مقدمه وهدف : سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان ودومین علت مرگ ومیر ناشی از سرطان در میان زنان 40 تا 44 ساله است . طبق توصیه انجمن سرطان آمریکا معاینات کلینیکی پستان یکی از روشهای مؤثر در پیشگیری ثانویه برای سرطان پستان می باشد . اطلاع رسانی به زنان در زمینه احتمال ابتلاء به سرطان ، به صورتی که نگرانی شدید در آنها ایجاد نکند ، درصد مشارکت را افزایش خواهد داد . لذا این مطالعه به منظور تعیین تاثیر آموزش معاینات کلینیکی پستان بر مراجعه معلمین مدارس ابتدایی دخترانه شهر یاسوج به مراکز درمانی تعیین شده جهت انجام معاینه در دو گروه کنترل و مورد انجام گردید.
روش کار : پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 200 نفر از معلمین مدارس ابتدایی دخترانه شهر انجام گردیده است.نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه مساوی یکصد نفری کنترل ومورد تقسیم شدند . یک جزوه آموزشی در ارتباط با سرطان پستان ، اهمیت پیشگیری ثانویه، تشخیص زودرس ، شرکت در غربالگری و مراجعه جهت معاینات کلینیکی پستان در اختیار گروه تجربی قرار داده شد. ضمنا طی اطلاعیه ای زمان و مکان انجام معاینات کلینیکی به اطلاع هر دو گروه رسانده شد . سپس میزان مراجعه معلمین به مراکز از قبل تعیین شده بعد از مدت دو ماه اندازه گیری گردید . همچنین جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردید. سپس داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی وبه کمک SPSS تجزیه وتحلیل گردید .
یافته ها : نتایج نشان داد که میانگین سن نمونه ها در گروه کنترل ومورد به ترتیب 58/6 ±52/35 و05/6±11/33 بوده است . دیگر نتایج بیانگر آن بود که در هر یک از گروه کنترل ومورد 9 درصد واحدها مشکل بهداشتی در رابطه با پستان داشته و 91 درصد آنها مشکلی در این زمینه نداشتند . همچنین 20 درصد از نمونه های گروه مورد قبل از آموزش جهت معاینات کلینیکی پستان مراجعه کرده در صورتی که بعد از آموزش58 درصد آنها مراجعه نمودند . در ضمن آزمون آماری کای دو ارتباط معنی داری را بین مراجعه بعد از آموزش در دو گروه کنترل ومورد نشان داد (00/0= p )
نتیجه گیری : با توجه به نتایج حاصله می توان با برنامه ریزی صحیح آموزشی در سطح وسیع ، مشکلات پستان را به موقع تشخیص داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود . همچنین با افزایش آگاهی زنان و ارتقاء رفتارهای بهداشتی آنها در جامعه گامی مثبت برداشته ودر نتیجه در اجرای مستمر و منظم برنامه غربالگری سرطان پستان نیز موفق گردید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |