دوره 20، شماره 2 - ( 5-1391 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 56-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (15349 مشاهده)
مقدمه و هدف: استرسها و تهدیدات درک شده در محیط کار، یک پدیده جهانی در پرستاری است. توانمندسازی روان­شناختی می­تواند منجر به ایجاد مانعی در برابر استرس و باعث بهبود ارائه خدمات مراقبتی شود. این مطالعه به منظور تبیین نظری توانمندسازی روان­شناختی در پرستاران بالینی انجام گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است. در این پژوهش 14 نفر از پرستاران و 4نفر از سرپرستاران در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 91-90 براساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف و با استفاده از مصاحبه­های عمیق نیمه ساختار مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبه­ها ضبط و سپس دست نویس شده و با استفاده از روش مقایسه­ای مداوم و به روش" تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی"مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
نتایج: سه مضمون اصلی از داده­ها استخراج گردید. این مضامین شامل خودیاری، ‌رفتارهای ­مدیریتی و خودکارآمدی بودند.پرستاران با تلفیق این مضامین به توانمندسازی روان­شناختی می­پرداختند.
نتیجه­ نهایی: توانمندسازی روان شناختی یک مفهوم پویا و متغیر و چند بعدی و دارای ماهیت پیچیده می­باشد و تحت تاثیر اقدامات فردی و مدیریتی قرار می­گیرد. مدیران پرستاری با رفتارهای توانمندکننده و حمایتی و ایجاد فرصت­های رشد و توسعه حرفه­ای می­توانند از توانمندی روان شناختی کارکنان اطمینان حاصل کرده و به بهبود کیفیت مراقبتها دست یابند. مربیان و اساتید پرستاری نیز می­توانند با آموزش روشهای خود توانمندسازی، نیروی کارآمد، با کفایت و مقاوم در برابر استرس­های محیط کار پرورش دهند.
 
کلید واژه ها:استرس / پرستاران­بالینی / توانمندسازی­روان­شناختی/ محیط­کار
متن کامل [PDF 184 kb]   (3120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: 1394/11/25 | انتشار: 1394/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.