دوره 16، شماره 1 - ( 2-1387 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 28-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (12134 مشاهده)

مقدمه وهدف : مخاطره آمیزترین دوران زندگی از نظر شروع سوء مصرف مواد دوران نوجوانی است. تدوین برنامه های جذاب آموزشی جهت تجهیز بینش و آگاهی نوجوانان ، زمینه را برای آسیب پذیری کمتر آنان فراهم می سازد. این مطالعه به تعیین میزان آگاهی  دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر کرمان در مورد سوء مصرف مواد و تعیین ارتباط بین میزان آگاهی و مشخصات دموگرافیک آنان می پردازد.

روش کار: جامعه تحت پژوهش این مطالعه توصیفی- تحلیلی را کلیه دانش آموزان سال اول تا سوم دبیرستانهای پسرانه شهر کرمان تشکیل می دادند. حجم نمونه  550 نفر و روش نمونه گیری تصادفی ، چند مرحله ای و سیستماتیک بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای شا مل دو بخش: ویژگیهای فردی وسوالات آگاهی در زمینه سوء مصرف 8 ماده ( سیگار ، الکل ، حشیش ، تریاک ، هروئین ، LSD ، مواد نیروزا و آرامبخشها) بوده است. 

نتایج : دانش آموزان به 7/20 % ازسوالات مربوط به آگاهی پاسخ دادندو نمره آگاهی کل کسب شده توسط دانش آموزان5/9 ±9/14   بوده است.بدین ترتیب دانش آموزان ازآگاهی ضعیفی نسبت به مواد برخورداربودند. بیشترین نمره آگاهی کسب شده به تریاک(30% ) و کمترین نمره به) LSD 7%) اختصاص داشت.در مقایسه نمرات آگاهی ، اختلاف معنی داری بین میزان آگاهی دانش آموزان بر حسب سال تحصیلی آنها مشاهده شد(05/0p<).

نتیجه نهائی: نتیجه گیری: به منظور پیشگیری از سوء مصرف مواد و اعتیاد بویژه در نوجوانان، یافته های این پژوهش به برنامه ریزی صحیح آموزشی ، جهت ارتقاء سلامتی و  افزایش آگاهینسبت به پیامد های سوء مصرف مواد تاکید دارد. .

متن کامل [PDF 208 kb]   (3020 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1395/1/30 | انتشار: 1395/1/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.