دوره 19، شماره 1 - ( 3-1390 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 56-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (12976 مشاهده)
مقدمه و هدف: جهت آموزش هر موضوعی ابتدا باید نیازها مشخص شود تا بتوان آگاهی مورد نیاز را در اختیار فراگیران قرار داد . از آنجا که درس جمعیت و تنظیم خانواده در تمام رشته های دانشگاهی به منظور اگاهی دانشجویان و تاکید بر اهمیت ویژه این موضوع درسی ، تدریس می گردد ، پژوهشی با هدف تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در مورد روشهای اضطراری پیشگیری از بارداری طراحی گردید .
روش کار: در یک مطالعه توصیفی – تحلیلی ، 130 دانشجوی دختر رشته های پرستاری ، مامائی ، بهداشت و پیراپزشکی که واحد جمعیت و تنظیم خانواده را گذرانده بودند ، بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند .گردآوری داده با پرسشنامه انجام و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار و آزمونهای آماری تی و کای اسکوئر استفاده شد و میزان 05/0>P از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد .
نتایج: 4/95 درصد از دانشجویان از روشهای اورژانسی پیشگیری از بارداری مطلع بودند . 2/85 درصد قرصهای ترکیبی و حدود 10 درصد IUD را بعنوان روش اورژانسی عنوان کردند . میزان آگاهی در 7/7 درصد افراد کافی ، در 9/76 درصد متوسط و در 4/15 درصد ناکافی بود. نگرش بیش از 80 درصد افراد در مورد روشهای اورژانسی مثبت بود .
نتیجه نهایی: سطح آگاهی دانشجویان در مورد روشهای اضطراری پیشگیری از بارداری در حد متوسط بود.آموزش بهتر این روشها با تاکید بر جزئیات اختصاصی هر روش و همچنین کاربرد IUD بعنوان یک روش اورژانسی ، پیشنهاد می گردد .
متن کامل [PDF 131 kb]   (2240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.