professor, Modeling of Noncommunicable Disease Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تاثیر آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران
مقدمه: حقوق بیماران شامل قوانین ارتباطی بین بیماران، کارکنان حرف بهداشتی و سرویسهای خدمات بهداشتی است. در خصوص رعایت اصول حقوق بیمار از جمله حریم خصوصی و رضایت آگاهانه از سوی پرسنل درمانی، نگرانیهایی وجود دارد. لذا مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران شکل گرفت.
روش کار: مطالعۀ حاضر یک مطالعۀ نیمهتجربی دو گروهه است. تعداد ۶۰ دانشجوی پرستاری در عرصه بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آموزش کارگاهی و الکترونیکی قرار گرفتند. محتوای آموزشی در رابطه با حریم خصوصی بیمار و رضایت آگاهانه در یک جلسۀ ۴ ساعته به دانشجویان گروه آموزش کارگاهی، آموزش داده شد. همین محتوا با کمک لوح فشرده در قالب آموزش الکترونیکی به دانشجویان آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی، آگاهی دانشجویان با کمک پرسشنامۀ محققساخته بررسی شد و سپس اطلاعات با کمک نرمافزار SPSS با تستهای آماری تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد میانگین آگاهی در هر دو گروه آموزش الکترونیکی و کارگاهی بعد از مداخلۀ آموزشی ارتقا یافته بود؛ اما در گروه آموزش کارگاهی، آگاهی قبل و بعد از مداخله از نظر آماری معنیدار بود ) ۰/۰۰۱ = (P.
نتیجهگیری: آموزش مباحث مربوط به حقوق بیمار به دانشجویان پرستاری، راهکاری بهمنظور افزایش رعایت حقوق بیماران مطرح است. اما دستیابی به این هدف نیازمند روشهای آموزشی است که زیرساختهای فراگیری این مفاهیم را فراهم سازد تا آنان را برای مراقبت از بیماران در آینده آمادهتر سازد.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1711-fa.pdf
2017-07-17
19
25
10.30699/sjhnmf.26.1.19
آگاهی
آموزش الکترونیکی
آموزش کارگاهی
حریم خصوصی
رضایت آگاهانه
پرستار
The Comparison of the Effects of Electronic Education with Workshop Education on Knowledge of Nursing Students about Patient\'s Rights
Introduction: Patient's rights are the communication rules between patients, health staff, and health services. There are concerns regarding observing the patient's rights including privacy and informed consent on the part of medical personnel. Therefore, the present study was conducted with the aim to compare electronic and workshop education on knowledge of nursing students about patients’ rights.
Method: This is a semi- experimental study with two groups. 60 nursing students were chosen through simple-random method, and were allocated to electronic and workshop education groups. Educational content about privacy and informed consent were taught to students in a four-hour workshop. The very same content on a compact disk was taught to electronic group. Before and after educational intervention, the students' level of knowledge was assessed with questionnaires and data were analyzed with statistical-analytical tests and SPSS software.
Results: The results showed that the mean level of knowledge in both groups was increased after intervention But in the workshop group it was statistically meaningful (P=0.001)
Conclusion: Nursing students' training is a way to increase the respect for patient’s rights. However, achieving this goal requires educational approaches to provide learning infrastructures to make the nurses ready for patients' care taking in the future.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1711-en.pdf
2017-07-17
19
25
10.30699/sjhnmf.26.1.19
Knowledge
Electronic Education
Workshop Education
Privacy
Informed Consent
Nurse
Shokoh
Varaei
shvaraei@tums.ac.ir
1
Assistant Professor, Nursing and Midwifery School, Tehran University of Medical sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-3564-0027
Parisa
Afshar Nasr
Parisa.afsharnasr@gmail.com
2
Master Nursing Student, Nursing and midwifery school, Tehran university of medical sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Naser
Bahrani
svaraei@hotmail.com
3
Lecturer, Consulting statistic, Faculty member of shahid sattari school, Tehran, Iran
AUTHOR
Kameleh
Mohamadi
K.mohamadi@gmail.com
4
Master midwifery student, Nursing and midwifery school, Tehran university of medical sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل دموگرافیک مؤثر بر آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی دختران دبیرستانی شهر همدان در سال 94-1393
مقدمه: بلوغ یک ویژگی برجستۀ دورۀ نوجوانی است که با شروع علائم ناگهانی و غیرمنتظره مانند عادت ماهیانه یا منارک همراه است. با توجه به اهمیت سلامت دختران امروز که در واقع سرمایهگذاری برای رسیدن به سلامت فردی و اجتماعی است این پژوهش با هدف بررسی عوامل دموگرافیک مؤثر بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان در زمینۀ بهداشت قاعدگی انجام شد.
روش کار: در این مطالعۀ توصیفی ـ مقطعی ۲۰۰ نفر دختر متوسطۀ اول با استفاده از نمونهگیری بهصورت خوشهای در شهر همدان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ خودساختۀ آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از SPSS نسخۀ ۱۶ و آزمونهای آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافتهها: میانگین و انحرافمعیار سنی دانشآموزان (۰/۶۱۹) ۱۳/۳۳ سال بود و نیز سن اولین قاعدگی (۰/۹۵۷) ۱۲/۳۶ سال بود. سطح آگاهی ۶۵/۵ درصد دانشآموزان در حد متوسط و سطح عملکرد ۶۹ درصد دانشآموزان نیز در حد متوسط بود. نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات مادر و عملکرد بهداشت قاعدگی دختران رابطۀ معنیدار آماری وجود دارد ( ۰/۰۵ > P) ولی بین هیچ یک از فاکتورهای دموگرافیک و سطح آگاهی بهداشت قاعدگی ارتباط معنادار آماری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به رابطۀ معنیدار سطح تحصیلات مادر با عملکرد دانشآموزان در رابطه با بهداشت قاعدگی آموزش به مادران دارای سطح تحصیلات پایین در اولویت برنامههای آموزشی بهداشتی قرار گیرد.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1752-fa.pdf
2017-07-19
26
32
10.30699/sjhnmf.26.1.26
آگاهی
عملکرد
بهداشت قاعدگی
دانشآموزان دختر
Investigating the Effective Demographic Factors on Menstrual Health Knowledge and Practices among High School Girls in Hamadan, in 2014
Introduction: Puberty is a prominent feature of teenage period whichis associated with sudden and unexpected onset of symptoms such as menstruation or menarche. Due to the importance of the health of girls today, which in fact is an investment to achieve personal and social health, the present study was aimed to determine effective demographic factorson menstrual health knowledge and practices among high school girls in Hamadan, in 2014.
Materials and Methods: In thiscross sectional study, a sample of 200 female students of a high school was selected by cluster sampling in Hamadan in 2014. The data were collected on the basis of knowledge and practice of menstrual health via self-made questionnaires. Statisticalanalysis was performed using SPSS 16 software ,independent t-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficient.
Findings: The mean and standard deviation of respondents' age were 13.33 and 0.61 years, respectively and the mean and standard deviation of first menstrual period (menarche) were 12.36 and 0.95 years, respectively. About 65% of students were moderately aware of menstruation health. Also, About 69% of students have moderate practice about menstruation health. The results also showed a statistically significant relationship between maternal education level and practices of menstrual hygiene, (p 0.05) but the results did not show a statistically significant relationship between demographic factors and practices of menstrual hygiene.
Discussion and Conclusion: Due to the statistically significant relationship between maternal education level and knowledge and practices of menstrual hygiene, teaching mothers with low education level should bethe priority of Health education programs.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1752-en.pdf
2017-07-19
26
32
10.30699/sjhnmf.26.1.26
Knowledge
Practice
Menstrual Health
High School Girls
Zahra
Mosavi
zahramosavi786@yahoo.com
1
Instructor, nursing faculty member of boroojerd, Lorestan University of Medical Sciences, Lorestan, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1267-9837
Parisa
Parsa
pparsa2003@yahoo.com
2
Associate Professor, Chronic Diseases (home care) Research Center.Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2834-2470
Fatemeh
Cheraghi
f_cheraghi@yahoo.com
3
Associate Professor, Chronic Diseases (home care) Research Center.Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
AUTHOR
Maryam
Farhadian
maryam_farhadian80@yahoo.com
4
Assistant Professor, Department of Biostatistics, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی طول مدت جداسازی از دستگاه تهویۀ مکانیکی براساس مقیاس برن و عوامل مرتبط با آن در بخشهای مراقبت ویژه
مقدمه: تهویۀ مکانیکی یکی از عمومیترین اشکال درمان پزشکی برای بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه بوده که عوامل مختلفی بر آمادگی بیمار در خصوص جداسازی از دستگاه تهویۀ مکانیکی مؤثرند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط بر طول مدت جداسازی از دستگاه تهویۀ مکانیکی در بخشهای مراقبت ویژه انجام شد.
روش کار: در این مطالعۀ مقطعی ـ تحلیلی، 65 بیمار بخش مراقبت ویژه که به تهویۀ مکانیکی بیش از 72 ساعت نیاز داشتند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با ابزار جداسازی برن در 3 شیفت کاری بررسی شدند. فاکتورهای بررسیشده در جداسازی بیمار شامل سن، جنس، علت وصل به دستگاه تهویۀ مکانیکی، سطح بیداری براساس مقیاس آرامسازی رامسی و مدتزمان تهویۀ مکانیکی قبل از شروع جداسازی بودند. یافتهها با روشهای آماری توصیفی و آزمون تی مستقل با SPSS نسخۀ 22 تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها: میانگین طول مدت تهویه مکانیکی بر اساس روش جداسازی با ابزار جداسازی برن ۳۳/۴۶±۱۱۱/۷۵ ساعت بوده است . همچنین نتایج نشان داد که متغیر هایی مانند جنس (۰۳P=۰/) و سطح بیداری با توجه به مقیاس آرام سازی رامسی (۰۰۰۱P=۰/) بر طول مدت تهویه مکانیکی تاثیر معنی داری داشته در حالی که متغیر سن (۲P=۰/) و علت وصل به دستگاه تهویه مکانیکی (۳۱۹P=۰/) تاثیر ی بر طول مدت تهویه مکانیکی نداشتند.
نتیجه گیری: برای بررسی آمادگی بیمار در خصوص جداسازی از دستگاه تهویۀ مکانیکی باید به عوامل متعددی از جمله جنس و سطح بیداری توجه داشت و در استفاده از ابزارهای اندارهگیری این دو متغیر را در نظر گرفت.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1677-fa.pdf
2017-07-17
33
39
10.30699/sjhnmf.26.1.33
جداسازی از تهویۀ مکانیکی
بخش مراقبت ویژه
تهویۀ مکانیکی
ابزار برن
Factors Affecting the Duration of Weaning from Mechanical Ventilation Based on Burn Scale in the Intensive Care Units
Introduction: Mechanical ventilation has been one of the most common forms of patients’ medical treatment in intensive care unit and several factors affect the preparation of patients for weaning the mechanical ventilation. This study aimed at determining factors that have an impact on the duration of mechanical ventilation weaning.
Methods: In this sectional -analytical study, 65 ICU patients who required mechanical ventilation for more than 72 hours were selected by convenience sampling. Patients with Burns Wean Assessment Program tools were studied in three shifts. Patient's age, sex, the reason for connecting them to mechanical ventilation, the level of consciousness based on the Ramsay sedation scale, and duration of mechanical ventilation were recorded before weaning. The results were analyze through descriptive statistics and an independent t-test using SPSS 22.
Findings: The average duration of weaning the mechanical ventilation using Burns Wean Assessment Program was 111/75±33/46. The results, in addition, showed that confounding factors of sex (P=0/03) and Ramsay sedation scale score (P=0/0001) had a significant effect on the duration of mechanical ventilation, but age (p=0/2) and the reason for connecting them to mechanical ventilation (P=0/319) had no significant effect on the duration of mechanical ventilation.
Conclusion: To wean the mechanical ventilation from the patients, some factors such as age and the level of consciousness – also in applying measurement devises for these variables- should be considered.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1677-en.pdf
2017-07-17
33
39
10.30699/sjhnmf.26.1.33
Mechanical Ventilator Weaning
Intensive Care Unit
Mechanical Ventilation
Burns scale
Atefeh
Ghanbari
at_ghanbari@gums.ac.ir
1
Associate Professor, Department of Nursing (Medical-surgical), SDHRC, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-7949-5717
Aida
Mohammad Ebrahimzadeh
Aidame64@Gmail.com
2
Department of Nursing (Critical Care), The Heart Hospital of Doctor Heshmat, Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-7061-5081
Ezzat
Paryad
eparyad@gmail.com
3
Department of Nursing, Instructor, SDHRC, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
Zahra
Atrkarroshan
atrkarroushan@gmail.com
4
Assistant professor, Biostatistics, School of medicine, Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran
AUTHOR
Mohammadkazem
Mohammadi
Mohammadkm64@gmail.com
5
Department of Nursing (Critical Care), Guilan province the Social Security Organization, Rasoul Akram Hospital, Rasht,Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رضایت شغلی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان
مقدمه: رضایت شغلی یکی از عوامل مؤثر برکیفیت عملکرد پرستاران است، ازاینرو بررسی آن توجه بسیاری از پژوهشگران را جلب کرده است. این مطالعه به بررسی رضایت شغلی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی میپردازد.
روش کار: این مطالعۀ توصیفی ـ تحلیلی روی ۳۰۴ نفر از پرستاران شاغل بیمارستانهای دولتی همدان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از نوع نسبتی در سال ۱۳۹۴ انجام شد. ابزار شامل پرسشنامۀ رضایت شغلی اسپکتور بود و از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحرافمعیار)، و آزمونهای تی نمونههای مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافتهها: اکثریت شرکتکنندگان (۷۴/۳%) دارای رضایت شغلی متوسط، ۱/۳ درصد رضایت بالا و ۲۴/۴ درصد دارای رضایت شغلی پایین بودند. رضایت پرستاران در حیطههای سرپرستی (۵۱/۰ درصد)، همکاران (۵۱/۰ درصد) و ماهیت شغل (۵۳/۰ درصد) در سطح خوب؛ در حیطههای ارتقا (۴۶/۷ درصد) و ارتباطات (۴۸/۴ درصد) در سطح متوسط و در حیطههای پرداخت (۶۹/۱ درصد)، پاداشهای احتمالی (۷۹/۶ درصد)، رویههای عمل (۹۱/۴ درصد) و مزایای جانبی (۷۹/۶ درصد) در سطح پایین بود. رضایت شغلی پرستاران برحسب جنسیت (۰/۰۰۵=P، ۲/۸-=t) و سابقۀ کار (۰/۰۰۸=P ،۴/۹۵=F) دارای تفاوت آماری معناداری بود اما رضایت شغلی آنها برحسب سن تفاوت آماری معناداری نداشت.
نتیجه: نتایج حاکی از رضایت پایین پرستاران در حیطههای پرداخت، پاداشها، مزایای جانبی و رویههای عمل بود. ازاینرو انتظار میرود متولیان امر نسبت به مؤلفههای اقتصادی و رویههای شغل پرستاری توجه بیشتری کنند.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1672-fa.pdf
2018-03-16
40
48
10.30699/sjhnmf.26.1.40
رضایت شغلی
پرستاران
مشخصات دموگرافیک
همدان
Survey of Nurses\' Job Satisfaction in Educational and Therapeutic Centers of Hamadan University of Medical Sciences
Introduction: Job satisfaction is one of the effective factors on the quality of the nurses' performance. Therefore, studying these main organizational variables has been considered by many researchers. This study analyzes nurses' job satisfaction in Hamadan educational hospitals.
Methods: This is an analytic-descriptive study that was performed on 304 nurses chosen via stratified random sampling of relative type in Hamadan University of medical sciences' hospitals. Data collection tools included Spector's job satisfaction questionnaires, descriptive statistics (mean and standard deviation), inferential statistics, independent sample t-test, ANOVA, and Tukey post-hoc.
Results: The results showed that the majority of participants 74.3%) had moderate job satisfaction level, 1.3% percent had high job satisfaction level and 24.4% percent had low job satisfaction level..Participants in areas of supervision (%51), co-workers (%51) and nature of work (%53) had high level of job satisfaction, in terms of promotion (%46/7) and communication (% 48/4) they had moderate level of job satisfaction, and regarding payment (%69/1), contingent rewards (%79/6), operating conditions (%91/4), and fringe benefits (%79/6) they had low level of job satisfaction. There was a significant statistical difference in nurses' job satisfaction based on their gender (t=2.8, P=0.005) and job experience (F=4.95, P=0.005). There was not a significant statistical difference in nurses' job satisfaction based on their age.
Conclusions: The results showed that nurses in the areas of payment, contingent rewards, fringe benefits and operating condition were least satisfied. Therefore, it is expected that the custodians pay more attention to economic components of nursing jobs and reduce unnecessary bureaucracy.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1672-en.pdf
2018-03-16
40
48
10.30699/sjhnmf.26.1.40
Job satisfaction
Nurses
Demographic characteristics
Hamadan
Amir
Sadeghi
ambehrad@yahoo.com
1
Assistant Professor, Research Center for Child & Maternity Care, Hamadan University of Medical Sciences & Health Services, Hamadan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-9300-1066
Askar
Goharloo Arkawaz
markawaz@ymail.com
2
MSc in Nursing Management, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences & Health Services, Hamadan, Iran
AUTHOR
Fatemeh
Cheraghi
f_cheraghi@umsha.ac.ir
3
Associate Professor, Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hama- dan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5571-7250
Abbas
Moghimbeigi
f_Moghimbeigi@umsha.ac.ir
4
Associate Professor, Modeling of Noncommunicable Diseases Research Center, Hamadan University of Medical Sciences & Health Services, Hamadan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر کاردرمانی بر عزت نفس زنان خانه دار مبتلا به اختلالات خلقی پس از ترخیص از بیمارستان: یک مطالعۀ کارآزمایی بالینی
مقدمه: علیرغم اهمیت نقش عزتنفس در پیشگویی علائم افسردگی و مانیا در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی، در مطالعات متعدد کمتر به این موضوع پرداخته شده است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر کاردرمانی بر عزتنفس زنان خانهدار مبتلا به اختلالات خلقی پس از ترخیص از بیمارستان انجام شد.
روش کار: در این کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی، ۷۵ نفر از زنان خانهدار مبتلا به اختلالات خلقی ترخیصشده از بیمارستان روانپزشکی ابنسینای مشهد در سال ۹۵-۹۴ در دو گروه مداخله (۳۵ نفر) و شاهد (۳۵ نفر) تحت مطالعه قرار گرفتند. گروه مداخله تحت کاردرمانی (مطابق مدل کاردرمانی روانی ـ اجتماعی Cara) طی ۲۰ جلسۀ ۱۲۰ دقیقهای بهمدت دو بار در هفته قرار گرفتند و گروه شاهد مراقبتهای روتین را دریافت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ عزتنفس کوپر اسمیت بود که پیش از مداخله و ۲/۵ ماه پس از اجرای مداخله در هر دو گروه مداخله و شاهد بهطور همزمان تکمیل شد. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۱/۵ و آزمونهای دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوج انجام شد.
یافتهها: در مرحلۀ قبل از مداخله از نظر میانگین نمرۀ عزتنفس بین گروه مداخله (۱۱/۴ ± ۹۷/۲) و شاهد (۱۰/۴ ± ۹۵/۵) تفاوت معناداری وجود نداشت (۰/۱۷=P)؛ اما از نظر تغییرات میانگین نمرۀ عزتنفس قبل و پس از مداخله، بین گروه مداخله (۱۱/۲ ± ۱۳/۸) و شاهد (۹/۶ ± ۳/۳) تفاوت معنادار بود (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: اجرای فعالیتهای کاردرمانی میتواند موجب تقویت عزتنفس در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی شود؛ لذا پیشنهاد میشود که به خدماترسانی کاردرمانی حتی پس از ترخیص بیماران از بیمارستان توجه بیشتری شود.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1738-fa.pdf
2017-07-17
49
56
10.30699/sjhnmf.26.1.49
کاردرمانی
عزت نفس
اختلالات خلقی
The Effect of Occupational Therapy on Self-Steem of Housewives with Mood Disorders After Discharge from the Hospital: a Clinical Trial Study
Introduction: Although self-esteem has an important role on predicting the symptoms of depression and mania in patients with mood disorders, this subject has been less paid attention to in numerous studies. This study aimed to determine the effect of occupational therapy on self-esteem activities in housewives with mood disorders after discharge from the hospital.
Methods: In this randomized clinical trial, 75 housewives with mood disorders discharged from Ibn-Sina psychiatric hospital in Mashhad during 94-95, were studied in two intervention group (n = 35) and control group (n = 35). Occupational therapy intervention group (according to the model of psychosocial occupational therapy Cara), received 20 sessions each120 minutes, twice a week and the control group received routine care. The research tool was Cooper Smith self-esteem questionnaire which was completed both before the intervention and 2.5 months after the intervention in both groups simultaneously. Data analysis was performed using SPSS 11.5, Fisher's exact test, and paired t-test.
Results: In the pre-intervention, there was no significant difference between the mean scores of self-esteem of intervention group (97/2 ± 11/4) and control group (95/9 ± 10/4) (P= 0/17). But considering the change in the mean scores of self-esteem before and after the intervention, there was a significant difference between the intervention group (13/8 ± 11/2) and control group (3/3 ± 9/6) (P< 0/001).
Conclusion: Implementation of occupational activities can improve self-esteem in patients with mood disorders. Hence, it is suggested that occupational activities be paid more attention to even after the discharge from hospitals.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1738-en.pdf
2017-07-17
49
56
10.30699/sjhnmf.26.1.49
Occupational Therapy
Self-Esteem
Mood Disorders
saeed
Vaghee
vaghees@mums.ac.ir
1
Instructor of Psychiatric Nursing, Evidence Based Care Research Centre, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5857-956X
Zohre
Nakhaee Moghaddam
nakhaeez921@mums.ac.ir
2
MSc in Psychiatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
Seyed Alireza
Sajadi
SadjadiA@mums.ac.ir
3
Associate Professor of Psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
Hamid
Chamanzari
chamanzarih@mums.ac.ir
4
Evidence Based Care Research Centre, Instructor of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwife- ry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
Mohsen
Sepehrikia
sepehrikiam2@mums.ac.ir
5
MSc in Psychiatric Nursing, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Med- ical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
Nastaran
Vaghei
NASTARANVAGHEI@YAHOO.COM
6
Student Research Committee, Faculty of Medicine, Mashhad Islamic Azad University, Mashhad, Iran
AUTHOR
Azam
Salarhaji
salarhm921@mums.ac.ir
7
PhD Student in Nursing, Student Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-5857-956X
OTHERS_CITABLE
تأثیر کمپرس سرد بر راحتی بیماران در زمان خارج کردن لولۀ درناژ قفسۀ سینه پس از جراحی قلب: یک مطالعۀ کارآزمایی بالینی
مقدمه: خارج کردن لولۀ درناژ سینهای، تجربهای دردناک برای بیماران محسوب میشود. درد تسکین نیافته و ناراحتی بیمار با کاهش اتساع قفسۀ سینه، اختلال کارکرد تنفسی همراه با هیپوکسمی، افزایش پاسخ سمپاتیک همراه با ایسکمی میوکارد، افزایش پاسخ استرس عمومی همراه با تاکیکاردی همراه است. هدف از انجام مطالعۀ حاضر بررسی استفاده از کمپرس سرد قبل از خارج کردن لولۀ درناژ قفسۀ سینه بر میزان راحتی بیماران بعد از عمل جراحی قلب است.
روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که با شرکت ۱۲۰ بیمار تحت جراحی قلب در بیمارستان فرشچیان شهر همدان در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت. واحدهای پژوهش بهصورت تصادفی ساده از بین بیماران بخش آی سی یو جراحی قلب که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند و حداقل دو لوله درناژ سینه ای داشتند، در ۳ گروه مداخله، دارونما و کنترل تقسیم شدند. کمپرس سرد و دارونما قبل از خارج کردن لوله ها بهمدت ۲۰ دقیقه در اطراف لوله ها قرار داده شد. میزان راحتی بیمار قبل، بلافاصله و ۵ دقیقه بعد از خارج کردن لوله های سینه ای ارزیابی شد. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۶ و آزمونهای مجذور کای، آنالیز واریانس انجام شد.
یافتهها: اطلاعات دموگرافیک بین گروه های تحت مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند. اما میانگین نمرۀ راحتی بیمار در قبل، بلافاصله و ۵ دقیقه بعد از خارج کردن لوله سینه ای در گروهها تفاوت معنیداری داشت (۰/۰۰۱=P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد استفاده از کمپرس سرد در اطراف لوله های سینهای قبل از خارج کردن لوله ها در بیماران تحت جراحی قلب باعث افزایش راحتی بیماران میشود.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1777-fa.pdf
2017-10-30
57
62
10.30699/sjhnmf.26.1.57
لوله درناژ سینه ای
جراحی قلب
راحتی بیمار
The Effect of Cold Compresses on the Comfort of the Patients During Chest Drainage Tube Removal After Cardiac Surgery: a Randomized Clinical Trial
Introduction: The removal of the chest tube drainage is a painful experience for patients. Painless pain and patient's discomfort is associated with reduced chest dilatation, respiratory dysfunction with hypoxemia, increased sympathetic response to myocardial ischemia, and increased general response to tachycardia. The purpose of this study was to investigate the use of cold compresses before removing the chest drainage tube on the comfort of patients after cardiac surgery.
Method: This was a randomized clinical trial with 120 patients undergoing cardiac surgery in Farshchian Hospital in Hamadan in 1395. . The research units were randomly divided into three groups of interventional, placebo, and control groups of ICU patients undergoing cardiac surgery and had at least two duct drainage tubes. Cold compresses and placebo were placed around tubes for 20 minutes before removing the chest tubes. The patient's comfort level was measured using the visual analog scale (VAS) before, immediately after and 5 minutes after removal of the chest tube. Data analysis was done using SPSS16, Chi-square, and ANOVA.
Results: There was no significant difference between demographic data in the studied groups. However, the average comfort score before, immediately after and 5 minutes after removing chest tube was significantly different in the groups (P =0.000).
Conclusion: The results showed that the use of cold compresses around the chest tube before the removal of tubes in patients undergoing heart surgery increases the comfort of the patients.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1777-en.pdf
2017-10-30
57
62
10.30699/sjhnmf.26.1.57
Chest tube
Cardiac surgery
Patient Comfort
Mohamad Mehdi
Hatami
hmehdi.hatami@gmail.com
1
MSc Student, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2224-8870
Khodayar
Oshvandi
oshvandi2005@yahoo.com
2
Associate Professor, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2224-8870
Mehdi
Molavi Vardanajni
m.molavi@umsha.ac.ir
3
Instructor, Chronic Diseases Research Center, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Yunes
Mohamadi
u.mohammadi@umsha.ac.ir
4
Assistant Professor, Modeling of Noncommunicable Disease Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Amir
Shamas
shamsamir92@yahoo.com
5
Assistant Professor, School of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR